Speciál: Proč je rozhodnutí Red Bullu o motorech kritické pro další vývoj F1

Red Bull čelí kritickému rozhodnutí, které může potenciálně ovlivnit celou formuli 1. S koncem května totiž vyprší termín, ke kterému si libovolný tým může říci, že chce konkrétního dodavatele motorů. Nově je za určitých parametrů dodávka motorů pro automobilku povinná. Paradoxem je, že tuto situaci způsobil sám Red Bull svou neobvyklou arogancí. Vypovězením smlouvy s Renaultem na sklonku sezony 2015, aniž by měl zajištěnou novou dodávku. Ferrari ani Mercedes neměly zájem (tehdejší šéf McLarenu Ron Dennis vetoval dohodu s Hondou), a Red Bull se potupně vrátil k Renaultu - pod značkou TAG Heuer. Vztah mezi týmem a francouzskou automobilkou to nijak nezlepšilo. Možná naopak.

Štítky: Honda Red Bull Renault Zveřejněno 30. 05 2018 — Tomáš Richtr

Red Bull vévodil sezonám 2010 až 2013. Nástup hybridních pohonných jednotek mu ublížil, naopak pomohl Mercedesu. Renault, který byl paradoxně největší hnací silou za prosazením současné generace motorů, náročnost úkolu podcenil. A nedokázal do dnešního dne najít pevnou půdu pod nohama. V hybridní éře se k datu letošní GP Monaka odjelo 85 velkých cen. Vůz s motorem Renault / TAG Heuer jich vyhrál deset.

Na straně jedné je Red Bull nenáviděn za svůj přístup, kterým veřejně Renault ponižuje. Jiní ale zase obdivují jeho houževnatost a otevřenou upřímnost, přímočarost, mnohdy cynickou, občas krutě nemilosrdnou. Ať už jde o vyjádření médiím nebo zacházení s jezdci.

Red Bull začal vyjednávat s Hondou o dodávkách motorů

Co ale bude dál? V těchto dnech musí Red Bull učinit rozhodnutí, které ovlivní další léta. K jakým motorům se přiklonit? Renault (dodavatel Red Bullu) a Honda (dodavatel motorů dceřinému týmu Toro Rosso) v nadcházející GP Kanady nasadí významná technická zlepšení a inovace. Renault nemilosrdně tlačí na Red Bull, aby respektoval konec května jako termín, který určila FIA pro výběr dodavatele motorů pro další rok. Jenomže Red Bull si – pochopitelně – chce nechat co nejvíce času na rozmyšlenou. Pozorovat fungování a výkony Hondy a Renaultu, jak dlouho to jen půjde, a pak se rozhodnout. Což se nemůže potkat s pochopením velmi ambiciozního Francouze, šéfa programu F1 v Renaultu, Cyrila Abiteboula. Právě on byl bičován ustavičnou kritikou Red Bullu, a na základě této zkušenosti oplátkou nechce nechat na Red Bullu nitku suchou.

Renault kritizuje Red Bull: Nikdy nepochopí, co je to loajalita

Jenomže Red Bull, a vlastně nejen on, má daleko větší plány. Plány, které vidí daleko do budoucnosti. Zatímco se Ferrari, Mercedes a částečně Renault vztekají nad tím, jak by měly vypadat pohonné jednotky pro sezonu 2021 a dále, a dělají všechno pro to, aby ty plány zhatily, Red Bull, poplatný své globální filozofii, naopak přemýšlí pozitivně (‚sklenice z poloviny plná‘). Přemýšlí, jak postavit budoucnost nejen pro sebe, ale pro celý sport. Aby to bylo způsobilé a proveditelné. A proto chce Red Bull motor, který bude dávat smysl. Red Bull myslí směrem, kterým nejsou schopni myslet Mercedes, Renault ani Ferrari.

A jelikož ve formuli 1 nefunguje čistý restart z roku na rok, ze sezony na sezonu, je už teď důležitá příprava na sezonu nové generace 2021. A proto je už teď důležité rozhodnutí, které Red Bull se svými technologickými partnery (především Aston Martinem a Hondou) učiní. Renault je představitelem starých, zaslepených pořádků. Má navíc svůj tovární tým a Red Bull už bude vždy jen ‚podružným zákazníkem‘. Aliance Red Bull – Aston Martin má šanci položit základ nové budoucnosti F1. Honda paradoxně může být u toho. Což v nejhorším případě pro Red Bull znamená investici dvou let potenciálně nedobrých výsledků. Dnes se ale velké technologické úspěchy nedají postavit ze dne na den.

Renault je zklamán sám sebou

Red Bull přitom zvažuje, že by postupně (byť ne dostatečně rychle) se zlepšující Renault ‚zneužil‘. Závodit v dalších dvou sezonách na špici, tu a tam vítězství. To není ve formuli 1 málo. Byť na titul to s Renaultem opravdu nebude.

Red Bull se bude muset rozhodnout v červnu. Jaký dopad bude mít takové rozhodnutí na uvažování Daniela Ricciarda, který nemá pro příští rok smlouvu? Vypadá to, že tým musí nejprve vyřešit svou situaci s motory, a to dlouhodobě – nejen na příští sezonu – aby dokázal svému pilotovi podat takticky vypadající nabídku. Proti tomu jde ale Renault, který není hloupý, a chce dlouhodobou smlouvu, tedy alespoň do roku 2020, pokud by se Red Bull rozhodl pro francouzského výrobce motorů. Pocit, že se nechal Renault zneužívat rakouským dravcem až moc dlouho, je příliš silný.

Nejtěžší na tom všem je, že Renault, ale i Honda a nakonec také Red Bull, chtějí rozhodnutí v řádu dnů. Jenomže FIA nepředstaví podrobné znění technických pravidel pohonných jednotek pro sezonu 2021 a dále dříve, než se Renault a Red Bull budou muset dohodnout. Fascinující to svět formule 1 mimo  závodní dráhu.

Diskuse k článku

Napsat komentář