Seznamte se: Závodní inženýři současných pilotů F1
Závodní inženýr je během závodního víkendu "vnitřním hlasem" pilota, kterému našeptává, jaké další kroky budou pro něj nejlepší. Kdo se radí s Leclercem o "plánu B", nebo kdo nařizuje Norrisovi "box, box, box"?
Závodní inženýr je jednou z klíčových postav v týmu formule 1. Jeho úkolem je dostat jezdce a jeho vůz do ideální symbiózy. Během závodního víkendu převádí zpětnou vazbu jezdce do nastavení monopostu tak, aby pilot dosáhl co nejlepšího výsledku. Zároveň je zpravidla jedinou osobou, která s pilotem přes vysílačku během závodu komunikuje.
McLaren
Lando Norris bude nadále spolupracovat s Williamem Josephem, který je součástí Britova týmu od debutu v roce 2019. Dvojice si již vybudovala dobrý pracovní vztah, z čehož by měl Norris letos těžit. V roce 2023 McLaren experimentoval na Norrisově straně s alternováním inženýrů, když Josepha ve vybraných závodech vystřídal Jose Manuel Lopéz.
Tom Stallard, který s týmem Velké Británie vyhrál na Olympijských hrách v roce 2008 stříbrnou medaili ve veslování, je od sezony 2023 hlasem Oscara Piastriho. Před Australanovým debutem měl už Stallard ve formuli 1 bohaté zkušenosti, jelikož působil po boku Jensona Buttona, Stoffela Vandoornea, Carlose Sainze a Daniela Ricciarda.
Ferrari
Lewis Hamilton si bude muset na rozdíl od dua McLarenu zvykat na nový hlas. K ruce bude mít jednoho z nejzkušenějších závodních inženýrů v královně motorsportu Riccarda Adamiho, který do Ferrari přišel z Toro Rosso v roce 2015. Od té doby spolupracoval se Sebastianem Vettelem a Britovo předchůdcem Sainzem. S jeho dlouholetým parťákem na druhé straně vysílačky Peterem Bonnigtonem se musel po více než deseti letech rozloučit, protože se “Bono” rozhodl zůstat v Mercedesu.
Charles Leclerc dostal v květnu loňského roku nového závodního inženýra, když Xaviho Marcose nahradil Bryan Bozzi. Zatímco Marcosovy nechvalně známé odpovědi „Ověřujeme.“ se staly terčem posměchů a s touto hláškou vznikaly na téma údajné neschopnosti Ferrari ohledně závodní strategie vtipná meme, Bozzi zní mnohem sebevědoměji a dokonce je na Monačana trochu přísnější. Leclerc si po jeho boku zajistil už tři vítězství. Nicméně Bozzi se sedmadvacetiletým závodníkem pracuje už od roku 2019, kdy Ital působil jako výkonnostní inženýr.
Red Bull
Přestože byl formulový Janson Statham povýšen, bude nadále průvodcem Maxe Verstappena. Těžko si představit, že by jiný inženýr zvládal Nizozemcův temperament tak efektivně. Gianpiero Lambiase začínal v F1, když byl Verstappen ještě na základní škole. Tehdy spolupracoval s Paulem di Restou a Sergio Pérezem ve Force Indii. Původně byl najat Red Bullem, aby nahradil Guillauma Rocquelina jako Vettelova inženýra, ale když Němec odešel do Ferrari, Lambiase skončil s Daniilem Kvyatem. Poté, co byl Rus degradován do Toro Rosso v polovině roku 2016, se “GP” spojil s tehdy 18letým Verstappenem. Od té doby jsou nerozlučnou dvojkou.
Na druhé straně garáže Red Bulu budou dva nováčci, jelikož Liama Lawsona, který nahradil Péreze, bude doprovázet Richard Wood. Woody, jak jej v týmu přezdívají, je s týmem sice už přes deset let, ale začínal úplně na nejnižších pozicích, než se před čtyřmi lety stal Pérezovým výkonnostním inženýrem. V roli závodního inženýra se teprve zaučuje, jelikož minulý rok s Pérezem absolvoval pár závodů jako náhrada za Hugha Birda, který je musel vynechat kvůli otcovské dovolené.
Mercedes
Andrea Kimi Antonelli nemůže mít na začátku své kariéry F1 lepšího trenéra, než je Peter Bonnigton. Poslední dva Bonovi svěřenci jsou nejúspěšnějšími piloty v historii F1. Brit se připojil k týmu se sídlem v Brackley v éře Hondy, v roce 2009 s Brawnem vyhrál šampionát jako Buttonův výkonnostní inženýr. Svoje místo si udržel i po přerodu týmu na Mercedes, kdy spolupracoval s Michaelem Schumacherem. V roce 2013 se stal Hamiltonovým závodním inženýrem, s nímž překonal mnoho rekordů. Kromě udržování pneumatik italského závodníka v dobrém stavu bude Bono – nyní vedoucí závodního inženýrství – dohlížet na obě strany garáže.
Závodním inženýrem Georgea Russella je od sezony 2023 Marcus Dudley. Kromě toho, že Brita naučil poznat rozdíl mezi potem a deštěm (narážka na GP Španělska 2023), ho dovedl k několika vítězstvím. Dudley působí v Mercedesu více než deset let, svou kariéru v F1 zahájil v roce 2006.
Aston Martin
Předchozí inženýr Fernanda Alonsa Chris Cronin, který také spolupracoval s Vettelem a Pérezem, byl v týmu povýšen. Španěl bude nyní poslouchat rady od Andrewa Vizarda, který se přestěhoval ze strany garáže Lance Strolla, po jehož boku byl od Velké ceny Japonska 2024. Do Aston Martinu nastoupil na začátku roku 2023 po pěti letech s Williamsem.
Gary Gannon začal svou kariéru ve F1 u Marussie a posledních osm let strávil u Haasu, kde byl závodním inženýrem Romaina Grosjeana a Kevina Magnussena, než spojil síly s německými jezdci Mickem Schumacherem a Nicem Hülkenbergem. V Haasu si vybudoval silnou reputaci a jeho přestup do Aston Martinu, kde bude závodním inženýrem Lance Strolla, je logickým kariérním postupem.
Alpine
Do druhé sezony s Pierrem Gaslym nastoupí John Howard, který převzal funkci po Karlovi Loosovi. Belgičan byl povýšen na zástupce vedoucího traťového inženýrství. Howard pracuje v Alpine již dlouhých 13 let. Začínal jako strojní konstruktér a k závodnímu inženýrovi se postupně propracoval přes další role, včetně koordinátora inženýrství a výkonnostního inženýra.
Nováček s nožem na krku Jack Doohan podědil Joshe Pekcetta po Estebanovi Oconovi. Francouz se s Peckettem poprvé setkal při svém debutu v roce 2016 v Manoru, avšak tehdy byl Pakcett na druhé straně garáže. Vrcholem jejich spolupráce zůstává nečekané vítězství v Grand Prix Maďarska 2021. Nicméně tato úspěšná spolupráce odchodem Ocona skončila a nyní Pecketta čeká nová kapitola právě s Doohanem.
Haas
Americká stáj je průkopníkem v jedné oblasti – jako první tým ve formuli 1 zaměstnal na pozici závodního inženýra ženu. Hlas Laury Müllerové bude slýchat ve svých uších Esteban Ocon, který po odchodu z Alpine s týmem absolvuje první sezonu. Třiatřicetiletá Němka není v motorsportu žádným zelenáčem, než se v roce 2022 připojila k Haasu jako výkonnostní inženýrka, prošla si několika funkcemi v šampionátech sportovních vozů, DTM a GT.
Na druhé straně garáže u nováčka Olivera Bearmana bude další interní nováček Ronan O’Hare. Irský inženýr má bohaté zkušenosti nejen z formule 1, ale i z jiných kategorií včetně formule E. V královně motorsportu dříve pracoval ve Williamsu a pár let si pobyl také v Brackley.
Racing Bulls
Ernesto Desiderio je již druhým závodním inženýrem Yúkiho Tsunody ve formuli 1. Japonce ze začátku doprovázel Mattia Spini, který byl v průběhu loňské sezony povýšen. Tsunoda si tak musel počínaje GP Itálie zvykat na hlas Desideria. Ital v týmu působí od roku 2023. Předtím pracoval pro Haas a Williams.
Nováčkovi Isackovi Hadjarovi bude pomáhat krajan Pierre Hamelin, který je závodním inženýrem ve Faenze od roku 2016. Od té doby byl k ruce Kvyatovi, Brendonu Hartleymu, Gaslymu, Nyckovi de Vriesovi, Danielu Ricciardovi a v loňské sezoně na 11 závodů Lawsonovi.
Williams
James Urwin odstartoval kariéru jako mechanik v evropské sérii Le Mans a britském šampionátu cestovních vozů. Posléze zamířil do světa monopostů. Roli závodního inženýra si poprvé vyzkoušel v roce 2011 v GP2 (předchůdce F2). O tři roky později jej Williams angažoval jako výkonnostního inženýra, než se stal pro sezonu 2017 “druhou rukou” Lance Strolla a později také George Russella. Po odchodu Brita do Mercedesu dostal na starosti Alexandera Albona, se kterým nastoupí už do páté sezony.
Po téměř 15 letech s týmem ART Grand Prix, se kterým prošel několika závodními sériemi – od monopostů (GP2) přes cestovní vozy (DTM), sportovní vozy (GT) až po prototypy (LMP1) -, se Gaëtan Jego rozhodl v roce 2020 pro novou výzvu, když přijal nabídku od Williamsu. V uších jej slýchával Nicholas Latifi, Logan Sargeant a v druhé polovině uplynulé sezony Franco Colapinto. Nyní bude Ital pomáhat čtyřnásobnému vítězi velkých cen Sainzovi.
Sauber
Steven Petrik je součástí týmu od loňského roku. Předtím strávil osm let v Maranellu jako výkonnostní inženýr, přičemž v poslední době pracoval na straně Sainzovy garáže. Po příchodu do Sauberu nahradil Bottasova inženýra Alexe Chana. V této sezoně bude pomáhat Nicovi Hülkenbergovi.
Jose Manuel Lopez je stejně jako jeho svěřenec Gabriel Bortoleto v týmu nováčkem, jelikož do Hinwilu přišel z McLarenu během zimní přestávky. Většinu svého času ve Wokingu působil jako Norrisův výkonností inženýr a v roce 2023 si dokonce vyzkoušel v několika závodech roli “našeptávače”. Španěl, který byl jedním z prvních zaměstnanců Haasu, se posléze ale přesunul do oddělení vývoje jezdců McLarenu, kde dostal možnost dohlížet ve formuli 2 právě na brazilského mladíka. Přestože je úřadující mistr světa F2 v královně motorsportu nováčkem, s prací s Lopézem už má zkušenosti.