Šéf programu F1 Hondy končí

Začátkem druhého dne testů otřásla velmi výrazná zpráva. Společnost Honda Motor Company Ltd oznámila změny programu F1, který tak dostane nového ředitele. V roli šéfa vývoje, výroby a řízení projektu končí Yasuhiro Arai, vystřídá jej Yusuke Hasegawa. Ten se bude zodpovídat členovi správní rady Yoshiyukimu Matsumotovi, CEO Honda R&D, který je za program F1 globálně zodpovědný. Yasuhiro Arai bude…

2 Štítky: Honda Zveřejněno 23. 02 2016 — Tomáš Richtr

Začátkem druhého dne testů otřásla velmi výrazná zpráva. Společnost Honda Motor Company Ltd oznámila změny programu F1, který tak dostane nového ředitele. V roli šéfa vývoje, výroby a řízení projektu končí Yasuhiro Arai, vystřídá jej Yusuke Hasegawa. Ten se bude zodpovídat členovi správní rady Yoshiyukimu Matsumotovi, CEO Honda R&D, který je za program F1 globálně zodpovědný.

Yasuhiro Arai bude ‘povýšen’ do role senior výkonného ředitele Hondy.

Načasování s úvodem testů F1 v Barceloně, kde po prvním dnu ztrácel vůz McLaren-Honda na špičku 1,8 sekundy, je zjevně náhodné. Zasedala totiž správní rada Hondy, která se takto rozhodla.

Yusuke Hasegawa do Hondy přišel v roce 1986 a v roce 2000 se stal šéfem vývoje Hondy. O dva roky později se přesunul do firmy Honda Racing Development Ltd, než se vrátil do čela vývoje. Hasegawa  zastává také Honda Automobile R&D Center.

Vztah britského McLarenu s japonskou Hondou již od začátku provázejí těžkosti. Napětí vytváří nejen všudypřítomné rozdíly v kulturách, ale také nesoulady ve strategickém řízení celého projektu F1.

„Jsme rádi, že Honda je s námi spokojená, i když nejsme tam, kde jsme chtěli být,“ řekl například šéf McLarenu Eric Boullier v srpnu loňského roku. „Musíme respektovat jejich postoj. U McLarenu máme dobré nápady, ale musíme respektovat rozhodnutí Hondy. Mají vlastní vývojové mapy a my jsme se ujistili, že jejich načasování odpovídá našemu.“

Honda ale v úvodu velmi komplexního projektu nedostala k dispozici žádný manévrovací prostor a hned od začátku byla McLarenem zatlačena do kouta. Alespoň je o tom přesvědčen bývalý konstruktér závodních automobilů a expert na formuli 1 Gary Anderson, který hodnotí komplikovaný vztah mezi Hondou a McLarenem.

“Podle mého Honda bude muset jednak pochopit, co je příčinou jejího výkonnostního deficitu, jednak na to adekvátně zareagovat,“ řekl loni v říjnu  Anderson, podle kterého si ale  může – paradoxně – za problémy Hondy i samotná stáj. „Co se týče McLarenu jako týmu, začal tuto sezónu s pohonnou jednotkou výrobce, který vstoupil do prvního roku s do té doby pro něj neznámou technologií. Přesto McLaren koncipoval zadní část vozu způsobem, který je nazýván ,velikost nula‘,“ připomíná Anderson ‘Zero’ koncept, u kterého Honda zůstala i letos.

Problémy Hondy se vloni odhadovaly ztrátou výkonu ve výši 30 % ve srovnání se soupeři. Tolik ji (a tým McLaren) stály problémy nefungujících systémů rekuperace kinetické energie (ERS).

„Ostatní jezdci mě předjížděli na místech, kde jsem si myslel, že to vůbec není možné,” řekl loni v září po závodě na Monze Jenson Button. “Před každým vjezdem do zatáčky jsem kontroloval zpětná zrcátka. Od zatáčky 5 do zatáčky 7 jsem neměl výkon z ERS. Což znamenalo ztrátu výkonu 160 koní proti ostatním jezdcům,“ prozradil Jenson Button. „K tomu je ještě nutno připočítat proti ostatním menší výkon samotného spalovacího motoru.“

Když tedy sečteme ztrátu výkonu 160 koní z nefunkčního ERS se ztrátou výkonu motoru Honda, který je proti motoru Mercedes odhadován na asi 80 koní, Honda někde musí najít 240 koní, aby se mohla rovnat s nejlepšími.

Yasuhiro Arai přesto odmítal – navzdory naléhání McLarenu – najmout odborníky zvenčí s tím, že si Honda poradí sama. A i když je příliš brzo na jakékoli soudy, první indikace naznačují, že Honda i letos poměrně výrazně ztrácí, byť není jasné kolik.

SLEDUJTE DRUHÝ DEN TESTŮ ON-LINE

Yasuhisa Arai, McLaren Honda, GP Malajsie 2015

Yasuhisa Arai, McLaren Honda, GP Malajsie 2015

 

Diskuse k článku

Napsat komentář