Šéf Red Bullu: Být Mercedesem, tak jsem ohledně flexibilních křídel ticho

Šéf týmu Red Bull Christian Horner řekl, že by v pozici šéfa Mercedesu raději mlčel, na otázku ohledně ohybnosti křídel jednotlivých monopostů. Reaguje tak na slova Tota Wolffa, který kritizuje zadní křídlo Red Bullu.

Štítky: Christian Horner Mercedes Red Bull Zveřejněno 4. 06 2021 — Jiří Košta

Mercedes a jeho zákaznický tým McLaren byli v letošní sezoně hlasitými odpůrci zadních křídel používaných Red Bullem a dalšími týmy, jako jsou Ferrari, Alpine a Alfa Romeo, s argumentem, že se příliš pohybují při jízdě a porušují pravidlo, kterým se řídí pohyb aerodynamické části.

Tyto týmy obhájily své návrhy poukazem na to, že prošly zátěžovými testy FIA, zatímco Horner již dříve tvrdil, že podle logiky Mercedesu by mělo být nezákonné i „ohebné“ přední křídlo týmu mistra světa, když přišel s tvrzením, že se na Imole křídla až moc ohýbala.

Záležitost se v posledních týdnech řeší FIA a informovala týmy, že od příštího závodu ve Francii budou implementovány zvýšené zátěžové testy, což například Red Bull komentoval tím, že bude muset konstrukci změnit.

Kromě zátěžových testů mimo trať FIA umístila na zadní křídla všech automobilů v Baku nálepky, které pomáhají řídícímu orgánu sledovat pohyb každého zadního křídla a posuzovat jeho pohybování se na trati. Vzhledem k tomu, že Baku má jedinečné uspořádání s nejdelší plochou částí kalendáře a úzkým, klikatým designem pro zbytek okruhu, zadní křídlo, které se více ohne, zde nabídne větší výhodu. Na řadu přichází hrozba protestu od Mercedesu a McLaren, kteří jsou smutní z toho, že týmy jako Red Bull dostali více času na změnu svých designů. Horner pro Sky Sports F1 po pátečním tréninku v Baku řekl, že kdyby měl takové křídlo na voze, jako má Toto Wolff u Mercedesu, tak by raději držel jazyk za zuby.

„U zadního křídla vzniklo mnoho povyku, a bylo zde provedeno mnoho kontrol,“ řekl Horner. „Pokud kontrolujete jeden konec auta, musíte se podívat na druhý. Nemůžete se dívat na jednu část izolovaně a říkat ‚, že soubor pravidel se vztahuje pouze na tento prvek v tomto autě‘, musíte se podívat na všechny oblasti. Někdy musíte dávat pozor na to, co říkáte.“

Když byl Horner požádán, aby upřesnil své stížnosti, když ukázal záběry ohýbajícího se předního křídla Mercedesu, řekl: „Nejsem si jistý, jestli toho musím mnoho říkat. Na předním křídle můžete vidět sponzorské logo, které ale zmizí, jakmile se vůz dostane do brzdění. Možná je to záměr, upoutat takto na nového sponzora.“

Hornerovy dřívější argumenty zopakovaly i šéf Alfa Romeo Frederic Vasseur a výkonný ředitel Alpine Marcin Budkowski, kteří se domnívají, že zátěžové testy jsou dostatečným důkazem legality návrhů. Budkowski v pátek v Baku uvedl, že by byl „velmi, velmi překvapen“, kdyby se uskutečnil protest, a zdůraznil, že zátěžové testy musí být limitem stanoveným FIA, protože každá část, která se bude pohybovat, bude právě na této trati vystavena obrovským zátěžím.

„Bylo zde hodně hluku ohledně toho, jak Mercedes zachází se zadním křídlem, zda odpovídá pravidlům. Splnili ale testy, proto je to legální. FIA přišla s dalším testováním. Pokud se na něco přijde, tak to může dopadnout pro Mercedes ještě hůře, než pro nás. Možná proto se více zajímají o zadní část více, než o tu přední.“

Audi představuje sestavu na elektrický Dakar: Ekström, Peterhansel a Sainz