Schizofrenní taktika druhého pitstopu Mercedesu

Analýza motivace týmových rozkazů

27 Štítky: Lewis Hamilton Mercedes Nico Rosberg Zveřejněno 2. 11 2015 — Tomáš Richtr

Velmi zajímavý kontroverzní moment nastal ve 48. kole GP Mexika. To když Lewis Hamilton ignoroval týmový pokyn zajet do boxů pro čerstvou sadu pneumatik. O dvě kola dříve to samé provedl Nico Rosberg. Ale Hamilton měl svou sadu pneumatik dostatečně dobrou na to, aby si ji nechal.

Pravda: po prvních pitstopech Mercedesu bylo z týmového rádia jasné, že oba piloti na druhé sadě gum míří až do cíle. Překvapivý Rosbergův pitstop ve 46. kole zaskočil diváky jen na pár sekund. S ohledem na půlminutový náskok dvojice Rosberg – Hamilton bylo jasné, že jeden extra pitstop si Mercedes může dovolit, aniž by o své pozice přišel. Sázka na jistotu s velmi malou investicí.

Ale to nedokázal Hamilton ze svého místa v kokpitu Mercedesu F1 W06 Hybrid pochopit. Rosberg na tvrdší sadě mezi prvním a druhým pitstopem odjel jen dvacet kol!

17-Mexico-Race1-1k-EN

Na opotřebované sadě zbývalo ještě 60 % tloušťky běhounu a na podobně opotřebované sadě si Hamilton připadal velmi komfortně. A také proto pokyn zajet do boxů ke stejné výměně jako Rosberg ve 47. okruhu Hamilton ignoroval. Mechanici připravené pneu zabalili zpátky do botiček a čekali, až se Hamilton “umoudří”.

Hamiltonovo tápání bylo přirozené. Žlutá měkká sada, na které se startovalo, měla kromě šestadvaceti úvodních kol ‘v nohách’ ještě kvalifikační výkon z Q2. Proč se tedy bílé sady s delší trvanlivostí zbavovat ještě dříve?

Inu, tak to prostě ve vrcholovém sportu chodí: v něm musíte být dokonale schizofrenní a tlumit veškerá, i bláznivě vypadající rizika. Okruh v Mexiku je náročný na brzdy i na motory, a s blížícím se jeho cílem se zvyšovala pravděpodobnost výjezdu safety caru (který také přišel!). Proč tedy nenasadit čerstvé pneu ‘zadarmo’?

A aby to bylo spravedlivé, musela být tato zastávka aplikována na oba vozy Mercedesu. Bylo to v zájmu nejen Nika Rosberga, ale i Lewise Hamiltona. Který to ale v prvopočátku nejspíš bral jako nějaký pokus o trik a svůj tým pěkně “sepsul”. Pro čerstvé pneu nicméně zajel o kolo později.

Hamiltonovu počáteční frustraci ale lze pochopit. V moderní F1 neporazíte soupeře tím, že budete kopírovat jeho strategii volby pneumatik. Musíte přijít s alternativou. Však se podívejte na graf výše, co dokázal místní hrdina Sergio Pérez: udržet za sebou Maxe Verstappena na čerstvých žlutých pneumatikách!

Není to dostatečný důkaz toho, že by měl Hamilton stejnou šanci proti Rosbergovi, který by byl oproti Verstappenovi na pomalejších pneumatikách. Ale pneumatikách, které se zase rychleji zahřívají, a tím pádem mohly Rosberga vystavit nebezpečí, přesně jak to předvedl Valtteri Bottas v souboji s Daniilem Kvjatem?

Velmi solidní hlavolam, na který se řešení hledají často až po skončení závodu. Ale jen to dokládá, jak obrovsky těžkou pozici mají stratégové na boxové zídce. Má vyhrát Rosberg? Hamilton? Nebo se máme zachovat k oběma fér? Ať uděláme cokoli, lidé nám budou nadávat.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář