Speciál: Kdo a jak zrychlil ve srovnání s loňskem. Nebo naopak

Máme za sebou 11 závodů letošní sezóny, která byla značně ovlivněná pandemií covidu-19. Tento víkend se žádný závod nekoná, pojďme se tedy alespoň podívat na rychlostní porovnání jednotlivých týmů s výkony z konce loňské sezóny. Kdo zrychlil nejvíc? A kdo se při vývoji naopak zasekl a oproti loňské sezóně zpomalil?

Štítky: 2020 Zveřejněno 18. 10 2020 — Petr Čermák

Letošní sezóna nám nabídla mix okruhů – od rychlé a aerodynamicky nejjednodušší Monzy až po klikaté a technicky složité tratě jako je Barcelona nebo Nürburgring. Data z jednotlivých závodů nám tak nabízí úžasnou příležitost porovnání mezi jednotlivými týmy.

Hodnota zisku/ztráty je uvedena v procentech – nejrychlejší časy víkendů jsou převedeny do procentuální odchylky, tj. pokud je u týmu uvedena hodnota 1 %, znamená to, že v průměru ztratil za dané časové období (např. rok 2020) na nejrychlejší vůz 1 % času. Ve všech případech kromě GP Štýrska se berou v potaz rozdíly v kvalifikačních časech – ze štýrského podniku jsou brány časy z 2. pátečního tréninku (v sobotu se jelo na mokré vozovce).

Porovnávat budeme s procentuálními časy z loňských posledních čtyř velkých cen. Jak na tom tedy jednotlivé týmy jsou? („plusem“ je značena ztráta, „mínusem“ zisk)

Tým 2019 (poslední 4 GP) 2020 Časový rozestup
Williams 4,278 % 2,897 % – 1,381 %
Racing Point 2,302 % 1,217 % – 1,085 %
Renault 2,068 % 1,587 % – 0,481 %
Mercedes 0,241 % 0,006 % – 0,235 %
AlphaTauri 2,06 % 1,912 % – 0,148 %
McLaren 1,551 % 1,477 % – 0,074 %
Alfa Romeo 2,717 % 2,869 % + 0,152 %
Haas 2,711 % 2,926 % + 0,215 %
Red Bull 0,113 % 0,826 % + 0,713 %
Ferrari 0,256 % 1,629 % + 1,373 %

 

Týmy poháněné motory Ferrari

Bez překvapení se na chvostu pole a s časovou ztrátou na loňský monopost pohybují týmy, které odebírají motory Ferrari. Kromě samotného továrního týmu tak mluvíme o Haasu a Alfě Romeo.

Pokud se ale podíváme na samotný časový rozdíl, je třeba podotknout, že Alfa Romeo i Haas na svých vozech zapracovaly. I přes slabší pohonnou jednotku totiž oproti loňskému roku zpomalily zhruba o čtvrt procenta, což je v porovnání s továrním týmem výrazně menší ztráta.

Na druhou stranu – pokud Ferrari v loňském roce porušovalo se svou pohonnou jednotkou technické regule (nebo lépe řečeno využilo šedé zóny technických pravidel), šlo se svým finálním výrobkem na trh? Dodávalo svým zákaznickým týmům stejné motory, nebo jim poskytovalo slabší pohonnou jednotku? Na tuto otázku bohužel odpověď neznáme.

Ferrari sice v Soči a na Nürburgringu představilo nové díly, je však třeba podotknout, že ačkoliv se v kvalifikaci zdály výkony maranellské stáje slibné (do GP Eifelu odstartoval Leclerc ze čtvrté příčky), samotné závodní tempo příliš neoslnilo. V závodě Leclerc ztrácel na Bottase zhruba 2 sekundy na kolo, v kvalifikaci na pole-sittera ztratil „jen“ 8 desetin sekundy. Jestli tedy spíše, než nové díly, neoslnil diváky Leclercův talent?

FIA: Kontrolovat dodržování pravidel kolem motorů je hodně těžké

Red Bull

K triu týmů s motory Ferrari se bohužel se ztrátou na loňský monopost přidává i Red Bull, hlavní konkurent dominantního Mercedesu. Stejně jako každý rok se tým z Milton Keynes na začátku sezóny trápil a místo toho, aby v průběhu roku bojoval o vítězství, se snaží ztrátu na lídra snížit. To ale bohužel k zisku mistrovských titulů nestačí.

Nesmíme zapomínat, že Mercedes pravděpodobně dosáhl svých motorových limitů, když se snažil odpovědět na loňský pohonný agregát Ferrari, stále ale v kombinaci se svým šasi srazil ztrátu o necelé čtvrt procento, Red Bull tak i přes nezapočtení onoho výkonnostního zlepšení Mercedesu ztratil zhruba půl procenta na vůz, s kterým závodil vloni od Mexika až do Abú Dhabí.

V posledních závodech červení býci odhalili nová vylepšení, je však otázkou, do jaké míry balíček úprav promluvil do celkového času. Jestli Mercedes přeci jen na Nürburgringu neskryl svůj plný potenciál. Na odpověď si ale budeme muset ještě několik závodů počkat.

McLaren

Nejmenší časový zisk si připsal papájový McLaren. Stáj z Wokingu zachovala jakýsi status quo. Lze tedy otevřeně říci, že slavný tým nenaplnil svá vlastní očekávání – místo neustálého zrychlování a posouvání se směrem kupředu se musí bránit útokům zezadu.

Sezónu zahájil McLaren velmi silně, v posledních týdnech se ale trápí. Důvodem může být nový aerodynamický balíček, z kterého tým nedokáže „vymáčknout“ maximum. Na řešení svých problémů tak bude potřebovat dvojice Sainz a Norris více času.

Následující dva závody v Portugalsku a Itálii budou pro McLaren klíčové. Nejen, že tým potřebuje pochopit svůj koncept předního křídla (který se podobá návrhu od Mercedesu), vývojem ale nemůže ztratit drahocenný čas – v Poháru konstruktérů se totiž začne brzy lámat chleba a McLaren je v přímém souboji o 3. místo.

AlphaTauri

Oproti loňskému roku zrychlil i sesterský tým Red Bullu. Podobně jako u McLarenu se ale nejedná o závratný časový rozdíl.

AlphaTauri navázalo užší vztah s Red Bullem, aerodynamicky si jsou oba koncepty velmi blízké. Právě proto zmiňujeme pojem „sesterský tým“ namísto dřívějšího „juniorský tým“, Red Bull totiž nedávno potvrdil, že s AlphaTauri míří výše a jeho ambice jsou bojovat o co nejlepší výsledek (smyslem týmu tak už není pouhá výchova juniorů pro hlavní tým).

I přes nevýrazná zlepšení se AlphaTauri dokázalo vyškrábat na nejvyšší stupínek vítězů v Monze, kde triumfálně zvítězil Pierre Gasly. Je ale pravda, že tento výsledek byl spíše ojedinělým úspěchem, AlphaTauri se pravidelně trápí udržet na čele středu pole.

Obecně se od AlphaTauri očekává boj s Renaultem, McLarenem a Racing Pointem. V současnosti zaostává mezi konstruktéry na 7. místě, ale nejen díky vítězství v Monze ztrácí pouhých 13 bodů na šesté Ferrari. Jeden lepší výsledek a s trochou štěstí může AlphaTauri přeskočit i vzpínajícího se koně.

Mercedes

Už od roku 2016 se říká, že Mercedes dosáhl svého vývojového vrcholu, přitom stuttgartská automobilka nepřestává udivovat a každým rokem se se svým vozem posouvá dál. Mercedes vzal loňský veleúspěšný koncept a opět jej vylepšil.

Pravidla se mezi loňským a letošním rokem příliš neupravovala, proto je třeba před výkony stříbrných šípů smeknout klobouk. Jejich pohonná jednotka v kombinaci s šasi funguje naprosto parádně a v současné situaci si může dovolit i takové přehmaty jako např. druhý závod na Silverstonu nebo nepovedený víkend v Monze.

Mercedes nedávno prozradil, že s vývojem vozu na letošní rok dávno skončil a soustředí se na příští rok. Inu, konkurenti to budou mít i v příští sezóně velmi složité. Už nyní si můžeme dovolit říct, že Lewis Hamilton a Valtteri Bottas budou v následujícím roce hlavními kandidáty na zisk mistrovského titulu.

Elon Musk tvrdí, že autonomní elektrická Tesla dorazí do tří let

Renault

Po loňském roce, který nenaplnil očekávání z roku 2018, musíme Renaultu zatleskat. Nejvýznamnější krok vpřed učinil francouzský tým sídlící v anglickém Enstone zejména v posledních 5 až 6 závodech a na Nürburgringu se konečně dočkal prvního pódiového umístění po návratu do F1 v roce 2016.

Renault pochopil svůj koncept, což je velmi pozitivní zpráva do příštího roku. Pochopil, v čem tkví síla monopostu a jaké jsou jeho slabiny a posunul jej dál. V posledních závodech zlepšil Renault trakci, především pak na vjezdu do zatáček. Vyvážení monopostu je tak lepší a tento krok umožnil týmu získat pozici kandidáta na pravidelná umístění v čele středu pole.

Navíc je Renault stále v boji o 3. místo v Poháru konstruktérů. Aktuálně se sice nachází na 5. místě, ale pouhých 6 závodů před koncem roku ztrácí na třetí Racing Point jen 6 bodů. Pokud se Renaultu bude dařit i nadále, může „vyfouknout“ slávu nejen McLarenu, ale i Racing Pointu (který v minulosti prohlásil, že jakékoliv jiné umístění než 3. místo bude v letošní sezóně chápáno jako zklamání).

Jak to bude se sázkou o tetování?

Racing Point

Racing Point udělal obrovský krok vpřed, a to zejména díky odlišné filosofii monopostu, která se detailně podobá loňskému mistrovskému Mercedesu W10. Kauza okolo brzdových trychtýřů byla dávno zametena pod koberec, je tedy na čase růžové pantery za jejich výkony pochválit.

Racing Point to neměl lehké – Sergio Pérez musel kvůli covidu-19 vynechat závody na Silverstonu a na Nürburgringu se naopak kvůli zdravotním obtížím nezúčastnil Lance Stroll. Ve všech třech případech byl připraven Nico Hülkenberg, který jako náhradník odvedl fenomenální práci (a svými výkony vybojoval pro tým 10 bodů).

Aktuálně se Racing Point nachází na 3. místě v Poháru konstruktérů. Do konce sezóny si můžou stáje rozdělit ještě celkem 264 bodů, tento tým tak nemá stále nic jisté. Navíc mu konkurence dýchá na záda, jak již bylo zmíněno o několik odstavců výše.

Williams

Největší progres oproti loňskému sezónnímu finiši odvedl Williams. Bohužel za svou práci nejsou lidé z Grove dostatečně oceňováni, jelikož se i přes výrazný výkonnostní nárust nachází Williams na dně tabulky.

Williams se vyhoupl z úplného dna a příležitostně míchá kartami v samotném středu pole. Není však žádným tajemstvím, že tým doufal ve větší skok vpřed. Útěchou jim i nadále zůstává fakt, že si pojistili vstupenku do následujících let díky novému majiteli, který převzal otěže od rodiny Williamsů.

Pracovní kalendář sezony 2021

Ačkoliv se v letošním roce nedočkáme dramatické bitvy o mistrovské tituly, určitě stojí za to sledovat boj o nejlepší tým ze zbytku pole. Kromě konstruktérského šampionátu řádí bitva i v tom jezdeckém, zejména od 4. místa níže.

Dobré zakončení letošní sezóny týmy namotivuje k dobrému vykročení do ročníku 2021, který ale představuje omezené možnosti. Výrazná bude jen změna konceptu podlahy, což ovlivní aerodynamiku vozu, úpravou projdou i bočnice monopostu.

Omezeny budou také hodiny, které můžou jednotlivé týmy strávit ve větrných tunelech nebo na počítačových simulacích. Nelze tedy očekávat žádná škatulata na vedoucích pozicích, jedním okem totiž budou jednotlivé týmy mapovat prostředí pro rok 2022, který přinese rozsáhlé úpravy nejen v technických, ale i sportovních pravidlech.

Audi zelektrizovalo FC Bayern Mnichov