Seznamte se: Leena Gadeová, jedna z mála inženýrek v motorsportu

V motorsportu, alespoň na jeho vrcholové úrovni, nenajdeme na prestižních pozicích příliš mnoho žen. Jednou z výjimek je Leena Gadeová, inženýrka Audi Sport. Pod jejím vedením německá stáj vyhrála v letech 2011, 2012 a 2014 slavný závod 24 hodin Le Mans. V sezonách 2012 a 2013 navíc přidala i tituly v šampionátu vytrvalostních závodů World Endurance Championship. V rozhovoru pro motorsport.com…

Štítky: Audi Leena Gadeová Motorsport Zveřejněno 25. 01 2016 — Lukáš Štěrovský

V motorsportu, alespoň na jeho vrcholové úrovni, nenajdeme na prestižních pozicích příliš mnoho žen. Jednou z výjimek je Leena Gadeová, inženýrka Audi Sport. Pod jejím vedením německá stáj vyhrála v letech 2011, 2012 a 2014 slavný závod 24 hodin Le Mans. V sezonách 2012 a 2013 navíc přidala i tituly v šampionátu vytrvalostních závodů World Endurance Championship. V rozhovoru pro motorsport.com došlo i na téma formule 1…

Jak jste se vůbec dostala k roli inženýrky?
Od útlého věku, spolu s mými sestrami, jsem byla vedena k tomu, abych zjistila, jak věci fungují. Opravovaly jsme si hračky, které se rozbily, rozdělávaly většinu elektrických zařízení v domě, abychom viděly, jak fungují, hrály si s chemickými soupravami, obecně se zajímaly o fungování věcí.

Když jsme se rozhodla věnovat motorsportu a pozici inženýrky, nikdy už mě nenapadlo, že bych dělala něco jiného. Není pravdou, že motorsport je nakloněný ženám, že se do něj snadno dostanete. Musíte ho milovat, abyste ho mohli dělat, a rozumět obchodu, což je nutné. Je jedno, zda jste muž nebo žena, je to o postoji a tom, zda motorsport chcete dělat, nebo ne.

Nastaly někdy problémy ohledně vašeho pohlaví, které by vás brzdily v tom, abyste se dostala až k Audi?
Nebylo to obtížné, protože do oblasti, kde jsem chtěla dělat, se nedostanete, pokud nejste nejlepší. Pokud existovaly nějaké pochyby o tom, jak to žena zvládne, byly z mojí strany, ne od nikoho jiného.

Jaké nejlepší a nejhorší chvíle jste zažila během závodů?
Nejlepší momenty kariéry zahrnovaly vytvoření úspěšného týmu s inženýry, mechaniky a jezdci, což vedlo ke skvělému závodění a některým výhrám. Každý rok se ale objeví i slabší chvíle, a nebyly jen na začátku mojí kariéry – život není vždycky skvělý!

Takové momenty nastávají pokaždé, když ze sebe tým nedostane to nejlepší, protože v tak konkurenceschopném prostředí to vede k porážkám.

V čem podle vás spočívá rozdíl ve vytrvalostních závodech prototypů či sportovních vozů a monopostů, třeba F1?
Hlavní rozdíl je v tom, že se sportovním vozem je to o celém týmu a přispění každého jednotlivce, zatímco u monopostů je většina pozornosti zaměřena jen na jezdce. Oba ,obory‘ jsou komplexní, nabízí rozdílné cíle a přístupy k závodění.

Momentálně preferuji sportovní vozy, protože mám na tomto poli spoustu zkušeností a týmová práce je pro mě nesmírnou satisfakcí. Jelikož ale nemám zkušenost s prací u monopostů, nemůžu říct, jestli bych si ji užívala, nebo ne. Je to jiné a možná i tam existuje výzva, kterou bych měla ráda.

Je nějaké možnost, že bychom vás v budoucnu viděli právě ve formuli 1?
Nevím, kde skončí moje kariéra, ale oproti WEC je F1 velmi odlišná. Vozy LMP1 jsou mnohem komplexnější než auta F1, a to kvůli volnějším pravidlům, která nabízejí větší výzvu.

O F1 všichni mluví, protože podle televize se může zdát, že je to místo, kde by každý chtěl být. Stačí se ale podívat na některé závody WEC z roku 2015 a uvidíte, že volná pravidla, lidé a vozy jsou mnohem zajímavější než formule 1.

Takže pokud bych chtěla, mohla bych nakouknout i tam, ale momentálně nemám takové cíle. Jsem si jistá, že fanoušci F1 se mnou budou nesouhlasit. Ale ty závody sleduji a musím říct, že u nich občas usnu.

Čeho byste ráda ještě dosáhla? A pokud se vám to splní, co bude dál?
I kdybych docílila všeho, co chci, pokračovala bych. Jako inženýr před sebou máte mnohem více výzev, ať už v technických či jiných oblastech. Chci podpořit děti, aby se zajímaly o vědu a inženýrství, stejně jako chci podpořit jejich vrstevníky v tom, aby viděli příležitost v každé další oblasti.

Motorsport je poutavá odnož inženýrství, ale není jediná – když nic jiného, pravidla sportu mohou často omezit kreativitu. Společnost potřebuje nadšené vědce a inženýry, aby pomáhali řešit problémy, které jsme vytvořili pro budoucí generace nebo které nalezneme v našem dalším vývoji.

Pokud zvládnu pomoci lidem, aby viděli důležitost toho všeho, myslím, že tak vrátím něco oblasti, která mi posledních sedmnáct let přinesla spoustu potěšení.

Chcete něco vzkázat lidem – hlavně ženám –, kteří by jednou rádi pracovali jako inženýři?
Pokud to chcete dělat, musíte se sami zapříčinit o to, aby se to stalo. Spousta lidí se mě ptá, jestli by mohli přijít a pracovat pro Audi Sport, ale moje otázka na ně zní, co by nám mohli nabídnout? Pokud nedokážete odpovědět, znamená to, že potřebujete získat nějaké zkušenosti nejprve na nižší úrovni závodění a zjistit, co vás baví.

Čtyřiadvacetihodinové závody nejsou snadné z fyzického ani mentálního hlediska. Někdo je zkrátka nemusí mít rád a možná bude šťastnější v závodech cestovních vozů nebo monopostů.

Dokud neprozkoumáte různé možnosti, nezjistíte, co můžete dělat nebo co vás bude bavit. Potřebujete jistotu, že tuhle hru zvládnete, a to může znamenat pomoc na jakékoliv úrovni – čistila jsem auta a pneumatiky, opravovala tlumiče, pomáhala měnit převodovky a dělala i čaj!

Nikdy jsem žádný úkol nebrala jako otravu; bylo to něco, co jsem v daný čas musela udělat. Pokaždé jsem se ujistila, že jsem si z toho něco odnesla. Pokud věříte, že všechno znáte, můžu vás ujistit, že jednou tvrdě narazíte.

Získávejte zkušenosti tak moc, jak jen můžete, protože motorsport je široké obchodní spektrum s místy pro lidi všech možných zájmů a z různých prostředí.

Diskuse k článku

Napsat komentář