Slabý motor není jediným problémem Ferrari

Výrazně menší výkon letošních motorů není jediným problémem, který Ferrari má. Vlastnosti a schopnosti motoru jdou ruku v ruce s parametry aerodynamického fungování auta. Výrazně jiný motor způsobil, že aerodynamika testovaná týmem Ferrari v Barceloně na konci února, se ukázala jako nepoužitelná.

Štítky: Ferrari Technika Zveřejněno 11. 07 2020 — Tomáš Richtr

Ferrari je v detekčním bodě, na takzvaném speed trapu (nejde o maximální dosaženou rychlost) o 13 km/h pomalejší, než bylo na stejném místě vloni se svým Ferrari 064. Charles Leclerc byl na délku okruhu o 0,92 sekundy pomalejší než o rok dříve. A na speed trapu zaostával za Mercedesem o 11 km/h.

Série technických nařízení upřesňující, co se smí s olejem a co je nebo není povoleno za činnosti kolem senzorů okamžitého průtoku paliva, v kombinaci s nasazením druhého ‚nezávislého‘ senzoru, má za následek velké zpomalení letošních monopostů Ferrari. Romain Grosjean z týmu Haas, který využívá motorů Ferrari, označil absenci ‚párty módu‘ v kvalifikaci za „šokující“. Podle něj má motor o mnoho méně výkonu než vloni.

Minulý víkend se ztráta Ferrari na Mercedes prohloubila z 0,4 sekundy v Q1 na 0,7 sekundy v Q2 a na 0,9 sekundy v Q3. Je to právě prostřední část Q2, kde týmy obvykle nasazují agresivní mapování motoru. Nárůst časové ztráty odpovídá výkonnostnímu rozdílu přibližně 25 koní. O to se pak prohloubí výkonnostní ztráta z Q1, která činí také přibližně 25 koní.

S odvoláním na video analýzy uvádí britský reportér Mark Hughes, že letošní Ferrari je skrze většinu zatáček o něco rychlejší než vloni. Přesto je po celé délce okruhu pomalejší téměř o sekundu, zatímco Mercedes meziročně zrychlil o 0,3 sekundy.

Ztráta 0,9 sekundy nemůže jít celá na vrub ztráty výkonu motoru. Na vině bude částečně i zvýšený odpor vzduchu letošní aerodynamiky. Šéf týmu Mattia Binotto minulý víkend přiznal, že auto potřebuje více přítlaku. S tím je nutné akceptovat nějaký ten odpor vzduchu navíc. Výkon motoru, přítlak a odpor vzduchu jsou klíčové veličiny, mezi kterými se hledá kompromis už při počátečním návrhu auta. Auto musí být aerodynamicky efektivní, aby generovalo přítlak a potřebovalo co nejmenší odpor vzduchu. Čím silnější motor auto má, tím více odporu vzduchu si může dovolit překonávat.

Po únorových testech se Ferrari rozhodlo jít cestou nové koncepce aerodynamiky, kterou částečně nasazuje již tento víkend ve Štýrsku. Aerodynamická koncepce zkoušená v Barceloně během zimních testů se totiž se slabším motorem ukázala jako v podstatě nepoužitelná (což dokázal první letošní závod). Technické direktivy, které dostaly Ferrari do situace, kdy musí používat slabší motor, tak vytvořily problém i v aerodynamice auta, protože přestala být ‚kompatibilní‘ s vlastnostmi a parametry motoru.

To také vysvětluje, proč je Ferrari (a mnozí další) konkurenceschopnější v závodě. Mapování motoru a kvalifikační přínos aerodynamiky nejsou ve velké ceně tak extrémně klíčové. Lando Norris z McLarenu přiznal, že v závodě bylo Ferrari lepší. Rychlejší v zatáčkách než McLaren.

Charakteristika na motory náročného Red Bull Ringu je tak pro Ferrari slabinou. Na jiných okruzích může Ferrari fungovat hodně odlišně.