Sebastian Vettel
Národnost: | německá |
Startovní číslo: | 5 |
Tým: | Ferrari |
Datum narození: | 3. 7. 1987 |
První závod: | GP USA 2007 |
Tituly: | 4 (2010 až 2013 – Red Bull) |
Oficiální stránka: | sebastianvettel.de |
Statistiky: | GPGuide |
Sebastian Vettel je se svými čtyřmi tituly mistra světa nejúspěšnějším jezdcem současného startovního pole, přesto jsou jeho schopnosti mnohými často zpochybňovány. Je pravda, že si Němec ve většině případů k těmto titulům dojel s vozem, jenž byl o třídu lepší než vozy konkurence, to je však nedílnou součástí sportu zvaného formule 1.
Vášeň pro rychlá kola zdědil Vettel po svém otci. Na motokárách sbíral jeden triumf za druhým a brzy bylo jasné, že by to rodák z Heppenheimu mohl dotáhnout opravdu daleko. V roce 2001 se stal v této kategorii mistrem Německa a následně i celé Evropy.
A protože na motokárách toho už více v podstatě dokázat nemohl, vyměnil je za formulové speciály. V roce 2003 získal titul nováčka formule BMW, přičemž v celkovém pořadí skončil druhý. V následující sezoně zaznamenal úctyhodnou bilanci osmnácti vítězství z dvaceti možných a s přehledem si zajistil titul šampióna.
V letech 2005 a 2006 Vettel působil v evropském šampionátu F3, kde se sice žádného titulu mistra světa nedočkal, přesto si již stihl vydobýt slušné renomé mezi smetánkou formule 1. První zkušenost s monopostem formule 1 získal ještě během roku 2005, to když v Jerezu testoval pro BMW-Williams. V následující sezoně se stal rezervním jezdcem německého týmu a pravidelně dostával šanci ukázat své schopnosti v pátečních trénincích.
Vettelův ostrý debut v královně motorsportu přišel v červnu 2007. Němec tehdy v USA narychlo zaskočil u BMW za zraněného Roberta Kubicu a hned si na své konto připsal premiérový bod za osmé místo v cíli. Tím přepsal historické tabulky, neboť se stal vůbec nejmladším jezdcem, kterému se podobný kousek povedl. Následně si jej stáhl zpět Red Bull, jenž Němcovu kariéru už delší čas sponzoroval, a posadil jej do závodního kokpitu sesterského Toro Rossa. U týmu z Faenzy pak Sebastian strávil následující rok a půl.
V sezoně 2008 došlo k jedné poněkud kuriózní situaci. Vzhledem k tomu, že vozy Toro Rosso byly o poznání výkonnější než vozy mateřského Red Bullu, zaznamenal italský tým nejen větší počet bodů, ale také zisk premiérového vítězství, o které se v Monze po bezchybném výkonu zajistil právě mladíček jménem Sebastian Vettel. Tím mimo jiné opět přepsal historické tabulky.
Za své výkony byl posléze odměněn promocí do Red Bullu, kde se stal novým týmovým kolegou Marka Webbera. Hned během prvního ročníku u rakouské stáje zaútočil Vettel na titul mistra světa. Nakonec se mu však Buttonův náskok z první poloviny sezony smazat nepodařilo a v šampionátu obsadil celkové druhé místo.
Vývoj ročníku 2010 pasoval mezi vážné favority na titul hned pětici jezdců, pár závodů před koncem už však bylo jasné, že se rozhodne pouze mezi Vettelem, Alonsem a Webberem. V rámci tohoto tria platil Němec za největšího outsidera, avšak i díky vítězství v rozhodujícím závodě, Velké ceně Abú Zabí, se mu podařilo oběma svým konkurentům vyfouknout titul doslova před nosem a stát se tak nemladším mistrem světa formule 1.
V následujícím roce si pak Vettel celou královnu motorsportu zcela podmanil a svůj titul s velkým přehledem obhájil. Tehdy měl v podobě RB7 k dispozici velmi dominantní vůz a víceméně již v polovině sezony bylo jasné, že jej tentokrát nikdo nepřekoná.
Dobrou polovinu ročníku 2012 se zdálo, že Němcova nadvláda ve formuli 1 spěje ke konci. Fernando Alonso totiž využil všech nabídnutých příležitostí a před letní přestávkou si vybudoval na čele pořadí náskok více než čtyřiceti bodů. Sebastian Vettel se nicméně nevzdal a skvělými výkony v závěrečné části sezony převážil misky vah na svoji stranu, aby si nakonec v dech beroucí Velké ceně Brazílie i s notnou dávkou štěstí zajistil třetí mistrovský titul v řadě.
To v loňském roce byla jeho cesta za celkovým vítězstvím o poznání lehčí. Začátek sezony sice nic takového nenaznačoval, s postupem času však Red Bullu vyladil svůj monopost natolik, že byl o třídu výše než monoposty všech ostatních stájí, což Vettelovi umožnilo dosáhnout devíti výher v řadě a naprosto deklasovat zbytek startovního pole.
Následující rok ale bylo vše jinak, sezóna 2014 přinesla nové vozy s novými pohony, a tato kombinace Vettelovi nesedla. Relativně nezkušený kolega Ricciardo ho od začátku porážel. Vettel se pak v závěru sezóny rozhodl přestoupit pro rok 2015 k Ferrari a v první sezoně získal tři vítězství, ale v sezoně 2016 doznaly vztahy mezi Vettelem a Ferrari menší trhliny kvůli nedostatku očekávaných výkonů.