F1 se řítí do další finanční krize, pokud nové vedení nenajde řešení

Formule 1 se každým rokem blíží vstříc další ekonomické krizi, pokud vedení F1 nenajde řešení. Náklady na chod týmů začínají být pomalu neúnosné a pomyslné ekonomické nůžky mezi předními týmy a těmi nezávislými se rozevírají čím dál více. Stabilita seriálu je ohrožena, přitom se týmy urputně brání proti jedinému jejímu léku: rozpočtovým stropům.

Štítky: Finance FOM Zveřejněno 22. 05 2017 — Tomáš Richtr

Ve formuli 1 existuje silný manažerský fenomén, podle kterého platí, že chcete-li rychlejší auto, potřebujete více peněz. Do velké míry je to pravda, protože bez kvalitních nástrojů počítačových simulací, aerodynamického tunelu a jiných procesů vývoje nelze bojovat o vítězství ve velkých cenách. Mezi rychlostí a náklady ale není úměra přímá. Toyota toho byla svého času důkazem. Přesto je ale zvyšování výdajů často aplikovaným receptem na dosažení úspěchu. A tak náklady postupně rostou, a rostou do nebezpečných výšin. Mateřské automobilky do továrních týmů sypou tuny peněz jak do černé díry a v pravidelném cyklu ekonomické fluktuace vždy přijde den, kdy nějaký vysoce postavený manažer řekne ‚stop‘. A tak skoro ze dne na den odešly Toyota, Honda, BMW ve světle světové ekonomické krize. Není bez zajímavosti, že drahnou dobu před tím tehdejší prezident FIA Max Mosley poukazoval na ohrožení stability seriálu F1, protože náklady předních týmů v podstatě eliminovaly jakoukoli šanci pro menší týmy alespoň pravidelně bojovat o body: Minardi, Jordan, Sauber (před odkoupením automobilkou BMW), Arrows, Prost… Ani Jaguar se na nic nezmohl.

Na kolik peněz si letos týmy přijdou?

Mosleyho slovům dala zapravdu zmíněná krize, která donutila automobilky seriál F1 opustit, aniž by je jakkoli zajímalo, co bude s formulí 1 dál. A pravdu mají všichni ti, kteří tvrdí, že jakákoli automobilka to udělá kdykoli znovu, ať už je to Renault, Mercedes nebo Honda. Týmy, které zůstaly, se spojily do asociace FOTA a opravdu pomohly na nějakou dobu náklady snížit. Podle vlastních slov to zachránilo například Williams. Jenomže zájmy FOTA byly falešné a sobecké a brzy se dostala do ostrého konfliktu s FIA. A jedním z největších problémů, ne-li ten úplně největší, byly rozpočtové stropy. FIA navíc zavedla pravidlo, podle kterého měly týmy větší volnost ve vývoji aut, pokud se dobrovolně podrobí rozpočtovému stropu ve výši 40 milionů liber. Tím by ve formuli 1 byly vytvořeny dvě různé kategorie formulí. Pro ilustraci, dnešní rozpočty jsou na úrovní 300 milionů liber.

Toto pravidlo v platnost nikdy nevešlo, protože tuhý konflikt mezi FOTA a FIA vyústil v rezignaci Maxe Mosleyho a rozpočtové stropy byly nahrazeny plitkou dohodou o omezení nákladů (Resource Restriction Agreement). Od té doby náklady zase jenom rostou a řada týmů brojí proti jakékoli snaze o zavedení rozpočtových stropů s tím, že ty stejně nejde nikdy pořádně kontrolovat.

Ale tomuto problému rostoucích nákladů se nedá utéct. A narazili na něj také noví vlastníci F1. Šéf formule 1 Charles Carey prozradil, že se na něj obrátila řada týmů s tím, aby jim pomohl je „ochránit před sebou samými“.

Největší problém na nové vedení F1 teprve čeká

„To, co některé týmy utrácejí, jsou nehorázné částky,“ řekl Carey. „Ale oni to neutrácejí proto, aby formule 1 narostla na hodnotě a divák měl větší zážitek. Utrácejí to proto, protože to samé utrácejí jiné dva týmy. Takže to musíme utrácet také, abychom s nimi mohli soupeřit.“

Jak ale docílit toho, aby byla F1 ekonomicky zdravá pro všechny týmy? Největším problémem jsou technologie: pohonné jednotky a vše drahé a unikátní, co je uvnitř aut a není to moc vidět, zjednodušeně řečeno. Charles Carey je přesvědčen, že navzdory své důležitosti, technologie by neměly formuli 1 dominovat. Řešení se ale nezdá být proveditelné dříve než po roce 2020, kdy končí stávající komerční a další dohody mezi FOM, FIA a týmy. Jedním z hlavních kroků bude rovnoměrnější rozdělování takzvaných prize money. To ale s sebou přinese nižší příjmy předním týmům, které by ale měly vydělat na podstatně nižších vlastních nákladech. Sám Carey to uvádí následující sérií principů:

Náklady – Příjmy – Pravidla – Motory

„Chceme, aby to všechno dohromady dávalo větší a zdravější ekonomický smysl. V současné době se na to díváme z té větší perspektivy,“ dodal Carey.

Diskuse k článku

Napsat komentář