Nově se pojede GP São Paula
Po výhrůžkách o konci závodu na okruhu Interlagos a přesunu kolotoče F1 na nový okruh do Ria de Janeira nakonec – bohudík – nastal pravý opak. Brazilský podnik si totiž zajistil smlouvu na dalších pět let, byť pod hlavičkou Grand Prix São Paula. Ideální příležitost podívat se na historii tamní Velké ceny detailnější optikou…
Trať Interlagos byla postavena už v roce 1940, první závod F1 se na ní ale jel až o 33 let později. Okruh je formálně pojmenován po tamním rodákovi Josém Carlosi Paceovi, který brazilskou Grand Prix F1 v roce 1975 vyhrál, ale zemřel o dva roky později při letecké havárii. Dráha je ale známá spíše podle dřívějšího označení – Interlagos, což je předměstí São Paula a v portugalštině doslova znamená mezi jezery, která se v okolí okruhu skutečně nachází.
https://twitter.com/TomRichtrF1/status/1339311700722511876
Koncem sedmdesátých let se formule 1 kvůli hrbolatému povrchu a nedostatečně bezpečným bariérám přesunula ze skoro osmikilometrového Interlagosu do Ria (na trať Jacarepagua, která byla v roce 2012 zdemolována, na jejím místě je několik sportovišť z letních olympijských her 2016), avšak dráha prošla rekonstrukcí a zkrácením na 4,3 kilometru, aby se znovu mohla vrátit do šampionátu v roce 1990. Od té doby je stabilním podnikem, tuto krásnou statistiku přerušila až letošní pandemie…
Okruh je oblíbený u jezdců i diváků. Interlagos nabízí technicky náročné sektory včetně vlásenek vhodných k předjíždění, stejně tak i dostatečně dlouhou cílovou rovinku. Závod v Brazílii navíc často bývá ovlivněn deštěm, což vášnivým brazilským fandům připraví nevšední podívanou. Problém je tak jen starší zázemí a vysoká míra kriminalita na chudém předměstí São Paula, kterou občas na vlastní kůži zakusí i členové formule 1 během cest z okruhu na hotely.
Pavel Turek: Bezpečnost komunity F1 je nedostatečná. Bude lépe?
Za desítky let v šampionátu už Interlagos nabídl několik ikonických momentů. Z těch dřívějších lze zmínit například první domácí vítězství Ayrtona Senny v roce 1991, kdy Brazilec udržel s vypětím všech sil vítězství i přes poruchu převodovky, až ve svém voze vyčerpáním a nadšením po dojezdu do cíle zkolaboval.
Do paměti se vryla také Velká cena z roku 2003, kterou poznamenal déšť. Ten nachytal celou řadu jezdců včetně Michaela Schumachera, první vítězství v kariéře si tehdy připsal Giancarlo Fisichella. Zapomenout nelze ani na dva ročníky, které rozhodovaly o vítězství v šampionátu. V sezoně 2008 Felipe Massa přišel ve prospěch Lewise Hamiltona o titul de facto až poté, co projel cílem a Brit v poslední zatáčce předjel Tima Glocka, rok 2012 zase nabídl dramatickou bitvu mezi Fernandem Alonsem a Sebastianem Vettelem, který se musel probíjet polem po kolizi v úvodním kole. Ročník 2016 a spanilou jízdu Maxe Verstappena na vodě snad mají všichni ještě v paměti, stejně jako loňský bláznivý závod…
Fakta aneb věděli jste, že…?
- Michael Schumacher je se čtyřmi výhrami na Interlagosu nejúspěšnějším v historii
- To samé platí s devíti vítězstvími pro tým Ferrari
- Za celou historii F1 vyhrálo na Interlagosu pět Brazilců (Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Felipe Massa a samozřejmě Carlos Pace)
- Brazílie získala dohromady více výher v kvalifikaci než jakýkoliv jiný národ, a to deset
- V roce 2019 se Max Verstappen stal prvním jezdcem, který vyhrál s motorem Honda, od prvenství Ayrtona Senny s McLarenem v roce 1991
- Nejúspěšnějším jezdcem v rámci GP Brazílie, pokud počítáme i závod v Riu, je Alain Prost se šesti výhrami (na Interlagosu vyhrál jen jednou při jeho obnovené premiéře v roce 1990)
- Grand Prix na Interlagosu v roce 1994 byla poslední v historii F1, kdy měl vítězný vůz náskok celého okruhu
- Od návratu v roce 2010 Mercedes v Brazílii vždy dojel do cíle s oběma vozy. Série skončila až v roce 2019 kvůli odstoupení Valtteriho Bottase
- Pierre Gasly a Carlos Sainz vloni získali na Interlagosu svá premiérová umístění na stupních vítězů. Naposledy se to dvěma jezdcům v jednom závodě povedlo v německé GP 1994 (Olivier Panis a Éric Bernard)