Sedm stěžejních témat před GP Belgie

Letní přestávka F1 končí a před následujícím závodem F1 v Belgii je nutné se podívat na to, která témata jsou ta nejžhavější.

Štítky: GP Belgie Zveřejněno 22. 08 2022 — GPF1.cz

SITUACE S ALPINEM

V srpnu sice týmy měly povinnou přestávku v továrně, ale to neplatí pro trh s jezdci a spekulace se náležitě rozjely. Sotva se ráno po Velké ceně Maďarska všichni probudili, byl oznámen Fernando Alonso jako jezdec Aston Martinu od roku 2023, který podepsal víceletou smlouvu a nahradí tak odcházejícího Sebastiana Vettela. Tato zpráva přišla právě ve chvíli, kdy se objevily zvěsti, že Oscar Piastri jedná s McLarenem, a následky Alonsova kroku toto podezření náležitě odhalily. Alpine oznámil Piastriho jako Alonsovu náhradu pro příští rok, ale bez přispění mladého Australana, který pak toto tvrzení vyvrátil a řekl, že příští rok za Alpine závodit nebude. Kde pro něj bude závodit, se teprve dozvíme, přičemž budoucnost Daniela Ricciarda v McLarenu se zdá být stále nejistější – zatím však není potvrzeno žádné řešení. V Belgii se paddock sejde poprvé od doby, kdy se trh s jezdci rozjel naplno, a konečně uslyšíme všechny hlavní protagonisty.

TRH S JEZDCI

Zatímco v případě míst u týmů Alpine a McLaren přetrvává nejistota, zbytek trhu s jezdci na tom není o moc lépe. Aston Martin sice získal náhradu za Vettela – a potvrdil tak setrvání Lance Strolla -, ale Alfa Romeo, AlphaTauri, Haas a Williams mají v této fázi volná místa, která je třeba obsadit.

AlphaTauri se pravděpodobně nebude poohlížet po jezdcích mimo skupinu Red Bull, pokud se rozhodne pro změnu, pokud jde o sedadlo Yukiho Tsunody, ale ostatní tři týmy by stále mohly hrát na trhu větší roli. Alfa Romeo v letošní sezóně zaujala Zhou Guanyuem, zatímco Mick Schumacher začal před letní přestávkou dosahovat výsledků, které doprovázelo několik dobrých výkonů pro Haas. Pokud se však uvolní jezdec Ricciardova kalibru, je pravděpodobné, že o něj bude široký zájem. Piastri byl již dříve spojován s možným přesunem do Williamsu v roce 2023, ale nyní se zdá, že se tyto dveře zavřely, a pokud se nepodaří udržet Nicholase Latifiho, mohl by se otevřít další prostor také v Grove – Alex Albon podepsal začátkem měsíce dlouhodobější smlouvu. Vzhledem ke zvratům, které se odehrály v posledních týdnech, by musel být člověk hodně odvážný, aby s jistotou předpověděl, jak bude startovní pole vypadat příští rok.

OPĚT BITVA TŘÍ TÝMŮ?

Trh s jezdci sice během letní přestávky dominoval novinovým titulkům, ale poslední závod před ukončením sezony přinesl to, co se připravovalo již několik měsíců, když tři týmy bojovaly o vítězství v Budapešti. George Russell získal úžasnou první pole position a zajistil Mercedesu první sobotní úspěch v sezóně, první část závodu vedl a v závěru se propadl na třetí místo. To však nebylo odrazem nedostatečného tempa Mercedesu, protože Lewis Hamilton se vynořil ze sedmého místa na startovním roštu a skončil jako nejbližší soupeř Maxe Verstappena na druhém místě.

Sám Verstappen zvítězil z desátého místa, když se po problémech v kvalifikaci pozoruhodně zotavil, zatímco Ferrari se nepodařilo získat pódium, když startovalo z druhého a třetího místa s Carlosem Sainzem a Charlesem Leclercem. Leclerc byl v závodě velmi aktivní až do závěrečného stintu, kdy se mu nevyplatila volba pneumatik, ale vidět všechny tři týmy legitimně usilující o vítězství bylo vzrušující vyhlídkou, která by se v Belgii mohla ještě více rozšířit. Ale celková výkonnostní situace se může změnit… Proč?

ZPŘÍSNĚNÁ TEHCNICKÁ PRAVIDLA

Jednou z oblastí, na kterou se FIA letos intenzivně zaměřuje, je fenomén porpoisingu – odborně řečeno „vertikální oscilace“ – a to, zda představuje bezpečnostní riziko pro jezdce. Na některých okruzích bylo množství porpoisingu extrémně nízké, ale na jiných byl tento problém mnohem výraznější. FIA se domnívala, že vzhledem k tomu, že vývoj vozů pravděpodobně povede pouze ke zvýšení výkonu a v důsledku toho se problém může ještě zvýraznit, je třeba přijmout opatření.

Proto byla nastíněna nová metrika, která bude sloužit k definování přijatelné úrovně porpoisingu, přičemž týmy budou muset od tohoto víkendového závodu ve Spa-Francorchamps dodržovat stanovené limity. Doposud mohly týmy metriku využívat k tomu, aby pochopily, zda budou muset provést nějaké změny, a nebyly trestány, pokud překročily limit – od nynějška však budou následovat tresty.

Zároveň budou zavedeny nové testy pružnosti podlahy, přičemž FIA během přestávky oznámila „změny, které nově definují požadavky na tuhost prken a ližin kolem otvorů pro měření tloušťky“. Cílem je zaměřit se na všechny triky související s podlahou, u nichž má FIA podezření, že by mohly obcházet záměr předpisů, a protože podlaha je tak kritickým generátorem výkonu, bude zajímavé sledovat, zda to ovlivní soutěžní pořadí.

NOVÉ VOZY NA VZRUŠUJÍCÍM OKRUHU

Bez ohledu na to, jak se bude měnit relativní rychlost startovního pole, bylo vždy zajímavé sledovat, jak si nové vozy povedou na jednom z nejzajímavějších testů v kalendáři. Spa-Francorchamps je oblíbeným místem jezdců a trať nabízí nejrůznější zajímavé zatáčky, v neposlední řadě Eau Rouge a Pouhon. Vidět nové vozy letošního roku s přítlakem, který je generován od podlahy, jež je blízko povrchu trati, má potenciál být neuvěřitelnou podívnaou, protože vozy mají schopnost dosahovat úžasných rychlostí v zatáčkách, ale také být záludné v místech, kde zvlnění dráhy vede ke kompresi nebo přes nerovnosti. Spa by mělo být úžasnou podívanou.

MÁ FERRARI NA TO DOTÁHNOUT SE NA RED BULL?

Když se Ferrari podaří nasadit správné pneumatiky, dostat dopředu rychlejšího jezdce (toho monackého) a zabránit tomu, aby se auto samo odpálilo, mají poměrně rychlé auto. F1-75 by měla pohodlně vést oba poháry mistrovství světa, ale Charles Leclerc se nachází 80 bodů za Maxem Verstappenem, Ferrari 93 za Red Bullem v hodnocení konstruktérů. Od Velké ceny Miami získal Leclerc jen jedno pódium, protože jeho sezona se rozpadla kvůli nespolehlivosti, strategickým přehmatům a vlastním chybám. Největší hukot kolem Ferrari se strhl po Velké ceně Maďarska, kde Leclerc nevysvětlitelně nasadil tvrdé pneumatiky za chladných podmínek, zatímco ostatní týmy se mu snažily za každou cenu vyhnout. Z místa na stupních vítězů se propadl na osamocené šesté místo, zatímco Verstappen si z desátého místa dojel pro osmé vítězství v sezoně. Red Bull není auto bez slabin, jako je například nedotáčivost, která Verstappena občas trápila, zejména na pomalejších a klikatých okruzích, jako je Monako.

Ale ostřejší realizace závodů a strategická rozhodnutí na trati umožnily rakouskému týmu vybudovat si pohodlný náskok v obou šampionátech, a to navzdory vlastním problémům se spolehlivostí na začátku sezony. Verstappen a Leclerc jsou o úroveň výš než jejich týmoví kolegové, ale Carlos Sainz má v boji o mistrovský titul stále velké slovo. Pokud Ferrari využilo přestávku k tomu, aby si vyčistilo mysl a začalo znovu, Sainz musí Verstappenovi pravidelně ubírat body. V roce 2022 skončil před ním jen třikrát, z toho jednou po zásluze v Monaku – dalšími případy byly Bahrajn, kde Red Bull vypověděl službu, a Británie, kde měl Verstappen poškozené auto. Sainz musí asi zaparkovat své ambice na titul pro rok 2022, protože pro něj samotného už skončily, ale stále může pomoci Ferrari potrápit Red Bull.

Otázkou je, zda mu to Ferrari řekne neurčitě a zda Scuderia dokáže devět závodních víkendů dokonale realizovat…

ALPINE vs. McLAREN

Jedním z cílů pravidel pro rok 2022 bylo zmenšit rozdíl mezi dvěma nebo třemi nejlepšími týmy a středem tabulky. Dá se říci, že k tomu nedošlo, když Lando Norris – jediný jezdec mimo první trojici, který se umístil na stupních vítězů – skončil v Maďarsku na sedmém místě se ztrátou 62 sekund na Verstappena.

Samotné závodění ve středu pole však však zůstává těsné a napínavé, přičemž Alpine a McLaren svedly napínavý souboj o titul „nejlepšího z ostatních“ – jeden má 99 bodů, druhý 95. Zatímco duo Alpine ve složení Esteban Ocon a Fernando Alonso má po letech slibů z Enstonu konečně slušný vůz, McLaren brzdí složení jeho jezdců. Norris odvádí veškerou těžkou práci se 76 body oproti mizerným 19 bodům Daniela Ricciarda. Oba vozy McLarenu a Alpinu jsou vyrovnané, zatímco Alfa Romeo po silném začátku kampaně slábne, což znamená, že dvojici Alpine a McLaren nikdo zezadu nebude nikdo další vyzývat k boji o čtvrté místo.

Souboje uvnitř týmu bude třeba sledovat, protože Ocon se bude snažit Alonsa před jeho odchodem do Aston Martinu umravnit. V letošní sezóně se mu obecně daří více a díky několika silným jízdám je v průběžném pořadí před Alonsem. Pokud Ocon dokáže legitimně porazit samozvaného nejlepšího závodníka, jakého kdy svět poznal, jeho akcie jen porostou. Co se týče McLarenu, jde o to, kolik porážek ještě Ricciardo od Norrise snese. Ačkoli Australan pro McLaren nic nepředvedl, stále může hrát velkou roli při zajištění čtvrtého místa, pokud by se mu podařilo vyrovnat byť jen polovinu ztráty na Norrise.