Situační zpráva o F1 Rosse Brawna při jeho odchodu do důchodu

Veleúspěšný manažer týmů F1 a pak F1 jako takové, Ross Brawn, definitivně odchází do důchodu. Při té příležitosti nabídl přehled toho, kam formule 1 došla, jak si stojí a co jí čeká.

Štítky: FOM Ross Brawn Zveřejněno 3. 12 2022 — GPF1.cz

“Během sezony jsme zažili několik skvělých závodů. Red Bull měl pomalý start, na začátku se trochu zadrhl. Ferrari skvěle odstartovalo a pak jsme byli svědky toho, jak Red Bull zabojoval. Z mého pohledu bylo úžasné to těsné závodění, větší zábava, větší tep, který jsme všichni tolikrát v závodech cítili – a to pro mě bylo skutečnou odměnou, že jsme letos viděli mnohem lepší závody.

Podcast: Prokletí Ferrari. Co mělo za Schumachera, a nemělo to před tím ani potom?

Max si upevnil status mistra světa a od Red Bullu to byl skvělý výkon. Ferrari udělalo další krok a jej třeba je pochválit za solidní výkon a pokrok, kterého dosáhli. Druhá místa v obou šampionátech jsou dobrou platformou pro příští rok. Mercedes měl zvláštní rok. Vůz je zjevně náročný na to, aby z něj bylo možné dostat to nejlepší. Jejich jezdci se však nevzdávali. Znám tamní lidi a příští rok se vrátí silní.

Doufám, že v příštích několika sezónách uvidíme některé z dalších týmů, které vyzvou první trojku. To by byla třešnička na dortu a F1 by byla ještě napínavější.

V POSLEDNÍCH ŠESTI LETECH TOHO F1 HODNĚ DOKÁZALA

Můj čas strávený ve formuli 1 se nyní chýlí ke konci. Bude mi chybět moje zapojení, kamarádství a přátelství, které v prostředí F1 získáte. Jsem spokojený s tím, kam jsme se dostali. Myslím, že za posledních šest let od mého nástupu do vedení došlo ke skutečným změnám – a z toho mám radost. F1 je dnes tak silná jako nikdy předtím.

Společnost Liberty věděla o ekonomice F1, ale když se poprvé zapojila, nevěděla tolik o F1 jako sportu a o této stránce podnikání. Byli dost chytří na to, aby do vedení dosadili Chase Careyho. Přestože nebyl zkušeným veteránem F1, pochopil byznys a sport rychle. Společnost Liberty mě oslovila jako člověka se zkušenostmi z F1, což na začátku potřebovala. Měl jsem zájem, ale pouze v případě, že bychom mohli řešit vývoj sportu z jiného úhlu pohledu – jak zlepšit závodění? Myslím, že se nám to podařilo. Vybudovali jsme skvělý tým a jsem opravdu spokojený s tím, čeho jsme dosáhli.

Posadili jsme F1 na novou cestu.

SEMKNUTĚJŠÍ STARTOVNÍ POLE S ROZPOČTOVÝMI STROPY

Klíčové bylo, že jsme zlepšili závodění autentickým způsobem. Jak to udělat? Musíte dát každému týmu stejnou příležitost. Součástí toho jsou finanční zdroje. Po mnoho let byly na startovním roštu tři nebo čtyři týmy, které měly výrazně více finančních prostředků než ostatní. To nevytváří situaci pro dosažení těsnějších rozdílů. Týmy si musí své vozy postavit sami – to je DNA F1. Je to však obrovská výzva a v minulosti platilo, že čím více peněz jste měli, tím lepší vůz jste mohli postavit. Bylo by snadné mít standardní vozy, stejné motory, speciální díly – získali byste těsné konkurenční pole, ale pak byste ztratili kouzlo F1.

Rozpočtové stropy vytvořily prostředí, kde máte omezené výdaje a vyhrávají ti nejchytřejší. Rozdíly mezi vozy na čele a na konci budou mnohem menší.

Myslím, že rozpočtové stropy jsou pro F1 velmi významným krokem. Systém má ještě chyby, které je třeba odstranit, ale vzhledem ke složitosti zavedení takového systému je fantastické, čeho tým F1 a FIA od jeho zavedení v loňském roce dosáhly.

LEPŠÍ PROSAZOVÁNÍ ZMĚN A ZPŮSOB ŘÍZENÍ SPORTU

Systém řízení byl vylepšen. Nyní máme mnohem větší flexibilitu a nepotřebujeme souhlas všech týmů, aby sport mohl provádět změny a postupovat vpřed. Pokud se dohodne osm týmů, můžeme v krátkém časovém horizontu něco udělat. Když se pak dohodne pět týmů a FIA a F1, můžeme věci plánovat dlouhodobě. Nemáme omezení starého systému řízení a nyní jsme spoustu věcí posunuli správným směrem, díky čemuž tento sport funguje mnohem lépe než dříve.

FORMÁT ZÁVODNÍHO VÍKENDU

Co se týče sportovních předpisů, měli jsme otevřenou mysl ohledně toho, jak bychom měli rozvíjet formát závodního víkendu. V F1 už je spousta dobrých věcí.

Náhodou si myslím, že současná kvalifikační specifikace je docela dobrá. Třífázová kvalifikace udržuje lidi v napětí po celou dobu. Je vzrušující a občas přináší několik proměnných.

Sprint byl iniciativou, která se zřejmě osvědčila. V příštím roce se rozšíříme na šest sprintů. Nevím, jaký bude optimální počet, na kterém se dlouhodobě usadíme. Někteří tvrdí, že bychom ho měli mít na každém závodě. Uvidíme, jestli se to tak bude vyvíjet. Sprint určitě oživil celý víkend a nabízí nám tři dny plné akce.

Máme také skupinu lidí, kteří se nyní soustředí na to, aby se snažili udělat tratě co nejzajímavější, abychom nedostali tratě, na kterých se nedá pořádně závodit. Každá stávající trať byla posouzena a do všech nových tratí jsme přispěli, abychom zajistili skvělé závodění.

NOVÉ FORMULE ZLEPŠILY ZÁVODĚNÍ

Velkou změnou byly technické předpisy. Přistoupili jsme k předpisům novým pohledem. Prioritou bylo postavit lepší závodní vůz, protože to v minulosti nikdy nebylo prioritou, což byla jedna z mých frustrací.

V minulosti to byly týmy, kdo měl možnost vyvíjet tehcnické předpisy vozu. Prioritou FIA byla bezpečnost a zajištění toho, aby rychlost vozů byla vždy v rozumných mezích. Nikdy neměla prostředky na to, aby se zabývala tím, jak se navrhuje závodní vůz – tato práce byla ponechána na týmech. Při nejlepší vůli ale nebudou mít týmy závodní vlastnosti auta jako prioritu.

Vytvořili jsme skupinu, jejíž prioritou bylo postavit lepší závodní vůz, který může závodit s jiným vozem v těsné blízkosti, je konzistentní na řízení a při vzájemných šťouchancích z něj neodpadávají kousky.

Myšlení přišlo z jiného směru, ze závoditelnosti, a ta bude prioritou i v budoucnu – je to jedna ze změn v myšlení F1, která mě opravdu těší.

Bylo pro mě obrovským zážitkem, když jsem viděl první závod vozů specifikace 2022 a zažili jsme dva nebo tři vozy závodící vedle sebe – to jsme dříve často nevídali. Nyní můžete jet tvrdě za jiným vozem několik kol bez problémů.

CO BUDU DÁL DĚLAT?

Všechno, co jsem v posledních letech dělal, jsem si miloval.

Odklonil jsem se od touhy být součástí týmu – usoudil jsem, že toho jsem už zažil dost! A tahle práce bylo to jediné, co mě dokázalo oslovit. Měl jsem velké štěstí, že jsem dostal příležitost od Liberty, a byla to práce z lásky.

Teď je ten správný čas, abych odešel do důchodu. Většinu práce máme za sebou a nyní se nacházíme v období konsolidace. V roce 2026 se chystá nový vůz, ale to jsou čtyři roky, pro mě dost daleko v budoucnu, takže bude lepší, když se toho ujme další skupina lidí. Věřím, že F1 opouštím ve skvělém stavu.

Miloval jsem téměř každou minutu své 46leté kariéry a měl jsem to štěstí, že jsem pracoval s mnoha skvělými týmy, skvělými jezdci a skvělými lidmi. Nic bych neměnil. Jisté je, že bez podpory manželky a rodiny bych to nedokázal a ani nechtěl dělat.

Nyní budu sledovat F1 z gauče, fandit i nadávat jako fanoušek F1 a těšit se, že je tento sport ve fantastické kondici a má fantastickou budoucnost.

Takže, na skvělé závodění!