Šéf Ferrari poučuje FIA: Technickými směrnicemi nemůžete měnit pravidla
Šéf Ferrari Mattia Binotto vysvětlil, že technickými nařízeními nelze měnit technická pravidla. Myslí si dokonce, že FIA kontroverzní technickou směrnici před GP Kanady vydala omylem. A celou kauzu tak nazval jako "mnoho povyku pro nic".
Šéf týmu Ferrari Mattia Binotto tvrdí, že FIA nedodržela správné postupy, když se snažila pomoci vyřešit problémy s poskakováním.
Poté, co se v Baku zhoršilo prudké poskakování, které je charakteristikou vozů generace 2022, vyzvali jezdci F1 z několika týmů FIA, aby v souvislosti s obavami o zdraví podnikla kroky.
FIA reagovala před Velkou cenou Kanady vydáním technické směrnice, která má pomoci bojovat proti těmto jevům. Informovala týmy, že plánuje formulovat metriku pro měření vertikálního akceleračního zatížení vozů a přinutit týmy, které jsou nejvíce postiženy, aby poskakování eliminovaly.
Zásadní však je, že šéf formulové divize FIA Nikolas Tombazis nabídl týmům také možnost přidat druhou vzpěru pro zpevnění podlahy, což bylo řešení, které se objevilo na vozech Mercedes během pátečního tréninku v Montréalu.
Mercedes v sobotu druhou zarážku odstranil poté, co konkurenční týmy naznačily, že existují důvody k podání protestu, protože Tombazisův technický pokyn měl pouze doporučující charakter, a jeho vůz tak mohl být kontrolory FIA stále prohlášen za nelegální, protože by byl v rozporu s aktuálními technickými pravidly. Technické předpisy F1 formálně povolují pouze jednu vzpěru, aby se vyztužila podlaha.
Před dalšími schůzkami, které se uskuteční tento týden s cílem najít kompromis ohledně horkého tématu roku 2022, šéf Ferrari Binotto uvedl, že vydáním technické směrnice FIA nedodržela správné postupy, protože TD nemůže měnit technické předpisy.
“Pro nás je to tak, že technické směrnice nejsou aplikovatelné,” řekl Binotto v neděli večer po závodě. “Je to něco, o čem jsme se FIA zmínili, důvody, proč nejsou použitelné, jsou ty, že technické směrnice je tu od toho, aby objasnily předpisy nebo nějak řešily kontrolu dodržování pravidel, ale technické směrnice tu nejsou od toho, aby měnily předpisy.
“Prostřednictvím technické směrnice nemůžete měnit předpisy. Od toho je tu systém schvalování změn v pravidlech.”
FIA by mohla prosadit změnu předpisů bez souhlasu týmů z bezpečnostních důvodů, ale stejně by ji musela ratifikovat Světová rada motoristického sportu. Příští zasedání rady se koná na konci měsíce před Velkou cenou Velké Británie, takže teoreticky by úprava pravidel mohla být zavedena už před dalším závodem.
Binotto dodal: “Třeba i z bezpečnostních důvodů, co může FIA dělat? Nejprve konzultovat s Technickou pracovní skupinou, změnit předpisy a jít rovnou na Světovou radu pro formální schválení změny předpisů, aniž by měla souhlas týmů. Ale s technickými směrnicemi předpisy nezměníte. Proto jsme to poslali na FIA, pro nás tato technická směrnice nebyla použitelná.
Ve skutečnosti si myslím, že technická směrnice byla vydána omylem. Žádná kontrolní metrika nebyla aplikována, nezávodilo se s extra vzpěrami. Mnoho povyku pro nic.”
Binotto sice připustil, že poskakování by bylo vhodné v budoucnu řešit, aby se zmírnily obavy o dlouhodobé zdraví jezdců, ale věří, že problémy by se mohly zmírnit i bez zásahu FIA, protože týmy budou pokračovat ve vývoji svých vozů, které jsou stále relativně nové.
V Montréalu již postižené týmy, včetně Mercedesu, zaznamenaly redukci efektu poskakování, protože naháněly rychlost s pozvednutým vozem.
“Poskakování, to je něco, co musíme do budoucna řešit a snažit se ho omezit, a musíme to udělat možná technickou změnou,” dodal Binotto. “Přitom doposud to nebyl takový problém. Souvisí to s tratí. Auta se postupně vyvíjejí. Je to technická záležitost, kterou je třeba prodiskutovat, a jak to uděláme, to je otevřené.“