Současný finanční model “zabíjí” možnost rozšíření na 11 týmů
Vedení formule 1 usiluje o změnu způsobu, jakým se přerozdělují finanční zisky (tzv. prize money). současný model totiž prakticky vylučuje, aby seriál rozšířil nový, jedenáctý tým. Jenomže diskuze o modelu novém nejsou vůbec snadné.
Týmy v poměrně složitém způsobu rozdělování dostávají různé částky v závislosti na tom, jak skončily v Poháru konstruktérů předchozí sezony. Významnější týmy (Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren) dostávají navrch ještě extra peníze za svou takzvanou historickou důležitost, kterou si každý tým vyjednal individuálně.
Z více než miliardy dolarů na výnosech si pak týmy rozdělí peníze tak, že Ferrari dostane přibližně 205 milionů dolarů, zatímco Alfa Romeo jenom 55 milionů. V každé částce pro každý tým je obsažena fixní suma 35 milionů dolarů. Na tu má ale nárok pouze ten, kdo v posledních třech sezonách alespoň dvakrát skončil v nejlepší desítce konečného pořadí Poháru konstruktérů.
35 milionů dolarů se jeví jako velmi silná finanční položka rozpočtu pro týmy ze středu a chvostu pole. Dnes již neexistující tým Caterham skončil desátý v roce 2012, ale jedenáctý v dalších dvou letech. Takže neměl nárok na potřebných 35 milionů. Dnes také neexistující tým Marussia skončil desátý v roce 2013. O rok dříve o desáté místo přišel ve prospěch Caterhamu až v posledním závodě! V sezoně 2014 skončila Marussia devátá, ale ročník už nestihla před krachem dokončit. Důkaz, že velké příběhy F1 se odehrávají i na dně výsledkové tabulky.
Od roku 2015 už je ve startovní listině zase jenom 10 týmů, takže problematika nároku na zisk 35 milionů po uplynutí tří let nemusí nikdo řešit. Haas skončil ve svých prvních čtyřech sezonách 2016 – 2019 na osmém místě (dvakrát), pátém a vloni devátém.
Vedení formule 1 poté, co představilo pro rok 2021 a dále sadu Sportovních, Technických a Finančních pravidel, nyní chystá změnu modelu přerozdělování peněz. Jednoduchá práce jej ale nečeká.
“Myslím, že model, ve kterém je placeno jen deset týmů, nechceme, protože to je jasná smrt pro jedenáctý tým,” řekl provozní ředitel formule 1 Ross Brawn. “Bylo jsme toho svědkem, historie ukázala, že se to stalo už mnohokrát. Musíme tedy najít řešení. Jaké řešení to bude, o tom momentálně diskutujeme.”
Formule 1 od příští sezony zavádí rozpočtový strop ve výši 175 milionů dolarů. Tým, který se přihlásí do formule 1, musí investovat podobné peníze, aniž by před koncem své první sezony získal od FOM byť dolar.
“Je to velká investice, o tom není pochyb,” řekl Brawn. “Ale pokud umožníme smysluplnou návratnost, tak se ty investice pak dají obhájit.”
Stávající komerční dohody mezi týmy a vedením F1, které obsahují také nároky na prize money, skončí s letošní sezonou. Na další období tak s výjimkou povinností Sportovního řadu, vztahujících se k přihláškám a účasti v šampionátu, neexistuje dohoda, který by týmy k účasti ve formuli 1 vázala.
Diskuse k článku