Sloupek Martina Brundla: Skvělý Verstappen oživil závod v Brazílii

Expert stanice Sky Sports a bývalý pilot formule 1 Martin Brundle se podíval na výkon jezdce Red Bullu Maxe Verstappena ve Velké ceně Brazílie, která byla ve své první polovině značně ovlivněna červenými vlajkami a výjezdy safety caru. Naštěstí jsme viděli celých 71 kol závodu plných odvahy a dovedností, což vzhledem k podmínkám nebylo samozřejmostí. Také…

1 Štítky: Felipe Massa Martin Brundle Max Verstappen Zveřejněno 17. 11 2016 — Šimon Trantina

Expert stanice Sky Sports a bývalý pilot formule 1 Martin Brundle se podíval na výkon jezdce Red Bullu Maxe Verstappena ve Velké ceně Brazílie, která byla ve své první polovině značně ovlivněna červenými vlajkami a výjezdy safety caru.

Naštěstí jsme viděli celých 71 kol závodu plných odvahy a dovedností, což vzhledem k podmínkám nebylo samozřejmostí. Také jsme viděli jistého teenagera, který přepsal zásady o závodění na mokré trati. Max Verstappen také potvrdil, že jeho nynější působení může být srovnáváno se začátky Ayrtona Senny či Michaela Schumachera.

banner_most

Okruh Interlagos je sice velmi krátký, v suchu ho trvá odjet 71 sekund, což je opravdu malá dávka. Jeho konfigurace, nádech starých časů a nepředvídatelné počasí však opět nabídlo fantastickou podívanou. Hodinu před startem jsem hovořil s Charliem Whitingem a Herbiem Blashem, kteří jasně dávali najevo svůj zájem začít závod z pevných pozic namísto nudného a opatrného startu za safety carem, který je občas bohužel nutný.

Nakonec padlo rozhodnutí odložit start o deset minut, což nakonec přišlo vniveč, protože podmínky se ani trochu nezlepšily, a muselo se tak vyjet za Berndem Mayländerem. Krátkodobé předpovědi počasí se ukázaly jako nepřesné.

Okruh v Sao Paulu nabízí spoustu klesání a změn v převýšení, takže je zde velké riziko stojící vody na trati, zejména v dlouhém levotočivém nájezdu na cílovou rovinku, kde je za mokra vysoká pravděpodobnost smyku a nárazu do zdi.

Zábrana aquaplaningu spočívá ve schopnosti pneumatik odvést dostatečné množství vody za určitý čas. Pokud ke splnění tohoto úkolu nedojde, pneumatika se nasákne a je ovládána vodou, ne povrchem trati. V tu chvíli se pilot stane pasažérem, protože se roztočí tak rychle, že většinou nestihne zareagovat.

Související: Hrozné, náchylné k aquaplaningu, se špatnou přilnavostí. Tak piloti hodnotí pneumatiky do mokra

Je to jako když hodíte žabku na rybník, odraz od vody funguje dobře, ovládání směru je však téměř nemožné. Tady přicházejí na řadu schopnosti samotného jezdce, ten musí umět auto správně umístit a bezchybně odhadnout razanci, se kterou šlápne na brzdu a plyn. Rozhodně je to schopnost rychlých výpočtů a odhadů, ve které někteří vynikají a jiní strádají.

Druhá červená vlajka, která byla vyvěšena po bouračce Kimiho Räikkönena na cílové rovince hned po restartu, uškodila úplně všem. Pohled na hlavní tribunu zaplněnou palci dolů byl opravdu silným zážitkem.

Je potřeba podívat se na věc z perspektivy Charlieho Whitinga, hlavního sportovního komisaře FIA. Po Kimiho incidentu jeho ferrari málem narazil do projíždějícího manoru Estebana Ocona, což mohlo skončit velmi špatně. Možní si vzpomínáte na Abu Dhabi a rok 2010, kdy Vitantonio Liuzzi najel zepředu na roztočeného Michaela Schumachera. Na takové bouračky nejsou jednosedadlové nekryté formule uzpůsobeny.

V Brazílii, v podobnou chvíli hned po incidentu, obdržel Charlie nespočet zpráv od nespokojených jezdců, kteří chtěli jet dále. Jediný Sebastian Vettel orodoval za zastavení závodu. Pokud by došlo k incidentu jako v Abu Dhabi a jedno z aut by vylétlo v plné rychlosti do zdi, Charlie a spol. by měli ještě více práce s úřady po smutném případu Julese Bianchiho.

My nemáme možnost správně posoudit situaci z našich pohovek nebo komentátorských kabin. Je to hlavolam, který je těžké rozlousknout, zvlášť když si formule 1 musí zachovat status extrémně nebezpečného a na hranici lidských možností balancujícího sportu.

Ve formuli 1 každý ví, že přechodné pneumatiky nedokážou odvést takový objem vody, jako ty do úplného mokra. Při ideální teplotě trati jsou však značně rychlejší. Proto na nich zkoušely štěstí týmy ze spodní části výsledkové listiny společně s Red Bullem. Experiment se však nevydařil kvůli objemu stojící vody na trati a nařízení ředitelství závodu, že všechny vozy musí mít nasazeny modře označené pneumatiky do extrémního mokra.

Verstappenova show

Co jsme poté viděli byl mistrovský výkon Maxe Verstappena, který po výměně z přechodných na mokré pneumatiky projel polem z téměř posledního místa na třetí během závěrečných čtrnácti kol. Na cestě vzhůru pořadím předjel i týmového kolegu Daniela Ricciarda, který tak poznal potenciál svého auta, když se potýkal s problémy se zamlžujícím se hledím.

Mohli jsme vidět, že Max se za safety carem hodně činil, kličkoval, zrychloval a zpomaloval a zjišťoval, na jaké stopě je nejvíce přilnavosti. Když se začalo konečně závodit, využil nasbírané znalosti a když předjížděl, volil alternativní stopu, která nabízela mnohem více přilnavosti, což mu výrazně pomohlo nejen získat rychlostní výhodu nad soupeři, ale také zbavit se nepříjemné sprchy, kterou zvedají auta soupeřů. On sám to popsal jako poměr 50/50 mezi štěstím a dovednostmi.

Štěstí Verstappenovi také pomohlo, když zachraňoval svůj závod v první části závodu. Při nájezdu na hlavní rovinku se roztočil a jen tak tak nenarazil do zdi. Stihl se ubránit i útočícímu Niku Rosbergovi, kterého předtím předjel. Nebylo to však jen štěstí, svou roli sehrál jistě i jeho talent.

Max Verstappen svoji jízdou v Brazílii nadchnul fanoušky i experty. Tak proč si ji ještě jednou nepřipomenout v super ak…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 16. listopad 2016

Kromě Nizozemce jsme viděli jet úžasně i několik dalších pilotů: Carlos Sainz, Felipe Nasr, Sergio Pérez a Esteban Ocon byli také výborní. Nico Hülkenberg měl opět smůlu, kdy ze čtvrtého místa za safety carem musel do boxů kvůli defektu.

Zatímco Max Verstappen zářil, v úplném čele závodu si jel jistým způsobem pro vítězství Lewis Hamilton. Ten byl na pódiu trochu překvapen z emocí okolo Verstappena, když sám prohlásil, že pro něj byl závod jednoduchý.

Tyto výroky jsou samozřejmě součástí psychologické hry s týmovým kolegou Nikem Rosbergem, favoritem na zisk mistrovského titulu. Němec nyní potřebuje pouze dojet na pódiu v Abu Dhabi a stane se šampionem nehledě na to, kde dojede Hamilton.

Nico se držel zpátky při každém restartu, což potvrdilo jeho jasný zájem o druhé místo, které mu stačí k tomu, aby měl vývoj šampionátu ve svých rukou. Měl však štěstí, když Red Bullu nevyšel risk s přechodnými pneumatikami.

Po závodě jsem se Lewisova závodního inženýra ptal na jeho závod. Ten mi řekl, že Brit se jednou, podobně jako Rosberg, málem roztočil při stoupání z poslední zatáčky, jinak to byl naprosto bezchybný závod. Nesnažil se riskovat s gumami do přechodných podmínek, jeho zprávy do rádia byly jasné a zřetelné. V několika aspektech byl on jezdcem dne.

Související: Co pomohlo Mercedesu k dominanci na mokré trati? Červené vlajky, kuchyňské váhy a štěstí!

Nejen brazilská část publika však chtěla vidět oceněného Felipeho Massu. Jeho loučení byla jedna z nejúžasnějších věcí, které jsem ve formuli 1 viděl. Naboural, vylezl z auta, vzal si brazilskou vlajku a šel v slzách zpět do boxové uličky za svojí manželkou a synem. To vše za bouřlivého potlesku publika a osazenstva pitlane. Dělo se tak za znovuotevření boxů a probíhajícího závodu.

Nikomu to však nevadilo, byl to ohromný zážitek, skvělé sbohem výbornému sportovci a jezdci. Já sám jsem si za mikrofonem musel setřít slzu z tváře.

Další důležitou událostí GP Brazílie byl výkon Felipeho Nasra, který získal pro Sauber dva body. Švýcarský tým se tak posunul na desáté místo v poháru konstruktérů před Manor, což může znamenat velkou finanční výhodu v podobě více než třiceti miliónů dolarů.

Znovu jsme na historickém okruhu Josého Carlose Pace viděli pamětihodný závod. Na to musíme brát zřetel při dalším jednání o zdejším pořádání velké ceny.

Čtěte dále: Foto: Poslední domácí GP pro Felipeho Massu

Hlavní hvězdy GP Brazílie co se týče výkonu na trati. Kdo z nich si zaslouží větší ocenění?

Hlavní hvězdy GP Brazílie co se týče výkonu na trati. Kdo z nich si zaslouží větší ocenění?

Diskuse k článku

Napsat komentář