Šest příjemných překvapení v dosavadní sezoně
Veškerá pozornost už se pomalu přesunula do Belgie, kde se za necelých čtrnáct dní pojede už čtrnáctý podnik letošní sezony. My se ještě jednou ale ohlédneme za první polovinou roku a vybereme ta nejpříjemnější překvapení dosavadního šampionátu.
Max Verstappen
Loňský šampion Max Verstappen je zatím na skvělé cestě také k letošnímu titulu mistra světa. Rok 2022 je v podání pilota Red Bullu spanilou jízdou a ze 13 závodů se radoval už osmkrát a na čele šampionátu se pyšní už 80bodovým náskokem.
Začátek sezony přitom vypadal úplně jinak – v prvních třech závodech Verstappen neviděl cíl hned dvakrát a lídrem šampionátu byl Leclerc. Způsob, jakým posádka Red Bullu dokázala otočit vývoj šampionátu je až strašidelný.
Verstappen si zaslouží pochvalu také pro svůj jezdecký styl, který je už zcela jiný než ten, na který jsme byli zvyklí. Mistr světa z roku 2021 v letošním šampionátu jede jako stroj, bez chyb, spolehlivě a chladnokrevně.
George Russell
Nováček u Mercedesu George Russell si rovněž zaslouží velkou pochvalu. Před začátkem roku se očekávalo, že mladý Brit bude v porovnání s velezkušeným kolegou Lewisem Hamiltonem spíše ztrácet, opak je ale pravdou.
Russell předvádí skvělé výkony, v každém závodě (který dokončil) se umístil mezi nejlepšími pěti v cíli. Na kontě už má pět podií, což je na aktuální formu Mercedesu solidní, a v poslední kvalifikaci v Maďarsku přišla i první pole position v kariéře.
V průběžném mistrovství světa je Russell o 12 bodů před Hamiltonem. Je ale férové zmínit, že sedminásobný šampion v první půlce roku především testoval různá nastavení nervózního vozu W13. I tak je ale vhodné Russellovo počínání v Mercedesu pochválit.
Lando Norris
Mladý britský vtipálek už druhým rokem v řadě dokazuje, že patří mezi nejlepší jezdce v poli. Ve svých 22 letech je Norris lídrem týmu, pravidelně poráží svého kolegu Ricciarda, a i s horší formou celého McLarenu bojuje Norris téměř v každém závodě o body.
Pilot McLarenu jako zatím jediný mimo jezdce z prvních tří týmů letos dokázal získat stupně vítězů, konkrétně v deštěm ovlivněné Imole. Následovaly další silné výsledky ve Španělsku a Monaku, kde navíc Norris bojoval s angínou.
V posledních čtyřech závodech pilot McLarenu neskončil hůře než sedmý v cíli, a i za to si Norris zaslouží uznání, zvlášť v porovnání s kolegou Ricciardem, který letos dokázal dojet na bodech jen čtyřikrát a jeho dny v McLarenu se bohužel pomalu krátí.
Alfa Romeo
Švýcarská stáj se konečně vymanila z nižších pozic v poli. S příchodem nových pravidel šla forma Alfy Romeo výrazně nahoru a v první půlce sezony si stáj z Hinwillu zajistila solidních 51 bodů, což je množství, které tým za poslední dva roky nezískal.
Nový lídr stáje Valtteri Bottas dostal konečně víceletou smlouvu a zasloužený klid, který mu za ta léta u Mercedesu chyběl, a Finovi výsledky jsou velmi dobré. Přesvědčivou práci odvádí také nováček v F1 Guanyu Zhou, který měl v první polovině sezony smůlu s technikou.
V posledních čtyřech závodech sice Alfa už není tak výrazná, jde ale celkem o běžný jev, neboť větší týmy postupně optimalizují své výkony a menší stáje (jako Alfa) postupně propadávají. I tak je šesté místo v poháru konstruktérů reálné a šlo by o solidní zlepšení.
Haas
Americký Haas je dalším týmem, kterému se podařilo s novými pravidly odpoutat se ze dna a v porovnání s loňskou sezonou je Haas skokanem roku. Stáj pod vedením Günthera Steinera se v letošní sezoně opět objevuje v bojích o body.
Lepší atmosféře také výrazně pomohl návrat ztraceného syna Kevina Magnussena, který jen dva týdny před začátkem sezony nahradil Nikitu Mazepina. Dán hned v prvním závodě v Bahrajnu dojel na fantastickém pátém místě.
Mick Schumacher se také zvedá a předvedl několik dobrých výkonů (Silverstone a Red Bull Ring). V následujících měsících by Haas navíc měl oznámit spolupráci s novým titulárním sponzorem, který by měl zajistit lepší finanční situaci a snad i ještě povedenější rok 2023.
Alex Albon
Návrat Alexe Albona nesmí být zapomenut. O angažování thajského závodníka s britskými kořeny pochybovalo nemalé množství lidí a expertů ze světa F1. Albon ale velmi rychle své kritiky umlčel a aktuálně je vnímán jako velké překvapení roku.
Vyrovnané výsledky, dvě umístění na bodech v Austrálii a Miami a další umístění nedaleko bodům z Albona ve Williamsu udělaly lídra stáje a svého kolegu Latifiho dokázal Albon takřka zašlapat do země.
Na začátku srpna pak Williams udělal logický krok – podepsal víceletou smlouvu s Albonem, ta by údajně mohla trvat až do roku 2025. Sympatický závodník tak dal téměř zapomenout na své předešlé a neúspěšné tažení v Red Bullu.