Sezona promarněných šancí jako základ pro tuhou kritiku

Po sezoně chyb a promarněných příležitostí ztratilo Ferrari nejen šanci vyhrát mistrovství světa a mnoho vítězství v závodech, ale nyní také šéfa svého týmu.

Štítky: Ferrari Mattia Binotto Zveřejněno 1. 12 2022 — Jiří Košta

Když Mattia Binotto mluvil po posledním víkendu v Abú Dhabí o něco více než týden předtím, než odstoupil, připustil, že kritika, které čelil během sezony, byla občas obtížná.

„Určitě to bylo obtížné, protože kritika nebyla nikdy zjevně přijata, nebo, musela být řízena více než přijímána. A víc než to si myslím, že je na mně, abych se pokusil udržet tým soustředěný a koncentrovaný na práci.

Kritika je tu proto, aby odvedla pozornost týmu, a jak udržet tým soustředěný, není nikdy zřejmé. Takže to bylo těžké, ale myslím, že to mě v budoucnu jen posílí.“

Binotto si tyto lekce přenese do své kariéry po Ferrari. Co ale vyvolalo kritiku, které on a tým čelili v uplynulé sezoně?

Po dvou letech bez vítězství povzbudivý začátek roku 2022 zvýšil očekávání Ferrari na úroveň, kterou se rychle snažili splnit. Charles Leclerc Ferrari jedna-dva v úvodním závodě v Bahrajnu, pak následovalo další dvojité pódium v ​​Džiddě, aby si udrželi své obsazení na prvních dvou pozicích v průběžném pořadí.

 

Druhé vítězství ze tří závodů pro Leclerca v Melbourne znamenalo, že měl téměř dvakrát více bodů než kdokoli jiný, a Ferrari mělo téměř dvojnásobek bodů než Red Bull. To Ferrari nedokázalo udržet po zbytek roku. Občas to bylo kvůli chybě pilota, ale častěji se problémy objevily jinde.

Série chyb v boxech ohrozila závody jejich jezdců, počínaje pomalou výměnou pneumatik pro Sainze v Grand Prix Miami. Leclerc ztratil čas v boxech v po sobě jdoucích závodech v Baku a Montrealu, poté byl Sainz penalizován, když byl během Velké ceny Francie vypuštěn do cesty jinému jezdci.

Pro Ferrari to bylo těžké odpoledne ve Francii, protože Leclerc byl na cestě k vítězství, než havaroval. Poté Binotto řekl, že neexistuje „žádný důvod“, proč by tým neměl „vyhrát 10 závodů od nynějška do konce“ roku 2022, vzhledem k tempu, které do té doby předváděl. Usilovat o více výher „je způsob, jak se na to dívat pozitivně,“ zdůraznil. „A já jsem rád pozitivní. Zůstávám optimistický.”

O dva závody později se ale v boxech objevily další potíže na Zandvoortu. Při této příležitosti byl Sainz povolán do boxů tak pozdě, že na něj jeho posádka nebyla připravena. Ve stejném závodě také inkasoval penalizaci, když byl puštěn do cesty jinému vozu.

První chyba týmu v tomto závodě vznikla na boxové zdi a nebylo to jediné, kdy tam začaly problémy Ferrari. Strategie přitahovala největší hněv na Ferrari, a to jak zevnitř, tak ze strany lidí zvenčí kritizujících rozhodnutí závodu.

Ve Velké ceně Monaka na mokré, ale osychající trati obsadili jezdci Ferrari první řadu. Sainz se držel svých plánů a trval na tom, že přejde přímo na suché pneumatiky z těch do mokrého počasí. Vítěz pole position Leclerc přešel na přechodné, ztratil čas v provozu, pak byl povolán do boxů na slicky. Leclerc klesl na čtvrté místo.

Sainz odjel z Velké ceny Británie s prvním vítězstvím, ale přišel na úkor Leclerca, který byl na starých pneumatikách ve vedení během Safety Caru. Bylo to rozhodnutí 50:50, které týmu stále přineslo výhru, ale pro Leclerca to byla mizivá útěcha.

Při Grand Prix Maďarska se přezutí Leclerca na pneumatiku Pirelli na studené trati ukázalo jako katastrofální, a když vedl závod navíc o zastávku v boxech, aby nasadil vhodnější pneumatiky, skončil na šestém místě. Ale tým udělal podobnou věc v příštím závodě se Sainzem a ztratil více půdy proti soupeřům Mercedes a Red Bull.

V této fázi sezony je bylo těžké porazit kvůli tempu Red Bullu, ale Ferrari si ztížilo život v Monze tím, že nedokázalo koordinovat své jezdce, aby si navzájem poskytovali slipstream. Leclerc sice startoval z pole position, protože Verstappen dostal penalizaci na startovním roštu za překročení jeho komponentů pohonné jednotky, ale Sainz musel udělat totéž.

Bylo mnoho případů, kdy některý z vozů Ferrari dostal penalizaci na startovním roštu kvůli problémům s motorem, které utrpěly na začátku sezony. To byla dvojitá rána, protože nejen že je poruchy stály lepší výsledky, ale také penalizace a Ferrari se dostalo přes více dílů pohonné jednotky než jejich rivalové vpředu.

Sainzova pohonná jednotka vybuchla ve Velké ceně Rakouska, zatímco Leclerc vyhrál i přes závadu plynového pedálu, u níž bylo podezření, že pramení z mechanické závady. Později v sezoně tým vyřadil motory, aby zlepšil spolehlivost, ale během náročného víkendu pro tým v Mexiku Leclerca ohrozily další problémy s pohonnou jednotkou.

Ale jedna z nejnápadnějších a nejbolestivějších chyb, kterých se tým dopustil, nastala v předposledním víkendu. Leclerc byl vyslán na přechodných pneumatikách na suchém Interlagosu v závěrečném segmentu kvalifikace na Velkou cenu Brazílie. Poté byl povolán zpět, aby nasadil správné pneumatiky, ale pit stop byl opět špatně načasován, Leclerc už projel vjezdem do boxové uličky a jeho naděje na nastavení času na správných pneumatikách byly pryč.

V tomto bodě, kdy se již množily spekulace o Binottově budoucnosti, šéf týmu připustil, že toto rozhodnutí bylo špatné, a že on a tým zváží proces, který dospěl k takovému rozhodnutí.

O méně než tři týdny později skončilo Binottovo kouzlo šéfa týmu Ferrari. Odpovědností jeho nástupce bude odstranit chyby, které podkopaly jejich sezonu v roce 2022.

Tým Lewise Hamiltona slaví titul v Extreme E