SEZONA 2025

Štítky: 2025 Aktuální událost Zveřejněno 5. 03 2025 — GPF1.cz

Kalendář velkých cen

1 16. března Austrálie
2 23. března Čína
3 6. dubna Japonsko
4 13. dubna Bahrajn
5 20. dubna Saúdská Arábie
6 4. května Miami
7 18. května Emilia Romagna
8 25. května Monako
9 1. června Španělsko
10 15. června Kanada
11 29. června Rakousko
12 6. července Velká Británie
13 27. července Belgie
14 3. srpna Maďarsko
15 31. srpna Nizozemsko
16 7. září Itálie
17 21. září Ázerbájdžán
18 5. října Singapur
19 19. října USA (Austin)
20 26. října Mexiko
21 9. listopadu Brazílie
22 22. listopadu Las Vegas
23 30. listopadu Katar
24 7. prosince Abú Dhabí

VIDEO SE SOUTĚŽÍ

Týmy a jezdci

Mercedes 

Šéf týmu: Toto Wolff
Jezdci: George Russell  (63), Andrea Kimi Antonelli (12)
Rezervní / testovací jezdci: Valtteri Bottas, Frederic Vesti
Motor: Mercedes
Označení šasi: W16

Ferrari

Šéf týmu: Frederic Vasseur
Jezdci: Charles Leclerc (16), Lewis Hamilton (44)
Rezervní / testovací jezdci: Guanyu Zhou, Antonio Giovinazzi
Motor: Ferrari
Označení šasi: SF-25

Red Bull Racing

Šéf týmu: Christian Horner
Jezdci: Max Verstappen (1), Liam Lawson (30)
Rezervní / testovací jezdci: Yuki Tsunoda
Motor: Honda RBPT
Označení šasi: RB21

McLaren

Šéf týmu: Andrea Stella
Jezdci: Oscar Piastri (81), Lando Norris (4)
Rezervní / testovací jezdci: Pato O´Ward
Motor: Mercedes
Označení šasi: MCL39

Alpine

Šéf týmu: Oliver Oakes
Jezdci: Pierre Gasly (10), Jack Doohan (7)
Rezervní / testovací jezdci: Ryo Hirakawa, Franco Colapinto, Paul Aron
Motor: Renault
Označení šasi: A525

Visa Cash App Racing Bulls

Šéf týmu: Lauren Mekeis
Jezdci: Yuki Tsunoda (22), Isack Hadjar (6)
Rezervní / testovací jezdci: Aymu Iwasa
Motor: Honda RBPT
Označení šasi: VCARB 02

Aston Martin

Šéf týmu: Andy Cowell
Jezdci: Lance Stroll (18), Fernando Alonso (14)
Rezervní / testovací jezdci: Felipe Drugovich
Motor: Mercedes
Označení šasi: AMR25

Sauber

Šéf týmu: Mattia Binotto
Jezdci: Nico Hülkenberg (27), Gabriel Bortoleto (5)
Rezervní / testovací jezdci: TBA
Motor: Ferrari
Označení šasi: C45

Haas F1 Team

Šéf týmu: Ayao Kamatsu
Jezdci: Esteban Ocon (31), Oliver Bearman (87)
Rezervní / testovací jezdci: TBA
Motor: Ferrari
Označení šasi: VF-25

Williams Racing

Šéf týmu: James Vowles
Jezdci: Alexander Albon (23), Carlos Sainz (55)
Rezervní / testovací jezdci: Oliver Turvey
Motor: Mercedes
Označení šasi: FW47

ZMĚNY V PRAVIDLECH

Přestože v roce 2026 nás čeká revoluce v pravidlech formule 1, tak i letos došlo k několika úpravám technických a sportovních pravidel.

Už žádný bod za nerjychlejší kolo

Formule 1 zavedla bod za nejrychlejší kolo v sezoně 2019 pro oživení akce na trati. Avšak tento extra bod mohl získat pouze pilot, který se umístil v top 10.

Týmy zejména na konci závodu taktizovaly, a pokud bylo zjevné, že daný jezdec má dostatečný náskok na soupeře za sebou a také ztrátu, která už není tak snadná dohnat, povolaly jej do boxů pro čerstvou sadu za účelem zajetí nejrychlejšího kola.

O zrušení tohoto bonusového bodu se začalo mluvit zejména po kontrovezní situaci z Grand Prix Singapuru 2024. Daniel Ricciardo, který byl na míle daleko za body, na poslední chvíli zajel nejrychlejší kolo, čímž tento důležitý bod ukradl kandidátům na titul. Pro Australana to byl jakýsi dárek na rozloučenou.

Nicméně pocit přidané hodnoty tohoto pravidla byl už nějakou dobu pryč a samotní piloti volali po zrušení.

Hmotnost vozu opět roste

V minulých sezonach stáje řešily problém s nadváhou především tím, že monopost “svlékly”, takže většina vozů byla ve finále z velké části karbonová.

Ke změně došlo ale na druhém konci – a to ohledně minimální hmotnosti. Vozy jsou stále těžší kvůli větším pohonným jednotkám, bateriím a v neposlední řadě ochrannému systému halo.

Mimimální váha vzroste ze 798 kg na 800 kg. Tato změna by měla pomoci některým jezdcům, protože miminální hmotnost je součtem váhy auta a jezdce. To znamená, že těžší piloti měli vždy drobnou nevýhodu. Aby se nevýhoda smazala, miminální váha závodníka je pro sezonu 2025 navýšena o 2 kg, tedy na 82 kg. Pokud ale pilot váží méně, musí rozdíl vyrovnat závažím.

Právě navýšení váhového minima jezdce stojí za celkovým zvýšením hmotnosti vozu.

Povinný chladící systém jezdce

Po problémech kvůli extrémním teplotám, se kterým se jezdci potýkali během Grand Prix Kataru 2023, se FIA rozhodla zavést pro letošní sezonu nové bezpečnostní opatření zahrnující chladící systém pilota.

Pokud FIA usoudí, že existuje “tepelné nebezpečí” – teploty budou přesahovat 30,5 °C -, tak týmy budou muset namontovat speciální systém, což je mikrochladič a speciální triko s potrubím pro chladící médium. Tím je myšlený vzduch, voda nebo vodný roztok chlodriu sodného, draselného nebo propylenglykolu. Nasazením tohoto systému se zvýší hmotnost vozů o 5 kg.

Kromě toho budou týmy moci otevřít otvor v přední části vozu, aby se zvýšil průtok vzduchu do tepelného výměníku, který je součástí chladícího systému řidiče.

Zákaz Mini-DRS

McLaren vloni udělal pořádný rozruch svoji novou vychytávkou, tzv “Mini-DRS”.  Zadní křídlo se při vysoké rychlosti ohýbalo dozadu, což pomohlo otevřít mezeru ve slotu, aby se snížil odpor vzduchu a zvýšila se rychlost na rovince.

Pro letošní ročník se šířka  mezery zmenšila z 10-15 mm na 9,4-13 mm a při otevřeném DRS zůstává horní hranice na 85 mm. FIA také zpřísnila pravidla pro režimy DRS a uvedla, že musí být pouze dvě polohy a při deaktivaci DRS se musí křídlo vrátit do přesně definované pozice.

Kromě toho Mezinárodní automobilová federace zpřísnila pravidla ohledně flexibility předních křídel. Od Grand Prix Španělska budou zavedeny zvýšené zátěžové testy, aby nebyla křídla tak pružná. FIA bude vyžadovat třetinové navýšení tuhosti.

Omezení testovacích kilometrů a více času pro nováčky

Pro sezonu 2025 je také zavedeno omezení testů TPC (během těchto testů mohou týmy jezdit s dva až čtyři roky starými vozy).

Stáje mají povoleno v průběhu sezony absolvovat maximálně 20 dní testů TPC. Současní piloti mohou ojdet v rozmezí dvou až čtyř dnů nanejvýš 1000km.

Naopak nováčci, tedy piloti, kteří startovali maximálně do dvou velkých cen, dostanou mnohem více prostroru. Doposud musely týmy posadit do svého monopostu nováčka ve dvou trénincích. Nyní se tento počet zvojnásobí, nové tváře se tak objeví hned ve čtyřech pátečních jízdách.

Konec chaotického určování pořadí na startu

Loňská kvalifikace na GP Brazílie byla odložena kvůli hustému dešti na neděli. Jenže ani o den později neprobíhala hladce, když byla přerušena pěti červenými vlajkami, kvůli čemuž jsme se dostali do časového presu a málem jsme se nedostaly ani do rozstřelu o pole position. Právě tato nečekaná situace odhalila jednu velkou mezeru v pravidlech. Byl to totiž sprintový víkend, což znamená, že se jel pouze jeden trénink, po kterém následovala kvalifikace pro sprint.

Jak by měl vypadat startovní rošt, pokud se neodjede Q3? Do minulé sezony měli sportovní komisaři právo rozhodnout o tom, jak se bude startovat. Zpravidla se braly výsledky z posledních tréninků, jenže co dělat v případě Brazílie?

V novém článeku ve sportovních pravidlech stojí, že pokud dojde k tomu, že se nemůže konat kvalifiakce, startovní rošt bude určen na základě pořadí v šampionátu jezdců. Rovněž bude ošetřena situace, která vznikla po vypadnutí Alexandera Albona. Jelikož jeho vůz nestihli opravit, tak na startu chyběl a jeho místo zůstalo prázné.

Letos by se to už stát nemělo, protože konečný startovní rošt bude muset být oznámen hodinu před startem – dříve to bylo dvě hodiny – a vozy stažené do 75 minut před startem nebudou zahrnuty, takže piloti za ním se automatiky posunou o pozici vpřed.