Silverstone je klíčovou nadějí pro Ferrari

Víkendová Velká cena Velké Británie zahajuje pro Ferrari klíčové léto. Závod na Silverstonu musí představovat oživení vozu Ferrari F1-75, který už dva měsíce nezískal žádné vítězství.

Štítky: Ferrari Technika Zveřejněno 30. 06 2022 — GPF1.cz

Max Verstappen z Red Bullu nasbíral v posledních čtyřech závodech 90 bodů oproti 22 bodům Leclerca, který před touto sérií vedl šampionát o 19 bodů. Navzdory nedostatku výsledků a spolehlivosti zatím rychlost vozu F1-75 nechyběla na žádném typu okruhu.

V Kanadě se Carlosu Sainzovi nepodařilo dosáhnout prvního vítězství v kariéře, ale jeho závodní tempo se ukázalo být lepší než Verstappenovo, zejména ve druhém úseku závodu. Je zřejmé, že Ferrari zatím sklízí méně, než je skutečný potenciál vozu. Silverstone proto představuje zásadní milík pro to, jak se šampionát vyvine dále.

Na Silverstonu se F1 vrací k závodění na velmi rychlé trati, podobně jako v Baku a Montrealu, ale s mnohem většími nároky na přední pneumatiky. Jestliže v Kanadě a Ázerbájdžánu byla rozhodujícím faktorem trakce v zatáčkách, na Silverstonu je mnohem důležitější aerodynamická účinnost. Klíčové je přenášet do zatáček velkou rychlost s přesně fungující přední částí, která v jezdcích vzbuzuje důvěru. Z hlediska aerodynamické účinnosti, což v praxi znamená schopnost mít nízký odpor vzduchu, aniž by bylo nutné obětovat příliš mnoho přítlaku, se Ferrari velmi přiblížilo Red Bullu RB18.

V podstatě už neexistují velké rozdíly v rychlosti na rovince, které jsme viděli například v Džiddě.

Leclerc může také počítat s novou pohonnou jednotkou, protože všechny nové komponenty nasadilv Montrealu a odpykal si tak trest na startovním roštu. Na velmi rychlé trati, jako je Silverstone, by se výkon neměl podceňovat.

Po Perezově odstoupení v Montrealu se také ukázalo, že vůz RB18 má stále drobné problémy se spolehlivostí. Na trati v Silverstone by také mělo být méně problematické poskakování, což jistě hraje spíše ve prospěch Ferrari. Nicméně F1-75 se ukazuje být z hlediska nastavení univerzální a dokáže být rychlý i s vyšší světlou výškou, ve které se poskakování projevuje, jako například v Baku. Uvidíme také, zda ostatní týmy zavedou sekundární podlahové vzpěry, jako to udělal Mercedes ve volném tréninku v Montrealu. Po jednáních očekáváme zprávy o tom, jak FIA zasáhne do rozhodování o případné změně předpisů a o technické směrnici č. 39, kterou jsme již dříve analyzovali.

Ferrari hodně zapracovalo na aerodynamice svého zadního křídla a studovalo profily, které zvyšují rychlost na rovince, když je systém DRS aktivní. Právě v těchto situacích dokázal být Red Bull dříve efektivnější než Ferrari. Od GP Španělska, kdy Ferrari přivezlo nové křídlo s vysokým přítlakem, změnilo konstrukci pohyblivé klapky, která při otevření nabízí širší průchod vzduchu, čímž snižuje odpor vzduchu a zvyšuje maximální rychlosti.

V Kanadě Ferrari také debutovalo s novou specifikací zadního křídla se středním/nízkým přítlakem, s obloukovým hlavním profilem, ale s menším přítlakem. Toto nové zadní křídlo, které v Kanadě použil pouze Leclerc, s velkou pravděpodobností použijí oba jezdci teď na Silverstonu. Tuto konfiguraci Carlos Sainz v Montrealu nepoužil a Španěl startoval se starou specifikací, která se používala v závodech, jako je Saúdská Arábie a Austrálie, s větším přítlakem na zádi. V kombinaci s novým křídlem bylo mírně přepracované nosníkové křídlo, které mělo dva profily s mírně sníženým kordem v oblasti, kde se sklápějí na koncovou desku.

Red Bull byl v této oblasti mnohem agresivnější a v Baku a Kanadě účinně odstranil horní profil nosníkového křídla, aby dosáhl menšího přítlaku. Red Bull je prozatím jediným týmem, který odstranil jeden ze dvou profilů. Důležitost méně zatíženého křídla Ferrari má vliv na fungování zadních pneumatik, ale na Silverstonu by měla být o něco méně dominantní.

Největší problémy budou s předními pneumatikami, protože Silverstone je více náročný na přední pneumatiky než Montreal. V Kanadě jsme viděli Leclercovy potíže s výjezdy ze zatáček s přetáčivým smykem pod trakcí kvůli línější zádi. Ferrari pokračovalo ve sběru dat o této konfiguraci také při testech Pirelli v Mugellu, kde byl F1-75 testován s novým zadním křídlem.

Na Silverstonu by měla být nová specifikace výhodnější než v Kanadě, pokud jí budou svědčit asfaltové podmínky.