Soudní případ FIA vs. Vettel: Jaké další tresty hrozí a proč je to právní problém

Tak tahle situace se Sebastianem Vettelem se nám pěkně zamotává. Mezinárodní automobilová federace v úterý oznámila, že prošetří okolnosti incidentu vzájemné kolize mezi ním a Lewisem Hamiltonem při GP Ázerbájdžánu o uplynulém víkendu. Cílem tohoto šetření je "vyhodnotit, jestli neexistuje nutnost dalších kroků". Jaké kroky by to mohly být? A hlavně: na základě čeho by takové kroky mohla FIA aplikovat?

20 Štítky: FIA Sebastian Vettel Zveřejněno 29. 06 2017 — Tomáš Richtr

Sebastian Vettel dostal během závodu v Ázerbájdžánu penalizaci 10 sekund STOP & GO za kolizi s Lewisem Hamiltonem, kterou si také řádně odpykal. O trestu rozhodli sportovní komisaři závodu Paul Gutjahr, Enzo Spano, Danny Sullivan a Anar Shukurov. Jak to tak vypadá, FIA není s takovým rozhodnutím komisařů spokojená a chce jej sama šetřit a možná i vyvodit nějaké důsledky. Pomiňme na chvíli současnou diskuzní válku fanoušků F1 o tom, zda je penalizace správná, malá, velká či neoprávněná. V této situaci jde o jiný problém.

První komplikace spočívá v tom, že FIA si nemůže sama dělat co chce – v tom smyslu, že pokud se jí nelíbí rozhodnutí komisařů závodu, pak se proti němu musí odvolat. Stejně jako by se odvolal tým. FIA nemůže do rozhodnutí komisařů velké ceny jen tak libovolně zasahovat. Sportovní komisaři jsou nezávislí a tento systém nezávislosti, postavený na principu Mezinárodního odvolacího soudu (vedeného panelem soudců, kteří jsou zcela mimo organizaci FIA a jejímž soudcem bývá i český právník Jan Šťovíček), zavedl tehdejší prezident FIA Max Mosley. Jedná se o systém velmi otevřený a postavený na ryzích principech demokratických soudů. V tom systému si nedělá FIA co chce, ale před soudem se domáhá spravedlnosti vůči účastníkům šampionátu za rovných podmínek.

Přešetření Vettelova prohřešku z Baku oficiálně zahájeno

Na jakých formálních, procesních, ba dokonce právních principech chce FIA vyšetřovat okolnosti kolize mezi Vettelem a Hamiltonem, která byla vyhodnocena jako Vettelovo porušení článku 27.4 Sportovního řádu? Jestli se rozhodnutí komisařů GP Ázerbájdžánu organizaci FIA nelíbí, pak by se proti němu měla jako každý jiný účastník – v tomto případě Ferrari – odvolat. U trestu 10 sekund STOP & GO je ale malinký problém: podle stejného Sportovního řádu se proti tomuto druhu trestu nelze odvolat. Případ byl uzavřen v době, kdy Vettel vyjel z boxů poté, co si odpykal svůj trest. Tento trest nelze ze strany FIA svévolně měnit. Svými vlastními pravidly se této možnosti vzdala stejně tak, jako této možnosti zbavila jezdce a týmy.

Jediná proveditelná taktika ze strany FIA je ta, že se rozhodnutím sportovních komisařů a trestem samotným nebude vůbec zabývat. Bude si řešit jakési ‚morální‘ aspekty celé záležitosti. Oporu najde v souboru pravidel, který má nadřízenou autoritu nade všemi Sportovními řády jednotlivých seriálů. Je jím Mezinárodní sportovní kodex (International Sporting Code). Jakási Ústava, bdící nad dílčími zákony. Ještě nedávno její součástí byl slavný článek 151c, který zakazoval všem účastníkům jakékoli jednání vedoucí ke znevážení sportu. Za to se dalo schovat opravdu cokoli a FIA takových věcí využila například v aféře Renaultu při GP Singapuru 2008, špionážní aféry McLaren – Ferrari nebo ve skandálu lhaní McLarenu a Lewise Hamiltona po GP Austrálie 2009. Využitím tohoto článku FIA hrozila vždy, když ji někdo urážel. Tento článek už v současném znění kodexu neexistuje. Není ale vyloučeno, že nějaký jeho text by FIA uměla využít, kdyby to chtěla Vettelovi dát takříkajíc sežrat.

Ferrari chystá vylepšený motor, Vettelovi hrozí další trest

Tento problém totiž nemá základy ve snaze dodržovat Sportovní řád. Toto je politikou prezidenta FIA Jean Todta. Z jeho popudu bylo šetření událostí v Baku zahájeno. V této souvislosti je vzpomínán Vettelův emotivní výlev při GP Mexika 2016, během které do oněch míst posílal ředitele závodů Charlieho Whitinga během rádiové komunikace, která je formálně komunikací veřejnou. Vettel se následně písemně omluvil a od FIA dostal jakousi formu ‚podmínky‘, že bude-li se něco podobného opakovat, bude Vettel předvolán před Mezinárodní tribunál FIA. Dle ústavy (Mezinárodního sportovního kodexu) má tento tribunál skutečně právo zakázat účastníkovi start v závodě, ale musí se tak stát na základě transparentního vyšetřování, ve kterém dostane obviněná strana (Ferrari / Vettel) šanci se hájit. O žádném předvolání formálních zástupců Ferrari ale nepadlo v prohlášení FIA o zahájení vlastního vyšetřování ani slovo.

Osobně nevidím žádnou podobnost v charakteru Vettelových prohřešků v Mexiku 2016 a Baku 2017, aby byly tyto incidenty spojovány. Vettel nikomu nenadával, ani neukazoval prostředníček, o kterém si myslím, že by je měli pilotům řezat. A tak jedinou šanci na ‚úspěch‘ v této začínající honbě na čarodějnice vidím v tom, že FIA má nějaký EXPLICITNÍ důkaz toho, že Vettel do Hamiltona v inkriminovaném momentu najel SCHVÁLNĚ.

Pokud je to tak, pak hodně štěstí s dokazováním. Pokud je to tak, pak se můžeme těšit na informace, o kterých doposud nemáme páru o tom, že existují. Pokud ne, celé je to jenom fraška. A za sebe dodávám: větší zbytečnost než je tahle kauza už jsem dlouho nezažil. Chceme vidět boj o titul mistra světa mezi nejlepšími piloty světa. A respektovaný pan Šťovíček, prezident českého Autoklubu a zkušený právník, určitě dá za pravdu v tom smyslu, že raději bude další závody sledovat jako divák, než aby studoval stovky stran právních spisů.

Nabízíme zájezdy na velké ceny F1

Diskuse k článku

20 komentářů: “Soudní případ FIA vs. Vettel: Jaké další tresty hrozí a proč je to právní problém”

  1. Tomáš Richtr napsal:

    Jmenuje se Vettel. Sebastian Vettel. Bez urážek, prosím.

    trencherman: To co provedl jetel

  2. trencherman napsal:

    To co provedl jetel byla reakce psychicky nevyrovnaného kloučka. Trest 10 vteřin je velmi směšný a nebezpečný precedent. Od teď to znamená, že kdokoli bude na soupeře naštvaný, tak si do něj prostě bezohledně najede, odpyká si pauzičku 10 vteřin v boxech a zvesela uhání dál. Kor piloti v druhé půli startovního pole, kteří už ani nebojují o body, si mohou takto v klidu vyřizovat účty na trati, protože trestem o nic nepřijdou. Bude to jen otázka času, než někomu takové „drcnutí“ vyrazí volant z ruky a rozseká se. Je třeba jednoznačně ukázat, že takovéhle dětinské psychedelické výlevy do sportu nepatří, nebudou tolerovány, ale tvrdě trestány. Tohle není wrestling, tohle je motorsport!

  3. Tomáš Richtr napsal:

    Bych i souhlasil, ale dokážete vy pochopit, co je to institut „opravných prostředků“?

    hvj: Tomáši, Vy v tom, co se stalo, opravdu nevidíte, že tak jak to bylo řešeno, to dává ostatním a potažmo celému formulovému závodění včetně juniorských kategorií na vědomí, že toto se prostě za 10 vteřin může? FIA neFIA….

  4. hvj napsal:

    Tomáši, Vy v tom, co se stalo, opravdu nevidíte, že tak jak to bylo řešeno, to dává ostatním a potažmo celému formulovému závodění včetně juniorských kategorií na vědomí, že toto se prostě za 10 vteřin může? FIA neFIA….

    Tomáš Richtr:
    Pokud se FIA tento „směšný trest“ nelíbí, musí zpochybnit (dovolat se proti) rozhodnutí komisařů. Proti kterému navíc ale odvolání není přípustné. FIA chce tedy Vettela tahat za morální aspekt činu, ale pro něj musí mít důkazy. Věřím, že má, když je tak hlasitá. A jsem na ně zvědavý.

  5. Tomáš Richtr napsal:

    Vždyť už byl potrestán…?

    Situs: FIA jedná podle mě velice správně, a nenazýval bych to politikou. Jistý kodex slušnosti v tom sportu musí být, a Vettel tu hranici posouvá dále a dále.

  6. Tomáš Richtr napsal:

    Pokud se FIA tento „směšný trest“ nelíbí, musí zpochybnit (dovolat se proti) rozhodnutí komisařů. Proti kterému navíc ale odvolání není přípustné. FIA chce tedy Vettela tahat za morální aspekt činu, ale pro něj musí mít důkazy. Věřím, že má, když je tak hlasitá. A jsem na ně zvědavý.

    hvj: Pokud tato situace tzv vyšumí a zůstane pouze u onoho směšného trestu

  7. Tomáš Richtr napsal:

    Za to, že to udělal, (tedy že si počínal nebezpečně) byl již přeci potrestán.

    Mike Litoris: A proč by se měl dokazovat úmysl? Nestačí snad, že to udělal?

  8. hvj napsal:

    Já vidím problém v několika obecných rovinách:
    – toto by mělo být tvrdě trestáno (komukoliv), protože F1 je prostě č. 1 a udává pro juniorské a jakékoliv jiné automobilové závodění jistou laťku nejen technologického vývoje, ale i chování a morálky závodění. Ukázat, že takováto zkrat je pouze za 10 vteřin je trestuhodný precedent, který vlastně mladým a jiným závodníkům ukazuje, že se to za oněch 10 vteřin vlastně může…

    – Pokud tato situace tzv vyšumí a zůstane pouze u onoho směšného trestu, F1 po všech stránkách „zhrubne“

    – Kdyby to byl kdokoliv jiný, bude i trest přímo od komisařů v závodě také jiný… bohužel 🙁 (viz např. beztrestné špatné stání na startu závodu, aj.)

  9. Mike Litoris napsal:

    Tomáš Richtr: Jak se píše v článku: jak se to dokáže?

    A proč by se měl dokazovat úmysl? Nestačí snad, že to udělal? V jednom momentě jel za Hamiltonem, pak musel přidat (nebo i když ne), zatočit vlevo, aby se dostal vedle H., zpomalit na jeho rychlost a zatočit doprava. Tohle všechno se asi nestalo samo. Nebo chce někdo tvrdit opak? Nebo se bude dokazovat, že za volantem náhodou neseděl někdo jiný? 😀
    A souvislost s Mexikem to má takovou, že od té doby je Vettel prakticky v jakési podmínce. Takže nelze tak jednoznačně tvrdit, že loňský závod ovlivňuje letošní šampionát. Vettel si ho ovlivňuje sám.

  10. Tomáš Richtr napsal:

    Stačí vybrat text, na který chcete reagovat a dát reagovat a vytvoří se tato hezká ‚citace‘, na kterou lze reagovat 🙂

    glosa: Nemůžete

  11. Tomáš Richtr napsal:

    Jak se píše v článku: jak se to dokáže?

    Graveyard:
    Pokud to udělal schválně a prokáže se to, měl by být diskvalifikován do konce sezony. Minimálně.

  12. Tomáš Richtr napsal:

    Tenhle kousek zaujal 🙂

    lordmystic: otevřenému fandění vettelovi.

  13. Graveyard napsal:

    Pokud to udělal schválně a prokáže se to, měl by být diskvalifikován do konce sezony. Minimálně.

  14. david napsal:

    glosa:
    Dotaz na T.Richtra. Zde je vidět že Ham brzdil! Jak je možné že Fia tvrdí že ne??? Komu se to hodí?? https://www.youtube.com/watch?v=g3So_PleHgk

    telemetrie https://i.redd.it/ymn8eq4q9a6z.png

  15. krakra napsal:

    I když hamilton brzdil, spomalil, brzdil přímo v zatáčce, tak Vettel jel jak magor nalepenej na něm, přitom nemusel!
    Trest 10 sekund stop and go byl naprosto oprávněnej!

    Nevím co se teď řeší.

  16. Situs napsal:

    FIA jedná podle mě velice správně, a nenazýval bych to politikou. Jistý kodex slušnosti v tom sportu musí být, a Vettel tu hranici posouvá dále a dále. FIA má dokonce podle mě povinnost ujistit se v tom že Vettel svůj čin neobhajuje a udělá vše pro to aby se neopakoval. Emoce jsou super, ale zkrátka něco je jen nevhodné a něco už nepřijtelné a Vettel se od toho nevhodného přesunul k nepřijatelnému. Kdykoliv má (často falešný) pocit křivdy, tak jeho přemrštěné nevhodné destikulace, útoky na Kvjata za torpédo, nadávání do idiotů a blbců ostatním jezdcům, jeho známé prostředníčky, veřejný slovní průjem na Charlieho, se v neděli vystupňovali na vendetu kde najel do druhého jezdce. A on se na to jen diví za co dostal trest, nemá pocit viny, a člověk z jeho chování má pocit že to bylo v pořádku a udělal by to snad znova. Podle mě s takovým vývojem, když už jednou dostal navíc bububu, FIA nemůže jinak a musí se přesvědčit jak to Vettel má a bude mít.

  17. lordmystic napsal:

    glosa:
    Dotaz na T.Richtra. Zde je vidět že Ham brzdil! Jak je možné že Fia tvrdí že ne??? Komu se to hodí?? https://www.youtube.com/watch?v=g3So_PleHgk

    on ale brzdí při průjezdu zatáčkou celou dobu, ale neakceleruje a nebrzdí. bylo to pomalé konstantní zpomalování a chvilku před nárazem jak nebrzdil tak dokonce trochu zrychloval což je vidět na tachometru.

  18. lordmystic napsal:

    pokud je článek o tom jaké jsou procedurální možnosti, pak myslím že je v závěru článku hodně zbytečné podsouvání vlastního názoru panu šťovíčkovi a otevřenému fandění vettelovi. plně rozumím tomu že si přejete aby byl šampionát vyrovnaný, ale díky tomu přece nemůžeme automaticky zavírat oči před nesportovním chováním které zde bylo jasné. přesně jak píše david, okamžitě jak jsem ten incident viděl a nejen já ale i ostatní kamarádi co se mnou sledují formule, všem se nám okamžitě vybavil „blikanec“ řepky. od nárazu přes najetí vedle hamiltona a přes divokou gestikulaci je více než jasné že to byl do vettela záměr a vůbec bych dál nehledal žádné důkazy – ty nejsou už potřeba, každý kdo toto uvidí tak musí vidět že vettel jednal v afektu. na závěr jen podotknu že mi jsem přesvědčený že to celé stejně vyšumí do ztracena, FIA udělá bububu na vettela, udělí maximálně další napomenutí a tím to hasne. FIA si nyní nedovolí jít proti ferrari a toto nakonec bude stejně jen fraška. smutné jak „vyšší“ zájmy ničí sportovní kodex 🙁

  19. Tomáš Richtr napsal:

    Davide, díky za příspěvek. Můj článek je zejména o tom, jaké jsou procedurální možnosti FIA. To jsem si nevymyslel, to jsou její vlastní pravidla. FIA nemá disciplinární komisi, má panel komisařů a FIA (Jean Todt) se zjevně nechce spokojit s tímto rozhodnutím komisařů. Formálně-procedurální-právní zápletka je pak popsána v článku.

  20. david napsal:

    Dobry vecer/rano/den, Tomasi,

    Vetsinou se diskuzi na internetu vyhejbam jak jen to jde, bohuzel Vas postoj na tuto situaci me nenechava klidnym a proto jsi dovolim ho trosku rozporovat.

    Dle toho co FIA aktualne muze a nemuze, ano FIA neresi poruseni pravidel GP (za to uz byl Vettel potrestan) ale to ze to co provedl muze byt nesportovni. Prirovnal bych to napriklad k situaci z fotbalu kde hrac v zapase dostane za prohresek cervenou kartu (ano tim byl potrestan a pro zapas hotovo) ale to co provedl je za hranici „slusnosti“, jako priklad si z fotbalu muzeme vzit napr Tomase Repku (nevybavuji si presne tu situaci ale mluvim o te hlavicce/pesti/kopanci co dal protihraci a pak me stopku, pokud se pletu a situace byla jina nemam problem uvest dalsi priklad, a tim by byl Luis Suarez a jeho „kousani“).

    Jelikoz FIA se zatim k soudu neobratila a jen oznamila ze situaci prosetri, znamena to jen ze se tomu venuje, hleda dukazy, kamery, telemetrie atd ktere muzou prokazat nebo neprokazat cokoliv, az dle toho se rozhodne jestli k soudu pujde nebo ne.

    Pripadny soud dle me vubec nebude resit Ferrari ale ciste Vettla, on je ten co se mozna provinil a s nim si budou chtit promluvit. Nevim presne jaka je „dohoda“ mezi FIA a Vettlem po udalestech v Mexicu ale dle me i tento pripad mohli resit pres onen Mezinarodni Sportovni kodex, jestlize byla „dohoda“ ve smyslu „budes sekat latinu, nebo pri pristim prohresku budeme danou situaci resit pres sportovni kodex“ tak je jen spravne ze se toto vytahuje a pouziva a FIA bude jednat i v pripadne ze nebude mit 100% dukaz v umyslu nabourat/tuknout z boku do Hamiltona.

    Sam osobne doufam ze se FIA rozhone tuto situaci resit, z dat ktera muzeme videt po internetu (telemetrie, kamery, i pripadne vyjadrovani Vettla na kamery k tomuto pripadu) mi proste 10 sekund stop and go prijde doopravdy malo (popravde uz jen otazka Vettla v radiu „za co mam to penalizaci“ mi prisla hrozne vtipna). Na silnici si take neuzete dovolit do ostatnich nabourat z boku/tuknout kvuli tomu ze se Vam nelibi co udelali pokud byli v pravu (ano dle me a toho jak chapu pravidla a dle telemetrie kterou jsem videl, nevidim v jizde Hamiltona nic spatne).

    Chapu ze cele toto tema bude este dlouho zivitelem ruznych clanku, jen mi prijde ze to vetsina lidi bere hrozne na lehkou vahu, pripadne se boji zaujmout nejake konkretni stanovisko (u vas to posledni dobou plati doopravdy hodne vetsinu „konkretnich“ otazek prehazujete na Josefa Krale, ikdyz i to chapu protoze v minulosti jste byl za vyjadrovani svych nazoru „bombardovan“) i par osobnosti ze sveta F1 kteri se k tomu vyjadrili.

    Dekuji za pripadnou reakci, David.

Napsat komentář