Šéf týmu Emil Frey Racing: Verstappen je nejlepší testovací jezdec!
Verstappen místo toho, aby o volném víkendu odpočíval, si zaskočil na testy GT3 na Nordschleife. Nejenže pokořil traťový rekord v dané skupině, ale také si vysloužil slova chvály od šéfa stáje, pro nějž testoval.
Předminulý týden se Max Vertappen zúčastnil oficiálního testu německé série vytrvalostních závodů na legendární Nordschleife NLS s týmem Emil Frey Racing, přičemž překonal traťový rekord své skupiny. Jeho cílem bylo pomoct týmu Emil Frey Racing s přípravou na případnou účast na 24hodinový závod. A Verstappen se rovněž netají tím, že jej závody tohoto druhu lákají.
Utajený test GT3 na Nordschleife: Verstappen chtěl, aby jméno znělo “co nejvíce německy”
Šéf švýcarské stáje Lorenz Frey odhalil, že test se čtyřnásobným šampionem byl plánován dlouho. Než k tomu skutečně došlo, byl termín několikrát posunut. “S Maxovým a naším rozvrhem je to vždycky trochu náročné. Před pár týdny jsme se rozhodli, že to uskutečníme, ale do poslední chvíle to nebylo jisté, protože se zrovna stal otcem.”
Sám Frey ale přímo na okruhu nebyl přítomen, protože měl “důležitá jednání ve Švýcarsku. Ale z toho, co jsem slyšel, se Max opravdu bavil – a to bylo cílem testu.” A Vestappen se vskutku bavil a byl rád, že pomohl týmu získat důležitá data. “Je skvělé dostat zpětnou vazbu od čtyřnásobného mistra světa. Už jsme měli pár příležitostí s tím testovat.”
“Nastavení vozu je pro Nordschleife naprosto odlišné než jinde,” zdůrazňuje Frey, jehož slova cituje portál Motorsport.com. Naráží při tom na nedávnou přestřelku mezi Verstappenem a Maro Engelem ohledně nastavení BoP (Balance of Performance). V DTM, kde běžně tým závodí, je totiž zcela odlišné BoP než v NLS. Engel ve svém tweetu zpochybnil Verstappenův čas, protože byl přesvědčen, že Nizozemec zaznamenal čas s BoP pro DTM. Verstappen obratem Němcovo tvrzení sarkasticky vyvrátil.
“Všichni mluvili o tom, že jsme jezdili s naprosto odlišným BoP, ale opravdu to byla specifikace pro NLS,” stojí si za svým Frey. “Nikdy předtím jsme s Ferrari na Norschleife netestovali. Chtěli jsme najít základní nastavení. Máme mnoho zaměstnanců, kteří mají na Nordschleife zkušenosti, nikoliv však v kombinaci s Ferrari.”
“Proto to byl pro nás dobrý, poučný den. Vyzkoušeli jsme různá nastavení, a je zkrátka skvělé vidět, že nejlepší jezdec na světě poskytuje zpětnou vazbu. Maxovo nasazení je neuvěřitelné. Nedokážete si představit, jak intenzivně se věnuje každému detailu a jak moc se snaží zlepšit auto – je opravdu úžasné to sledovat,” pochvaluje si Frey.
Do jaké míry Verstappen týmu pomohl? “Je těžké to vyčíst přímo ze stopek. Máme velmi silné jezdeckou sestavu složenou z Thierry Vermuelena – kterého podporuje Max -, Chrise Lulhama, Bena Greena, Konstantina Lapplainena a Jacka Aitkena. To jsou rovněž silní jezdci s velkým množstvím zkušeností v závodech GT3.”
“Jak vždy říkám: Díky své škole ve Formuli 1 k tomu přistupuje analytickým způsobem, a to nám rozhodně pomohlo. Nedokážu přesně říct, co přesně znamená ohledně času na kolo, ale každopádně nás enormně podpořil. Při každém testu mu jde o zábavu, ale zároveň má radost i z toho, když dokáže auto zrychlit. To je pro nás obrovská výhoda.”
Frey upozorňuje, že musí Vestappen splnit určité podmínky pro získání licence. Pokud je splní, je otevřený mu dát příležitost nastoupit v NLS v jeho voze. “Nordschleife naprosto miluje, a doufám, že se toto nadšení po prvních osmi kolech ještě zvýšilo. Takže si myslím, že šance jsou dobré – pokud to dovolí kalendář formule 1. Jakmile bude mít licenci, určitě pár závodů v GT odjede.”
To, že Zelené peklo miluje, dokázal po kvalifikaci na Imole, když byl spatřen, jak se účastní virtuálního závodu, který se konal právě tam. “Max je na motorsportu závislý. Když jede na soukromý test… dělá to ve svém volném čase, ale přesto sedí pozdě do noci s inženýry a mechaniky, aby naše auto zlepšil. Jeho oddanost a soustředění na motorsport… Zná všechny detaily, dokonce i o všech jezdcích GT3. Sleduje všechny naše závody a ptá se na rozhodnutí, která jsme učinili – a proč. Klade opravdu hodně otázek. Tahle oddanost je neuvěřitelná.”
Vestappen zajel rekordní kolo – v oficiálních výsledcích sice zapsáno není, ale tým si jej ponechal. Přestože Frey neuvedl přesný čas, tak prozradil, že byl “superrychlý”. “A upřímně mě to vůbec nepřekvapilo. Na jiných tratích by měl rovněž po jednom kole tempo. To, co předvedl v GT3, je zkrátka z jiného světa.”
To, že je pilot formule 1 okamžitě rychlý i v GT3 voze, podle Freye rozhodně není samozřejmost. “Jízdní styl je totiž jiný,” vysvětluje bývalý závodník, který se v roce 2015 dostal na pódium ve třídě SP8 při závodě 24 hodin Nürburgringu. “Ale i v GT3 je to prostě třída sama o sobě.”
Frey vzpomíná, že když on závodil, nějakou dobu trvalo, než se dostal do tempa. Proto je pro něj “neuvěřitelné”, že “už po šesti kolech zajel nejrychlejší kolo”.
Nejlepší testovací pilot
Není náhoda, že Verstappen usedl zrovna za volant Ferrari týmu Emil Frey Racing. Švýcaři totiž v DTM a GT World Challenge Europe Sprint spolupracují s jeho vlastní stájí Verstappen.com Racing, která je rovněž aktivní ve vytrvalostním seriálu GT World Challenge Europe s Aston Martin Vantage GT3.
“Měli jsme možnost nasadil dva jezdce z jeho akademie v GT World Challenge – a Thierryho v DTM. Máme tedy velmi silné jezdecké složení a on pro nás testuje. Na technické úrovni máme skvělou spolupráci s Verstappen.com Racing.”
“Myslím, že máme nejlepšího testovacího jezdce na světě pro vůz GT3!” směje se šéf týmu.