Smolný hattrick Ralfa Schumachera
V moderní éře formule 1 není příliš časté, aby pilot ze zdravotních důvodů absentoval. Sem tam se sice najdou případy, jako u Fernanda Alonsa po Velké ceně Austrálie v roce 2016, ale to jsou spíše výjimky. Přesto existuje jezdec, který v letech 2003–2005 vynechal ze zdravotních v každé sezoně alespoň jeden závod. Je jím Ralf Schumacher. Paradoxní je, že za jeho absence mohly ve všech případech nehody, které způsobilo selhání techniky, a ne jezdecká vina. A hned dvakrát se tak stalo po defektu pneumatiky značky Michelin v poslední klopené zatáčce okruhu Indianapolis!
Všechno začalo v roce 2003 zářijovými testy na Monze. Schumacher junior byl do té doby v boji o titul mistra světa. V probíhající sezoně si připsal dvě výhry (dokonce ve dvou po sobě jdoucích závodech – GP Evropy a Francie) a tři závody před koncem ztrácel na lídra, svého bratra Michaela, ze čtvrtého místa 14 bodů (za vítězství se jich udělovalo deset).
Jenže během testování na velkou cenu Itálie Schumacherův williams nejprve vzplanul v boxech, aby v pozdější fázi jízd přišla vážná havárie v zatáčce Lesmo. Na voze selhalo zavěšení levého zadního kola, pak se podle svědků dokonce vznesl do vzduchu a poškodil bariéru podél trati. Ralf byl okamžitě převezen do nemocnice poblíž Milána, kam za ním dorazil i Michael, a přestože Williams tvrdil, že jeho jezdec je v pořádku, vše nakonec bylo trochu jinak.
Ralf utrpěl otřes mozku. I když se závodního víkendu na Monze o deset dní později chtěl účastnit, v sobotu se necítil zcela fit a pro přetrvávající bolesti hlavy jej nakonec musel nahradit Marc Gene, který usedl do kokpitu poprvé od roku 2000. Schumacher, který havárii popsal jako „nejhorší, jakou kdy zažil“, se nakonec vrátil pro závody v USA (nedokončil) a Japonsku (12. místo) a v šampionátu obsadil páté místo.
O poznání horší incident byl ten z roku 2004. Ten poznamenalo hned několik defektů pneumatik Michelin, za které údajně mohly nedůkladně odklizené trosky po nehodách v úvodních kolech. Tak či tak, v 10. okruhu projížděl Ralf na plný plyn klopenou zatáčkou, při nájezdu na cílovou rovinku došlo k defektu pneumatiky, který poslal williams do betonové zdi. Několik dlouhých minut pak televizní kamery zabíraly nehýbajícího se pilota, který neopouštěl kokpit. Na dráhu musel dokonce sanitní vůz. Těžké to bylo zejména pro Michaela, projíždějícího kolem, aniž by měl podrobnější informace o Ralfově stavu – ty v ten moment neměl nikdo.
Pilot Williams byl vystaven přetížení 78G a vyjma otřesu utrpěl drobnější fraktury na páteři. Výsledkem byla absence v šesti závodech. Jedinou útěchou Ralfovi mohl být fakt, že Williams v tom roce kvůli slabšímu autu stejně neměl naději na titul… i tak se Němec vrátil ve velkém stylu, když v Suzuce obsadil druhé místo – za nikým jiným než Michaelem.
Poslední nehoda je z tréninků na Grand Prix USA 2005 a v podstatě kopíruje průběh havárie z předchozího léta. Ralfovi, už ve voze Toyoty, v poslední, jediné klopené zatáčce v seriálu, praskla pneumatika Michelin a monopost narazil do zdi. Přestože byl pilot schopný se dostat sám ven, byl viditelně otřesen a do závodu nedostal povolení startovat.
Což nakonec platilo i pro všechny týmy na pneumatikách Michelin. Ano, jedná se o nechvalně proslulou kauzu, po které v GP USA „závodilo“ jen šest vozů na gumách Bridgestone a kterou v podstatě spustila Schumacherova páteční nehoda. Tou tak Němec dovršil svůj smutný a ojedinělý hattrick…
Diskuse k článku