Speciál: Mizerný rok Ferrari. A žádné sliby ani pro ten příští
Ohlédnutí za mizerným rokem Ferrari, snahy týmu dostat se z nejhoršího a výhled do budoucna. Má fanoušek Ferrari naději?
Na fotografii nový prezident Ferrari Sergio Marchionne
Takzvané řešení dvojitých difuzorů za to asi nemůže. Ale přesto je to (v té době) revoluční změna v pravidlech, která pro sezonu 2009 přinesla dominanci Hondy (pardon, týmu Brawn) a titul mistra světa Jensonu Buttonovi. Ročník před tím byl posledním, ve kterém Ferrari získalo titul v Poháru konstruktérů. A mezi jezdci to díky Kimimu Räikkönenovi bylo ještě o rok dříve.
Ale na Brawn a následně éru Red Bullu se úplně vymlouvat nelze: od sezony 2009 je to až po současnost postupně 4., 3., 3., 2., 3. a 4. místo v Poháru konstruktérů. Zeptáte-li se jakéhokoli fanouška Ferrari, tak vám řekne, že toto je prostě „neakceptovatelné“. Sezonu bez vítězství skončilo Ferrari naposled před 21 lety.
Tým investoval majlant do aerodynamického tunelu. To aby data, která lezla z počítačů v aerodynamickém tunelu, byla podobná těm přímo na závodní dráze, což se dlouho nedělo. A i když se to (asi) povedlo, auto přesto ztrácelo na rychlosti a výkonu. A problémem nebyl jen motor, či letos nově celá – revoluční – pohonná jednotka. Ostatně, na výkon motoru Ferrari trochu rezignovalo záměrně. Šéf Ferrari přes motory Luca Marmorini akceptoval ústupky, protože oddělení Ferrari přes šasi slibovalo, že hendikep motorů doženou oni. A to se nikdy nestalo. A tak byl Marmorini v červenci vyhozen.
To se stalo tři měsíce poté, kdy na svou funkci rezignoval tehdejší šéf Ferrari Stefano Domenicali. Ferrari na tento jeho krok nebylo vůbec připraveno, šlo o Domenicaliho vlastní rozhodnutí.
O finančním úspěchu firmy přitom není sporu. Letos se očekává zisk ve výši 500 milionů dolarů. Ale Ferrari nechce jenom peníze. Chce výsledky. Snad jako jediná automobilka nevyužívá přímé reklamy. Svou exkluzivitu buduje právě skrze výsledky v motorsportu. A ty nejsou. Fiat, majitel Ferrari, chce navíc firmu dostat na burzu, aby získal další peníze (mimo jiné na pokrytí nákladů na pořízení Chrysleru). Takže zatímco Ferrari peníze ne nutně potřebuje, Fiat naopak ano.
Ve formuli 1 má Ferrari výraznou politickou roli (rozuměj ‚sílu tahat za provázky v celém tom cirkusu‘). Minimálně ve srovnání s ostatními týmy. Sám Bernie Ecclestone říká, že bez Ferrari by žádná F1 neexistovala. A tak si za tento status nechává Ferrari ročně vyplatit 120 milionů dolarů, bez ohledu na výsledek. Za několik posledních dekád to prezident Ferrari Luca di Montezemolo hraje šikovně. Vezměte si poslední příklad: vytvoření silné aliance týmu F1 FOTA, která začne tlačit na FIA a FOM. Následuje vyjednání lepších podmínek pro Ferrari (ještě lepších, než kdykoli před tím), a Ferrari pak FOTA opustí, FOTA se následně rozpadne.
F1 je opravdu Klubem piraň. Silnější pes… víte co.
Na fotografii nový šéf Ferrari Scuderia Maurizio Arrivabene
Ale zpátky k výkonu auta jako takového: problémem nebyl jen nedostatek výkonu motoru. Ale také ve způsobu, jakým byl jeho (nedostatečný výkon) distribuován napříč autem. Nedokonalé křivky jeho využití mající dopad na ovladatelnost a vyvážení auta, což má zase vliv na opotřebení a výkon pneumatik. Záleží na každé oblasti auta, a každou oblast auta je navíc nutné integrovat dohromady: pohonná jednotka, šasi, dynamika, zavěšení, pneumatiky, hardware, software… pilot.
Luca di Montezemolo byl po sérii špatných výsledků pod tlakem, a místo toho, aby udělal pořádek v Maranellu, začal útočit na F1 jako takovou. Pro své nechvalně známé prohlášení, že se jedná o jízdy taxíkem, si nešťastně vybral předvečer Velké ceny Bahrajnu, pravděpodobně nejadrenalinovější velké ceně sezony. Pravda: vozy Ferrari, které v ní skončily na 9. a 10. místě, svou rychlostí taxíky opravdu připomínat mohly. Di Montezemolo s tváří zabarvenou do Ferrariho rudé opustil okruh ještě před šachovnicovým praporem.
Byl to Stefano Domenicali, který o týden později na sebe vzal tíhu zodpovědnosti, a odstoupil. Luca di Montezemolo oslovil úspěšného prodejce luxusních vozů Ferrari Marca Mattiacciho a ten, ačkoli nevybaven žádnými zkušenostmi ze závodních aktivit Ferrari, byl jmenován do role šéfa Scuderie. Není bez zajímavosti, že to ale nebyl Montezemolo, kdo si Mattiacciho vybral, ale Montezemolův pozdější nástupce Sergio Marchionne. Proč právě on, který si Mattiacciho vybral, jej o sedm měsíců později vyhodil, a to nejen z pozice šéfa týmu F1, ale celého Ferrari (což je po tolika letech loajálních služeb dokladem cynicky nelítostné tvrdosti doby), bude asi nějakou dobu velkou záhadou. Určitou roli v tom mohl sehrát Bernie Ecclestone, na jehož vkus byl Mattiacci až příliš volnomyšlenkářský a ve svém přístupu politicky nezávislý. Právě Ecclestone stojí za odchodem bývalého šéfa Williamsu Adama Parra z formule 1. Ferrari zatoužilo po zpevnění politické role, a na to byl Mattiacci až ‚moc příliš poctivým manažerem‘. A tak jeho místo obsadil ‚politicky zkušený‘, a ve Strategické skupině F1 po dlouhá léta sedící, Maurizio Arrivabene.
Sergio Marchionne po dohodě s Agnelliho rodinou (majiteli Fiatu) odepsal Lucu di Montezemola. To se stalo poté, kdy se Mattiacci nenechal vydírat Fernandem Alonsem a přirozenou cestou jej donutil předčasně opustit tým, přičemž následovala okamžitá náhrada v podobě Sebastiana Vettela.
Mattiacci odešel v době, kdy byly nastartovány velké organizační změny. Není bez zajímavosti, že tyto organizační změny, které zahájil Mattiacci, se začaly projevovat až poté, kdy Mattiacci z Ferrari zmizel.
Po šéfovi oddělení motorů Ferrari v prosinci oznámilo odchod šéfa inženýringu Pata Frye a šéfkonstrukéta Nikolase Tombazise. Technickým ředitelem se stal James Allison, který ale k týmu přišel až v září 2013, a tak měl minimální vliv na nefunkční F14T. Kufry si sbalil také expert na pneumatiky Hirohide Hamašima.
Přicházejí ale i noví lidé. Respektovaný inženýr F1 Jock Clear přechází od Mercedesu do Ferrari, kde má nahradit Pata Frye. Přesto ale Ferrari ústy nového prezidenta Sergia Marchionneho přiznává, že Ferrari „letos udělalo příliš mnoho chyb“.
„Například, Maurizio Arrivabene je letos třetím šéfem týmu F1,“ řekl Marchionne, aniž by specifikoval, kdo přesně za to může. Přesto ani on neslibuje pro rok 2015 zázraky. Fanoušci Ferrari si budou muset počkat asi až napřesrok:
„S vozem 2015 jsme začali pozdě, jiní udělali rozhodnutí a přijali strategii, se kterými já teď úplně nesouhlasím. Z těchto důvodů může Scuderia uvažovat o boji o titul až za dva roky. Aniž bych podceňoval velikost toho úkolu, myslím, že se Ferrari může dostat do stejné pozice (jako Mercedes) ke konci roku 2016.“
Inu dobrá. Beru. Mezi Alonsem a Ferrari to nebylo nic jiného než velmi tvrdé, a také velmi emotivní, obchodní vyjednávání. Ale s prvky ultimáta 🙂 F1 je klubem piraň.
Ono to bude tak, že jen oni dva bývalý zaměstnanci Ferrari vědí, jak to doopravdy bylo. Ostatní jen spekulují a dělají chytrý..
Souhlas. Ovšem v článku to popisuješ jinak…zmiňuješ vydírání (sic!) a donucení, takže až tak snadné, minimálně z tvého pohledu, to asi není 😎
Já se jen modlím aby se na Sport1 neobjevil Horák…komentovat uměl, ale ne nezaujatě.
OK Tomáši, budu tomu tedy věřit, už se k tomu nechci vracet. Good luck!
Martin o Hamiltonovi mluvil zkrátka proto, že byl stále vepředu a vyhrával. Spíš se snažil příspěvek zajímavě podat než že by „nadržoval“.
Mohu ujistit, že i když lidé mají své oblíbence, tak v žádném případě nemají potřebu to ventilovat ven. Jsou nad věcí. Důležité je, aby byl zajímavý závod.
Ondro, popsal jsi to úplně přesně. Přesně toto vede lidi k osočování komentátorů, že někomu nadržují.
Komentátor jásal při každém zajímavém předjetí.
Mohu ujistit, že na Nově se fandilo jen jedné skupině lidí: fandům. Aby měli zajímavé závody. Ať vyhraje, kdo chce.
Je to velmi snadné. Obě strany došly k bodu, že spolu už nechtějí spolupracovat. To se stává.
Takhle jsem se dlouho nenasmál… 😆 Velmi podrobně jsem Pouvu sledoval a ten prostě neuměl skrýt to, že fandí Hamiltonovi. Což mi vadilo hlavně proto, že to by si měl profesionál odpustit. Doufám, že na Sport 1 to bude jiné, už se těším. A jak jsem řekl, Tomáše jako moderátora bych uvítal, ale ten druhej pán doufám zůstane tam kde je.
zaujimave tvrdit, ze Seb je mnohonasobne lepsi pilot ako Ham a kritizovat pritom objektivitu 😆
Vy dva tam neobjektivitu vidite, protoze ji chcete videt. Mate sveho oblibeneho pilota (treba Sebastiana) a pokazde, kdyz se moderator zmini o jeho rivalech (Hamilton, Alonso) a treba pochvali jejich vykon, tak to sakra dobre vnimate a jak jste zaujati, tak se vam zda, ze mluvi jen o nich. Ostatni info o dalsich pilotech jde jednim uchem tam a druhym ven. 😉
Já myslím, že každý by měl mít svého favorita. To, že komentátor jásá při předjetí Vettela Hamiltonem je jeho věc.
No, tady někdo umí psát velké „ž“, co?! 😉 😉

Jsem rád, že tu neobjektivitu na nově jsem neviděl sám. Tomáš byl v pohodě, ale Pouva ten to dával nehorázně najevo.
Pokud vím tak na Nově vždycky fandili McLarenu a z jezdců Hamiltonovi. To bylo furt Lujs Hemilton atd. tack 50x za závod jak je nejlepší, prostě z něho byli hlavně ten komentátor úplně hotový. V pozdějších fázích, když se začali Hamilton s Alonsem navzájem vychvalovat a řikat o sobě jak jsou nejlepší jezdci v poli jen, aby zakryli to jak moc jim Sebastián nakládá, tak potom začali aji Alonsa trochu obdivovat. V konečné fázi komentování F1 na noze už komentátoři byli celkem objektivní, jenom ten co uvádí televizní noviny byl furt hotovej z Hamiltona. Alle první 3 roky na noze bylo děs a hrůza to byl jenom furth Lewis Hamilton. Přitom třeba takový Sebastián je mnohem lepším pilotem a nikdy zem ho ze strany nohy tak vychvalovat neviděl přitom by si to zasloužil mnohonásobně víc. AT 6IJE SEBASTIÁN
Myslím že Ferrari čeká delší cesta na vrchol, než si je ochotno vedení přiznat. vždyť sestavě se Schumacherem to trvalo čtyři roky. A to byl ve vedení Todt, Brawn, Byrne. A teď chtějí být s Arrivebenem na vrcholu za dva roky? Pche…
Přesně!! Vždycky se řekne: ,,No bude to dlouho trvat, máme před sebou dlouhou cestu, předchůdce to tu všecko po***vil, musíme vybudovat silný kádr a začít s obměnou strategie, na což pak analogicky navážeme změnou celotýmového smýšlení, abychom měli k dispozici jen ty nejlepší prostředky a nástroje ke společnému vyhrávání, ale jak jsem již naznačil, bude to trvat delší dobu, a tak musíme…“ Než to celé odříká, už letí (viz Mattiaci), a fanoušek, rozpálený do běla, na svůj klub/tým/vládu/skupinu uklízeček na druhém patře definitvně zanevře. 😎
Jediný člověk, kterému to lze tolerovat, je p. Růžička v repre, protože to skončí jednou zlatem!!!! JÁ TO VÍM!!!! VÍM TO!!! ❗ ❗ ❗ ❗
Takže konstatovat skutečnost je v této době trapné, jo? Hu, kde to jsem? V roce 1620? 😯 😕 😡
Tak nazvat šéfa zkurvysenem mi přijde taky jako jeden z mnoha způsobů jak odejít odněkud, odkud mě pustit nechtějí…Schválně, jak dlouho bys komentoval F1 kdybys tohle před svědky řekl třeba programovému řediteli v Nově…
Nový šéf si robí dopredu alibi. Za neúspechy 2015 môžu jeho predchodcovia vo Ferrari a zlé pravidlá, ako sa vyjadril na inom mieste. Neviem, či je to ten správny človek. Má povedať a konať, že sa idú roztrhať, aby vyhrali. Potom mu aj fanúškovia odpustia, keď sa to nepodarí.
Alonsovo „you sone of a bitch“ vůči Mattiaccimu nevypadalo na přirozený způsob 😎
„kdy se Mattiacci nenechal vydírat Fernandem Alonsem a přirozenou cestou jej donutil předčasně opustit tým“
Hm, a co když Alonso přinutil Mattiaciho aby jej přirozenou cestou nechal a nikoliv donutil jít jinam? Nevím jak tobě Tomyši, ale mne se současné Ferrari nejeví jako štace snů, odkud by mohli top piloty vyhazovat…Požadovat vyšší plat za to co předváděl ve srovnání s kolegy mi nepřijde jako vydírání, ale legitimní požadavek – i Ferrari na začátke jejich 5leté spolupráce něco slibovalo, že ano.
Hádat se nebudu, nemám to zapotřebí. Zdar.
Jirko, velmi zjednodušeně, takové příklady neexistují. Tyhle projevy stranění nestranění jezdci týmu za těch 16 let, co jsem poznal, vycházejí vždy a jen pouze z frustrace, když se oblíbenému týmu nebo jezdci prostě nedaří.
Že někdo na Nově ‚nepřál Ferrari‘ je, zkráceně řečeno, nesmysl.
Souhlasím, dominance Mercedesu byla trapná. Pro soupeře. Koukám na výsledky sezony 2014 a Hamilton s Mercedesem byli skutečně nejlepší.
Takový ty Pouvovy trapný kecy Hamilton sem, Hamilton tam s tím, že je nejlepší, stejně jako Mercedes. Bylo to dost okatý a trapný.
Nepovšiml jsem si, že by pan Richtr nějakému týmu nepřál. Příklad ? kdy ? kde ?
Na to, že Ferrari jste na Nově nepřáli, tak mě to překvapuje. Ale asi je nová doba..
Tak fanda Ferrari si všiml, že Ferari uspořádalo tiskovou konferenci, takže jsme z ní přinesli to nejdůležitější + roční sumář jako Speciál. Ale nikomu to nenutíme.
Nevím jak to tam kuchtíte, ale tři články na stejný téma v jeden den mi přijde zbytečně moc i přesto že jsem fanoušek Ferrari…
Za dva roky se vyhrabat z tohohle marastu? To si Marchionne věří..