Šokující změny? Aktuální pravidla mohou díky desetiválcům vydržet déle

V posledních týdnech se čím dál intenzivněji začíná mluvit o návratu desetiválců do světa F1. Aktuálně se dokonce spekuluje o změně plánu nových pravidel, která mají vstoupit v platnost příští rok.

Štítky: 2026 FIA Zveřejněno 20. 03 2025 — Dominik Kovář

Co se v první době zdálo jako snaha přesunout pozornost z nesmyslných pravidel FIA ohledně vulgarit, se nyní začíná brát čím dál vážněji. Možný návrat desetiválců může přijít dříve, než jsme si ještě pár týdnů dozadu mysleli.

Pojďme ale popořadě. Nyní jsme v posledním roce současných pravidel. Od roku 2026 se bude pokračovat se šestiválci, nicméně bude postrádat MGU-H, nově pojede na udržitelné palivo a výkon bude z 50 % záviset na elektrice.

Když před startem sezóny přišel prezident FIA Mohammed Ben Sulayem s tím, že se začíná pracovat na návratu desetiválců, nečekalo se, že bude ve hře dokonce úplné zrušení nastávajících pravidel. Aktuálně mají být na stole tyto možnosti – současná pravidla budou pokračovat do roku 2027 a od roku 2028 budeme mít motory V10 nebo nastávající pravidla vstoupí v platnost, ale budou fungovat pouze tři roky místo plánovaných pěti let.

S nápadem již samozřejmě byli konfrontováni výrobci motorů, kteří ale nejsou příliš nadšení. V první řadě nemají pocit, že by desetiválcové motory byly vhodné pro prezentaci současného směru automobilového průmyslu. Ve druhé řadě již každá automobilka investovala nemalé množství času a peněz do vývoje nových pohonných jednotek. Pokud by se s těmito motory nikdy nevyjelo na trať, byly by to v podstatě peníze spláchnuté do záchodu.

Takové Audi se pro vstup do F1 rozhodlo právě na základě nových pravidel. Dá se očekávat, že by se po případných změnách německá automobilka z F1 stáhla dříve, než do ní vstoupila. Problém by nastal také pro Red Bull. Letos jede naposledy s Hondou a pokud by současná pravidla pokračovala, bude bez motoru.

Je vysoce nepravděpodobné, že by se plány pro příští rok změnily. Se změnou totiž musí souhlasit všechny týmy kromě automobilek, což se s největší pravděpodobností nestane. Cesta pro kompromis tu však rozhodně je.

Stále tu jsou však skeptici, kteří tvrdí, že tyto diskuze jsou pokusem zachránit potenciální zklamání z nových pravidel, které na papíře podle některých pilotů nevypadají příliš atraktivně. Panuje také obava z toho, že se některému z týmu povede uskočit natolik, jako se to v roce 2014 podařilo Mercedesu.

Mohlo by jít také o pomoc Cadillacu, který by mohl první roky ve formuli 1 závodit s aktuálními motory od Ferrari a v roce 2028 by postavil svůj vlastní desetiválce. Prezident FIA má podle všeho ke koncernu General Motors velmi blízko.

I když jsou pravidla od roku 2026 na pět let jasně daná, týmy ani fanoušci se nemohou být jistí ničím. V průběhu následujících týdnů jistě dojde k mnoha dalším diskuzím, které rozhodnou o budoucnosti pravidel ve formuli 1.