Speciál: Od býčí žluči až k titulům mistra světa
Původně to byl Červený gaur a pochází z Thajska. Gaur (Bos gaurus) je nejmohutnějším ze všech žijících turů. Hlava gaurů je ozdobena mohutnými rohy dorůstajícími až 115 centimetrů. Názvem ‘Červený gaur’ pojmenoval nápoj thajský obchodník Chaleo Yoovidhya. Zemřel před čtyřmi lety ve věku úctyhodných 89 let. V originále se Červený gaur jmenuje Krating Daeng. Nápoj se dnes prodává v jihovýchodní…
Původně to byl Červený gaur a pochází z Thajska. Gaur (Bos gaurus) je nejmohutnějším ze všech žijících turů. Hlava gaurů je ozdobena mohutnými rohy dorůstajícími až 115 centimetrů. Názvem ‘Červený gaur’ pojmenoval nápoj thajský obchodník Chaleo Yoovidhya. Zemřel před čtyřmi lety ve věku úctyhodných 89 let.
V originále se Červený gaur jmenuje Krating Daeng. Nápoj se dnes prodává v jihovýchodní Asii, Číně a dalších 165 zemích. Inspirací tomuto nápoji byl drink Lipovitan, který s Krating Daeng má společnou složku taurin. Taurin je derivát aminokyseliny, který byl podle francouzských správních autorit zdraví škodlivý. (Proto byl ve Francii Red Bull až do roku 2008 zakázán.) Název taurin je odvozen z latinského taurus – býk, protože byl poprvé izolován německým vědcem Friedrichem Tiedemanem z býčí žluči v roce 1827.
V roce 1982 se do Thajska vydal Dietrich Mateschitz. Mateschitz v té době pracoval jako marketingový manažer pro německou firmu Blendax (vyráběla i u nás známou zubní pastu Blend-A-Med), kterou později koupil Procter & Gamble. Když se Mateschitz v Thajsku potkal s Yoovidhyou, ke svému úžasu zjistil, jak mu Krating Daeng pomohl překonat jet lag (pomohl mu rychle adaptovat se na místní časové pásmo).
Poté, co vytušil obchodní potenciál nápoje, dohodl se Mateschitz s Yoovidhyou na založení firmy a představení drinku v Evropě. V roce 1984 investoval každý půl milionu dolarů do vzniku nové firmy: Red Bull GmbH. V této firmě měl každý 49 % podílu, přičemž zbývající 2 % dostal Yoovidhyoův syn.
V dalších třech letech došlo k úpravám receptury nápoje: stal se více syceným a méně sladkým. V roce 1987 byl drink představen v Rakousku pod názvem Red Bull. Nárůst popularity byl raketový. Rychle se dostal do Evropy a Spojených států. V roce 1997 patřil Red Bullu 75% podíl trhu. Red Bull distribuoval plechovky s nápojem univerzitním studentům, což pomohlo jakési ‘lidové reklamě’. V roce 2012 bylo celosvětově prodáno 5,2 miliardy plechovek.
Red Bull se začal věnovat sponzorství v oblasti sportu: skoky do vody, motokros, lyžování, letectví. V devadesátých letech Red Bull sponzoroval olympijského vítěze ve veslování Xena Müllera. Red Bull začal pořádat vlastní události různého charakteru: ‘lety’ do vody ve vlastnoručně vyrobených leteckých aranžmá, Art of the can (umělecká díla vytvořená z plechovek), a řadu dalších. Začal výrazně sponzorovat motorsport: V8 Supercars, DTM, Dakar Rally, MotoGP, v rally sponzoroval tým Škody, peníze dával do WTCC, Champ Car, NASCAR. Sponzoroval týmy F1 Arrows a Sauber, jezdce Christiana Kliena a Vitantonia Liuzziho a ve formuli 3000/GP2 tým Arden, kterému šéfoval Christian Horner.
Red Bull se vrhl do nákupu týmů nejen ve fotbale či hokeji, ale také v motorsportu, konkrétně ve formuli 1, kde koupil týmy hned dva.
V roce 1996 založil vlastní tým formule 1 bývalý šampion Jackie Stewart (Stewart Grand Prix) s podporou Fordu, který pro rok 2000 tým převzal a přejmenoval na Jaguar Racing. Slabé výsledky ale vedly před sezonou 2005 k nabídce Fordu tým prodat, a této nabídky využil právě Red Bull. Další příběh týmu už je veskrze známá záležitost.
Ve formuli 1 se ještě jeden tým jmenuje Red Bull, byť nese italskou verzi názvu: Toro Rosso. V roce 1979 založil stejnojmenný tým italský prodejce náklaďáků Giancarlo Minardi. Tým ale také nepatřil mezi úspěšné a nic na tom nezměnil ani jeho budoucí vlastník, australský podnikatel Paul Stoddart. Po pěti letech jej prodal Red Bullu, který jej pojmenoval Toro Rosso a dnes slouží jako závodní akademie pro budoucí šampiony z dílny Red Bullu, byť operuje jako běžný tým F1.
Red Bull má přes 10 tisíc zaměstnanců a výnosy přesahující 5 miliard eur (údaj z roku 2014). Jeden se až nestačí divit, čeho všechno se dá dokázat s malou plechovkou energetického nápoje.
Diskuse k článku