Sedm pozitivních trendů letošní sezony
Letošní sezona formule 1 se přehoupla do své druhé poloviny. Letní přestávka tak nabízí ideální prostor pro rekapitulaci prvních třinácti závodů a výběr těch největších trendů, které dělají letošní sezonu zajímavou a pozitivně ji ovlivnily.
Nová pravidla
Od letošní sezony platí nová technická pravidla, která měla zlepšit úroveň závodění a dělat průběh velkých cen ještě zajímavějším. Zdá se, že aplikování nových technických regulí bylo správným rozhodnutím a hned několikrát jsme se o tom už mohli sami přesvědčit.
Zjednodušená přední i zadní křídla v kombinaci se změnou aerodynamických vlastností auta vytváří lepší podmínky pro těsnější jízdu za soupeřem. Vloni podobné pronásledování vozu před sebou nebylo častým jevem.
Letos jsme ale viděli například těsný vláček na Imole, jízdu Sainze za Verstappenem v Kanadě, velkolepé bitvy na Silverstonu a také mnoho předjížděcích manévrů v Maďarsku. Stále se ale jedná jen o střípky všech soubojů v letošní sezoně.
Nikdo nedominuje
Změna pravidel vždy přináší riziko, že jednomu týmu sedne lépe než ostatním a ten poté i několik let s přehledem dominuje. Naposledy se něco takového stalo v roce 2014 s příchodem hybridních motorů a nastala nadvláda Mercedesu, který vyhrával sedm let.
Letos je ale situace jiná – na čela máme permanentně dva týmy, ke kterým se začíná pomalu přibližovat třetí stáj. Bitvu tří týmů na čela jsme si mohli pořádně vychutnat naposledy před deseti lety, a to už jsou solidně vousaté vzpomínky.
Ačkoli to tak v průběžném pořadí šampionátu nevypadá, Red Bull a Ferrari mají podobně rychlé vozy, které na každém typu trati nepřevažují svého soupeře. To jen podporuje velká očekávání před závodním víkendem.
Rozmanitost
Po prezentaci nových pravidel před několika lety byla ve vzduchu hmatatelná nervozita a obavy, že nová generace formulí bude mít striktně předurčený svůj design a tvary vozů ze všech týmů budou de facto shodné.
To se naštěstí nastalo a opět dostala prostor šikovnost a tvořivost všech inženýrů, neboť na startovním roštu není žádné auto podobné druhému (zatím). K vidění je například Mercedes bez bočnic, ohnuté bočnice Red Bullu nebo Ferrari se svým ‚údolím‘.
Nyní jsme na začátku životního cyklu nové generace aut, postupem času se pravděpodobně budou designy aut přibližovat jeden druhému, aktuálně to ale neplatí a my se tak můžeme kochat zajímavými a radikálními řešeními každé stáje.
Zmrtvýchvstání Haasu
Statisticky pátý nejoblíbenější tým na startovním poli, Haas své fanoušky konečně trochu odměnil a s příchodem nových pravidel se americký tým dostal zpět do středu pole, kde jsme byli zvyklý jej vídat.
Po dvou těžkých sezonách strávených na konci pole si Haas může letos zase zabojovat o body a celkem se mu to daří. Novou krev do žil způsobil také odchod Nikity Mazepina a návrat ztraceného syna Kevina Magnussena, který hned v Bahrajnu skončil pátý.
Podporovatelé Micka Schumachera si také přicházejí na své. Mladý Němec se po nevýrazném a téměř až špatném úvodu sezony rozjel a na Silverstonu získal své první body. Svou bilanci následně v Rakousku vylepšil šestým místem.
Skvělá budoucnost
Max Verstappen, Charles Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Lando Norris a mnoho dalších. Co mají společného? Právě mladí piloti se konečně dostávají do rychlejších aut, využívají svých šancí a dávají jasně najevo, že o budoucnost se F1 bát nemusí.
Max Verstappen se vloni stal prvním z takzvané ‚PlayStation generace‘, který se stal mistrem světa. Zástup potenciálních šampionů je obrovský a jen čas ukáže, zda každý z mladých jezdců zapíchne svou vlajku na formulový Olymp.
V záloze jsou i další jména. Do formule 1 se řítí další talent z Austrálie Oscar Piastri (21). Williams zase aktivně podporuje Američana Logana Sargeanta (21) a Alfa Romeo svou důvěru vložila do Francouze Théa Pourchaira (18).
Konečně Miami
Formule 1 se letos po letech domlouvání a plánování konečně podívala do exotického města Miami, a byl to pořádný cirkus. Teatrální Američané z návštěvy formule 1 vytěžili snad vše, co se dalo a do dalších let se plánují podobné pecky.
Umělý přístav na způsob Monaka, palmy, bary kolem okruhy a také celá řada celosvětových celebrit – to vše bylo Miami. Závod sám o sobě možná nebyl, kdoví jak atraktivní, promotéři závodu ale slibují úpravy tratě pro lehčí předjíždění.
Pozitivní je, že se americký trh nebojí do formule 1 nainvestovat velké množství peněz a je skvělé vidět, jak se královně motorsportu v USA daří. Kdo by si před deseti lety pomyslel, že se v kalendáři objeví hned tři destinace ze Spojených států?
Návrat k normálu
Po třech letech se formule 1 opět podívala do Austrálie a Kanady. Tradiční podoba kalendáře je možná nudnější, ale dlouhodobé účastníky šampionátu F1 potřebuje. Návrat do Austrálie byl zatím jedním z nejemotivnějších momentů v roce a Kanada je na tom podobně.
Dalším navrátilcem bude noční Singapur, průkopník nočních závodů. Poté bude následovat i velmi oblíbené Japonsko. Ranní vstávání evropských fanoušků a pohled na unikátní Suzuku se nikdy neokouká a snad se toho po třech letech dočkáme.