Šéf F1: Měli bychom opět zvážit převrácený startovní rošt

GP Itálie byla neobyčejným závodem, který ovládl Pierre Gasly s týmem AlphaTauri. Co si o závodě myslí sportovní ředitel F1 Ross Brawn? Možná by znovu zauvažoval o převrácených startovních roštech…

Štítky: GP Itálie Ross Brawn Zveřejněno 8. 09 2020 — Petr Čermák

Závod oživl po safety caru a červené vlajce

GP Itálie vypadala do určitého bodu předvídatelně, vše se zdramatizovalo po výjezdu safety caru, vyvěšení červené vlajky a po časové penalizaci stop and go.

Bylo fascinující pozorovat, jaké problémy měl Mercedes s předjížděním, ačkoliv je aerodynamicky vyspělejší než jeho soupeři. Výkony Lewise Hamiltona a Valtteriho Bottase byly omezeny tím, že se oba jezdci zasekli uprostřed pole.

Věříme, že nová pravidla a revoluční monoposty pro rok 2022 vytvoří skvělou kombinaci, která bude mnohem více nahrávat těsnějšímu závodění.

Nástup mladé generace

Po Lewisově penalizaci jsem si vsadil na vítězství Carlose Sainze. Pierra Gaslyho a jeho výkony jsem naprosto podcenil. Nedělní závod nám ukázal, že nás čeká zlatá budoucnost. Dokážete si představit, jak by bylo napínavé, kdyby jezdci jako Pierre, Carlos (Sainz) nebo Lance (Stroll) seděli ve vítězných vozech? Lance si bude svůj pomalý restart hodně vyčítat, ale i přesto odjel skvělý závod.

Carlos byl po závodě frustrovaný, přišel o vítězství. Opět však ukázal, jak velký talent má. Jeho čas nadejde.

Ani jedna chybička v Gaslyho podání

Pierre ušel velký kus cesty od té doby, co byl vloni „degradován“ z Red Bullu zpět do Toro Rosso (dnešního AlphaTauri). Jeho první vítězství je odměnou za velkou odolnost.

Pierre je tvrdý závodník, tvrdý charakter. Zažít takový pád a poté se vyšvihnout zpět, to je něco neobyčejného. Svou situaci přijal, uvědomil si, co musí zlepšit a zapracoval na sobě. V neděli neudělal ani jednu chybičku, dokonce ani ve chvíli, kdy na něj tlačil Carlos. Jel perfektně.

Jezdec, který během své kariéry zažije obdobný pád jako Pierre, se může buďto zvednout, nebo upadnout „v zapomnění“. Pierre vyšplhal po žebříku nahoru. Odvedl fenomenální práci.

Hamilton svou penalizaci přijal

Lewis se během červené fáze zastavil u komisařů, aby prodiskutoval penalizaci, jež jej měla připravit o vedení v závodě. Když viděl všechny důkazy, tak svůj trest přijal. Popral se s tím dobře. Samozřejmě byl frustrovaný – udělal chybu, ale akceptoval ji a šel dál.

Z Itálie odjíždí s 47bodovým náskokem, se stejným náskokem do Itálie i přijel. Byl to poměrně dobrý den, konečný výsledek totiž mohl být o hodně horší.

Měli bychom opět zvážit převrácený startovní rošt

Monza byla kandidátem na trať, kde bychom letos mohli vyzkoušet převrácený startovní rošt pro kratší ze dvou víkendových závodů. Bohužel se nám to nepovedlo zrealizovat, ale tento koncept stále leží na stole a FIA s ním chce v následujících měsících pracovat a debatovat s týmy jeho nasazení pro příští rok.

Věříme, že včerejší závod jednoznačně dokázal, že smíchaný startovní rošt může výsledky dosti opepřit – příští rok nám navíc přetrvávají současná auta, takže bychom našim fanouškům mohli poskytnout podobnou podívanou, jaké byli svědky v Monze.

Samozřejmě že by týmy své monoposty na kratší závod nastavovaly odlišně. Mercedes svůj vůz nastavil na nejrychlejší kolo a na snadné udržení vedení závodu. Kdyby věděli, že budou muset předjíždět, nastavili by svůj vůz jinak.

I nadále budeme pracovat na návrzích odlišných konceptů, které by mohly závodění osvěžit. Naším cílem je ale chránit DNA formule 1.

Nápad obráceného startovního pořadí? „Připadal bych si jako id*ot“

Formule 1 má bojového ducha

Máme za sebou osm letošních závodů, tudíž jsme splnili minimální počet závodů, které jsou potřeba k udělení mistrovského titulu. Naštěstí před sebou máme dalších 9, dosáhli jsme skvělých výsledků ve spolupráci s klíčovými investory.

Kdo by v březnu očekával, že budeme mít do začátku září za sebou už 8 Grand Prix? Je to obrovský úspěch a podíl na něm mají všichni zainteresovaní. Nechceme se ale utopit v sebechvále.

U Williamsu jsem začínal

Je mi líto, že náš sport opouští osobnosti jako Claire nebo Frank Williamsovi. Byli důležitými a ikonickými osobnostmi formule 1. S Williamsem jsem započal svou kariéru ve formuli 1, poskytli mi skvělou příležitost.

Je mi smutno, když je vidím odcházet. Vidím však příležitost a optimismus do budoucna – neměli problém najít kupce, který by chytil otěže a investoval hromadu peněz do týmu, který se chce vrátit zpět na vrchol.

Kauza Racing Point je u konce

V neděli došlo k pozitivnímu rozuzlení v kauze brzdových trychtýřů Racing Pointu – samotný Racing Point a i Ferrari opustily od svých odvolání proti dřívějšímu verdiktu komisařů. Tím se za celou kauzou udělala tlustá čára, čímž byla opět demonstrována síla formule 1.

Zapojené týmy se nyní mohou vrátit zpět ke své práci a soustředit se hlavně na svůj byznys a závodění – mohou vylepšovat svůj balíček a nebudou svou pozornost odklánět směrem k soudním tahanicím.

Vítej, Alpine

Byl jsem potěšen zprávou, že Renault bude pokračovat ve formuli 1 a svůj tým bude operovat pod názvem Alpine F1 Team. Nový ředitel Renaultu Luca de Meo vkládá do společnosti velkou důvěru, stejně tak v budoucnost formule 1.

Leží před námi překrásná budoucnost a je skvělé, že se značky jako Alpine do královny motorsportu vrací. Přeji Cyrilu Abiteboulovi hodně štěstí v následujících letech. Čeká nás zářivá budoucnost.

Da Costa byl v Portugalsku vyznamenán, týmy F1 jej chtějí v Portimau angažovat