Španělsko změnilo hru! Verstappen a Red Bull lídři šampionátů
Šestý závod letošní sezony změnil hru. Závod vyhrál Max Verstappen a díky odpadnutí Charlese Leclerca jde pilot do čela šampionátu. Samotný Red Bull nyní vede i pohár konstruktérů. Mercedes se objektivně zlepšuje a George Russell spekulace stvrdil dalším podiem. Hamilton musel po kontaktu v prvním kole minimalizovat ztráty.
Ve včerejší kvalifikaci zvítězil po své chybě Charles Leclerc. Vedle něj do závodu startoval Max Verstappen, který porazil Carlose Sainze. Zajímavé výsledky předvedl také Mercedes, kterému se podařilo zrychlit svůj monopost.
Do závodu šla první trojice týmů s velkými očekáváními, ale také nervozitou, neboť nebylo jasné, kdo je na tom výkonnostně lépe. Ferrari mělo lepší výchozí pozici, Red Bull je tradičně rychlý v závodech a dobré závodní tempo tentokrát prokazoval i Mercedes.
Start závodu zvládl lídr šampionátu Leclerc skvěle, s přehledem si pohlídal Verstappena a do první zatáčky najížděl na prvním místě. Pěkné starty předvedli také Russell a Pérez. Domácí hrdina Sainz se naopak propadl na páté místo.
Velkou smůlu na startu měl také Lewis Hamilton. Pilot Mercedesu kolidoval s Magnussenem a dostal defekt přední pneumatiky. Sedminásobný šampion tak musel hned v prvním kole do boxů a patřilo mu předposlední místo – poslední byl dánský pilot Haasu.
Po pár kolech udělal Sainz velkou chybu, roztočil se a ve čtvrté zatáčce vyjel mimo trať, čímž se pilot Ferrari odsoudil k pozicím mimo první desítku. O dvě kola později udělal tu samou chybu také Max Verstappen, ten se ale propadl ‚jen‘ za Russella a Péreze.
Následně zajel Russell a Verstappen do boxů, Pérez a neohrožený lídr závodu Leclerc zůstali na trati. Následně se ale pilot Red Bullu zasekl za svým soupeřem z Mercedesu. Verstappenův Red Bull měl technické problémy s DRS.
Mezitím zajel do boxů i Sergio Pérez, Mexičan ale po svém pit-stopu začal rychle stahovat bojující dvojici Russell-Verstappen. Jako poslední z vedoucí skupiny zajel ke svým mechanikům Charles Leclerc na Ferrari.
Pilot Ferrari se s přehledem vrátil na první místo a díky ostrému boji na druhé, třetí a čtvrté pozici začal okamžitě navyšovat svůj náskok. Ve 28. kole ale přišla zdrcující zpráva, Leclerc ztratil výkon ve svém Ferrari a musel za závodu odstoupit.
Monačan tak přišel o jasné vítězství, do tohoto momentu jel Leclerc bezchybně. Verstappen následně zajel už podruhé ke svým mechanikům, nejspíše ve snaze zbavit se Russella. Pilot Mercedesu ale zůstal na trati, stejně jako druhý pilot rudých býků Pérez.
Mexičan se následně dostal před Russella a ujal se vedení závodu, v tu chvíli se i Verstappen propracoval na třetí příčku a začal stahovat druhý Mercedes. Lewis Hamilton se v mezičase dokázal propracovat na sedmou příčku.
K mechanikům zajel také neviditelný Valtteri Bottas, který držel úchvatné čtvrté místo, pěkný závod předváděl také Esteban Ocon, který jel na páté příčce před Sainzem. Do boxů poté zajel i Russell a odpykal si druhý pit-stop, o kolo později udělal to samé i Pérez.
Do čela závodu se tak dostal Max Verstappen, na druhém místě se pohyboval Pérez – Red Bull tak měl rozjeté další dvojité vítězství. Russell se zakotvil na prozatímním třetím místě před Bottasem a Sainzem, šesté místo držel Hamilton.
Pořadí se ustálilo, ale schylovalo se k bitvě v závěru závodu. Max Verstappen sice vedl, měl ale již opotřebované měkké pneumatiky, na kterých nemohl závod dokončit. Druhý Pérez začal zajíždět rychlejší časy a blízko potenciální bitvě byl také Russell.
Ve 45. kolo došlo k očekávanému pit-stopu u Maxe Verstappena. Nizozemec měl ukázkovou zastávku a na trať vyjel jen těsně před Russellem, což bylo pro pilota Red Bullu klíčové. Vedení závodu mezitím převzal opět Sergio Pérez.
Netrvalo dlouho a vedení Red Bull požádalo Péreze o přepuštění pozice Verstappenovi, bylo ale vidět, že Mexičanovi se úplně moc nechtělo, příkaz ale nakonec poslechl. Lewis Hamilton mezitím zajel do boxů pro nové měkké pneumatiky a propadl se na sedmé místo.
Pilot Mercedesu se ale velmi rychle dostal na šesté místo před Ocona a překvapivě začal stahovat i domácího Carlose Sainze na Ferrari. V poslední fázi závodu do boxů zajel i Russell a Pérez – oba se snažili zajet nejrychlejší kolo závodu a obdržet tak bod navíc.
Lewis Hamilton v závěru závodu nejspíše obnovil svůj ‚hammer time‘, neboť zajížděl o sekundu rychlejší časy než pátý Carlos Sainz. Pilot Ferrari zase stahoval čtvrtého Bottase a v 59. kole se před něj také dostal, to samé se ale povedlo i Hamiltonovi.
O dvě kola později se pilot Mercedesu dostal také před Carlose Sainze na čtvrté místo. Vzhledem k tomu, kde byla rychlost monopostu W13 v předcházejících závodech a kde byl Hamilton na začátku tohoto závodu, bylo prozatímní čtvrté místo skvělým výsledkem.
V posledních dvou kolech ale došlo k dalšímu velkému zvratu! Oba piloti Mercedesu museli okamžitě snížit rychlost a šetřit palivo, neboť byli ve vážném ohrožení nedokončení závodu. Sainz se tak dostal zpět na čtvrtou příčku.
Následně už cílem projížděl Max Verstappen, dojel si tak pro třetí vítězství v řadě a ujal se vedení v šampionátu. Druhý dojel viditelně frustrovaný Pérez. Duo Red Bullu na podium doplnil George Russell, který si zajistil druhé stupně vítězů s týmem.
Čtvrtý skončil již zmiňovaný Sainz a elitní pětku uzavřel po stíhací jízdě Hamilton. Šesté místo získal nenápadný Bottas před Oconem a Norrisem, kterému po celý víkend nebylo dobře. Na deváté příčce dojel druhý Španěl Alonso a poslední bod ukořistil Tsunoda.