Statistiky, zajímavosti, předpovědi – co musíte vědět před GP Austrálie

Nové vozy za sebou mají sice celkem už 7427 okruhů na trati v Barceloně v rámci předsezonních testů, ale první kilometry závodního víkendu je teprve čekají. GP Austrálie, která většinou přináší dramatickou podívanou, už klepe na dveře – na co se můžeme těšit?

2 Štítky: GP Austrálie Preview Zveřejněno 22. 03 2017 — Lukáš Štěrovský

V roce 2016 byla Grand Prix Austrálie po nehodě Fernanda Alonsa relativně brzy přerušena červenou vlajkou. Ta nakonec stála Ferrari pravděpodobně vítězství, rovněž ale pomohla Haasu k zisku prvních bodů. Velké nehody lze očekávat i letos – Melbourne je středně rychlým okruhem se zdmi velmi blízko podél trati. Dá se předpokládat, že než si piloti nové vozy dostatečně osahají, nějakého toho karambolu se dočkáme.

Pro australskou Grand Prix je důležitý start. Ten bude díky novým pravidlům pro piloty letos ještě těžší, a proto bychom měli vidět krátce po zhasnutí červených světel řádné promíchání startovního roštu. Z hlediska historie (stačí vzpomenout na loňský rok) má silné starty Ferrari, kdežto obhájce titulu Mercedes se naopak s touto činností trápí.

Bohužel se s ohledem na městský charakter okruhu Melbourne v kombinaci s novými, širšími pneumatikami a vozy nedá očekávat moc předjíždění. Snad jedinou šancí je útok na do první a třetí zatáčky. Na skutečný obrázek toho, jak jsou na tom nové vozy, co se předjíždění týče, si tak budeme muset počkat do Číny a Bahrajnu.

O vítězství by měly bojovat týmy Mercedes a Ferrari, o něco dále zřejmě bude Red Bull – ten je však tradičně silný ve vývoji vozu během sezony. Hodně nahuštěný je pak střed pole, kde se na základě časů z testů vyskytují všechny zbylé stáje až na Sauber a McLaren.

Pirelli do Austrálie přivezlo ultra-měkké, super-měkké a měkké pneumatiky. V závodě se očekává strategie jednoho pit stopu. Kritická tak znovu bude kvalifikace, ve které Mercedes dokázal dostávat z vozu vyšší výkon než konkurence. Bude tento trend pokračovat i letos?

Úvodní Grand Prix letošního roku by mohly ovlivnit protesty. Poslední dobou se spekulovalo zejména o legalitě systému zavěšení Red Bullu a Mercedesu a o tom, zda Stříbrné šípy náhodou během kvalifikace nespalují společně s palivem i olej, což by jim napomáhalo získat vyšší výkon.

Grand Prix Austrálie v číslech

Letošní ročník bude už 22. závodem F1 v Melbourne, které převzalo pořadatelství od Adelaide v roce 1996.  Tradičně první podnik sezony je známý pro častá přerušení – posledních osm z deseti závodů bylo ovlivněno výjezdem zpomalovacího vozu. Celkem safety car obkroužil v 11 předcházejících závodech v Melbourne 50 okruhů, což je skoro délka závodu (ta činí 58 kol).

Zajímavá je určitě skutečnost, že jakýkoliv tým, který v Melbourne dokázal se svými vozy obsadit první dvě místa, pokaždé vyhrál daný rok i Pohár jezdců. Co se týče vítězství pilotů, hned čtyřiatřicetkrát se v dosavadních šedesáti sedmi sezonách (což je skoro padesátiprocentní úspěšnost) stalo, že vítěz úvodního podniku nakonec bral i titul. Od roku 1990 tato statistika dokonce stoupla na 19 ‚úspěšných‘ případů ze 27 sezon.

Šanci na pokoření několika rekordů bude mít letos Lewis Hamilton. Pokud vyhraje alespoň jeden závod, završí jedenáct po sobě jdoucích sezon, ve kterých dokázal získat prvenství v Grand Prix. Tím by Brit překonal Alaina Prosta (ten vyhrával v letech 1981–1990). Tuto statistiku vede Michael Schumacher, který vystoupal alespoň jednou na nejvyšší stupínek v ročnících 1992–2006. Hamilton je Schumacherovi blízko rovněž v počtu výher získaných po startu z pole position. Brit vyhrál z prvního místa dvaatřicetkrát, ikona Ferrari čtyřicetkrát.

Melbourne určitě není oblíbenou destinací Daniila Kvjata, který v posledních dvou ročnících pro technické potíže do závodu ani neodstartoval. Rus v Austrálii dojel do cíle pouze při svém debutu v roce 2014, když dokončil devátý a stal se tak šedesátým jezdcem v historii, který získal body ve své první velké ceně.

Když už je řeč o úspěšných debutech, hodně povedený byl ten Kevina Magnussena z roku 2014, kdy s mclarenem skončil druhý. Tím se stal teprve druhým jezdcem za posledních dvacet jedna let, který v úvodním závodě své kariéry v F1 stanul na stupních vítězů. Druhým byl Lewis Hamilton, jenž v roce 2007 dojel třetí.

O nadcházejícím víkendu zažije svůj 116. start Nico Hülkenberg, čímž se dostane na třetí místo ve statistice pilotů s nejvíce starty, kteří nedosáhli na stupně vítězů. Druhý je Pierluigi Martini (118 startů) a první Adrian Sutil (128 startů).

Velký závod čeká pilota McLarenu Stoffela Vandoorna. Ten už sice závod v F1 odjel, jenže letos se bude jednat o první velkou cenu v pozici jezdce ‚na plný úvazek‘ – Belgičan navíc v neděli slaví pětadvacáté narozeniny.

Diskuse k článku

Napsat komentář