Stálo opotřebení pneumatik za Leclercovou diskvalifikací?
Ferrari zaznamenalo v Číně celkem dobrý výsledek, jenže po závodě přišla studená sprcha. Oba vozy byly diskvalifikovány, přičemž Monačan přišel o páté místo kvůli podváze vozu. Jak k tomu došlo?
Už se zdálo, že Ferrari najelo v Číně po nevydařené úvodní Grand Prix Austrálie na správnou vlnu. Začalo to nečekanou pole position Lewise Hamiltona pro sobotní sprint, ve kterém ji proměnil ve vítězství. V kvalifikaci si pojistili start z páté (Hamilton), resp, šesté pozice (Leclerc), na nichž závod také dokončili – pouze s tím rozdílem, že Leclerc skončil před Hamiltonem. Tento výsledek je posunul v Poháru konstruktérů ze sedmého na čtvrté místo. Jenže několik hodin po konci závodu přišla ledová sprcha. Oba piloti byly diskvalifikováni. Podlaha Hamiltonova ferrari byla příliš opotřebovaná a Leclerc byl vyřazen z výsledků kvůli podváze vozu.
“Charles byl na jednozastávkové strategii, což znamenalo, že degradace pneumatik byla velmi vysoká, a to způsobilo podváhu vozu,” vysvětluje Ferrari.
Monačan musel absolvovat kvůli poškozenému křídlu vážení dvakrát. Na převážení dostal nové křídlo a váha byla rázem o 0,5 kg nad limitem, který je stanoven na 800 kg (vůz musí být prázdný). Nicméně po vypuštění dvou litrů paliva hmotnost klesla na 799 kg, což je naopak kilogram pod limitem. Křídlo muselo být vyměněno, protože dle Mezinárodní automobilové federace bylo nové křídlo o 200 gramů těžší než to poškozené.
Leclercova penalizace dává vzpomenout na podobný případ z loňské GP Belgie, kdy George Russell přišel o vítězství poté, co se zjistilo, že jeho mercedes má 1,5 kg podváhu. Už tehdy Mercedes obhajoval podváhu tím, že opotřebení pneumatik bylo vyšší, než se čekalo.
“Každá trať je jiná, každá situace je jiná a opotřebení není lineární. Záleží na tom, jak moc na to tlačíte, a také na tom, zda máte perfektní vyvážení, protože pak by jste opotřebovali všechny čtyři gumy,” obhajoval kondici obutí ředitel Pirelli pro motorsport Mario Isola.
Pro GP Číny Italové předpovídali strategii dvou pitstopů s tím, že by závěrečný stint byl nejkratší, aby se pneumatiky tolik neopotřebovávaly. Avšak predikce se nenaplnily, protože většina týmů se uchýlila pouze k jedné zastávce – dvakrát se u svých mechaniků objevili pro novou sadu pouze Bortoleto, Lawson, Hadjar a Hamilton -, protože nejtvrdší specifikace měla nečekaně dlouhou výdrž, což výrazně prodloužilo druhý stint, v němž se C2 opotřebovala mnohem více.
Velkou roli v tom hrála neznalost, jelikož se jednalo o revidovanou verzi C2, se kterou neměly týmy příliš zkušeností – byla poprvé nasazena právě v Číně a kvůli sprintovému programu ji nestihly otestovat a s velkým otazníkem ji pak využili právě v nedělní velké ceně. V Leclercově případě také byly další faktory, které vedly k vyšší degradaci, a sice stejně jako u Hamiltona bylo pravděpodobně na vině opotřebení podlahy.
“Musíme být na limitu u každé součástky auta. Musíme být agresivní. A je to výzva být na váhovém limitu, limitu podlahy, chlazení a paliva,” přibližuje situaci šéf Ferrari Fred Vasseur. “Je to výzva, protože nakonec podstupujete stále větší a větší riziko. A důvod, proč byl George [ve Spa] diskvalifikován, je ten, že všichni jsme na hraně. Myslím, že Mercedes před pěti lety vozil o pět kilo paliva navíc, aby byl v bezpečí. Ale dnes si nikdo nemůže dovolit takový luxus. Všichni balancujeme na hraně diskvalifikace každý jednotlivý víkend.“