Sauber

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

 

Licence: švýcarská
Sídlo: Hinwil, Švýcarsko
Jezdci: Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein
Motor: Ferrari
První závod: GP JAR 1993
Tituly:
Oficiální stránka: sauberf1team.com
Statistiky: GPGuide

Tým založil někdejší amatérský závodník Peter Sauber. V sedmdesátých letech vstoupil do šampionátu sportovních prototypů, kde posléze navázal úspěšnou spolupráci s Mercedesem. Všechny vozy jsou označovány písmenem „C“ podle Sauberovy manželky Christine. Na sklonku osmdesátých let nasazoval šestici Michael Schumacher, Karl Wendlinger, Heinz-Harald Frentzen, Jochen Mass, Jean-Louis Schlesser a Mauro Baldi. Vrcholem byly tituly mistra světa, které získal Schlesser roku 1989 a společně s Baldim i roku 1990. Roku 1989 Sauber potvrdil svou nadvládu i ve 24 hodinách Le Mans, vítězný vůz řídili Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens.

Po úspěších v prototypech se Sauber ve spolupráci s Mercedesem rozhodl v sezoně 1993 vstoupit do formule 1. V první sezoně ještě motory nesly označení Ilmor podle britské společnosti, která je pro německou automobilku vyráběla. Hned při debutu ve Velké ceně Jihoafrické republiky dojel JJ Lehto pátý a získal pro tým první dva body. Společně s Wendlingerem pak ještě pár bodů přidali a stáj ve své premiérové sezoně obsadila sedmé místo v Poháru konstruktérů. Na podobné úrovni se pohybovala i v následujících letech.

Roku 1994 už motory nesly označení Mercedes, ale tým poznamenala Wendlingerova havárie v Monaku, po které Rakušan strávil několik dnů v bezvědomí a musel vynechat zbytek sezony. Mercedes po sezoně navázal spolupráci s McLarenem a Sauber přešel na motory Ford Zetec-R. V Monze roku 1995 získal Frentzen pro tým díky třetímu místu první pódium a tým skončil v Poháru konstruktérů sedmý, což byl v následujících sezonách pro něj standard, stejně jako jedno třetí místo za sezonu, o které se dvakrát postaral Johnny Herbert a jednou Jean Alesi. Mezitím roku 1997 začala spolupráce s Ferrari, které dodávalo Sauberu motory pod názvem Petronas.

Po slabších sezonách 1999 a 2000, kdy se jezdci Sauberu ani jednou nedostali na pódium, přišlo zlepšení. Peter Sauber na sezonu 2001 angažoval mladíky Nicka Heidfelda a Kimiho Räikkönena, kteří svou dravostí a vynikajícími výsledky v čele s Heidfeldovým třetím místem v Brazílii pomohli švýcarskému týmu ke čtvrtému místu v Poháru konstruktérů. V následujícím roce nahradil Räikkönena, kterého si vyhlédl McLaren, Felipe Massa. Ten po sezoně odešel testovat Ferrari, aby se ještě na sezony 2004 a 2005 do týmu vrátil. V té době Sauber výrazně modernizoval aerodynamický tunel ve svém sídle v Hinwillu.

Zásadním krokem byl odprodej většiny týmu automobilce BMW. Od roku 2006 stáj soutěžila pod jménem BMW Sauber. V týmu dál jezdil Heidfeld, sezonu vedle něj zahájil bývalý šampión Jacques Villeneuve, ale v týmu se nepohodl a v průběhu sezony ho nahradil Robert Kubica. Ten hned ve svém třetím závodě skončil na bedně, kam se podíval i Heidfeld. V následujících dvou letech stáj patřila mezi elitní týmy. Roku 2007, kdy v USA jako náhradník za zraněného Kubicu osmým místem debutoval v F1 Sebastian Vettel, se po diskvalifikaci McLarenu dokonce posunula na druhé místo v Poháru konstruktérů. O rok později byla třetí. Největším úspěchem byl double ve Velké ceně Kanady roku 2008, kde vyhrál Kubica před Heidfeldem. Polák se díky vyrovnaným výsledkům dokonce dlouho držel v boji o titul mistra světa.

Po slabší sezoně 2009 BMW o formuli 1 ztratilo zájem. Sauber odkoupil tým zpátky, dostal licenci na nadcházející sezonu a obnovil spolupráci s Ferrari. Složitou situaci švýcarský tým zvládl a znovu se dostal na svou původní úroveň z doby před spojením s BMW, tedy mezi šesté a osmé místo v Poháru konstruktérů. V novodobé historii byla slibná zejména sezona 2012, ve které se Sergio Pérez třikrát prosadil na pódium a Kamuj Kobajaši jednou. Sauber v té době předal vedení týmu Monishe Kaltenbornové, která v týmu vlastní třetinový podíl. V sezoně 2014 barvy týmu hájili Adrian Sutil a Esteban Gutiérrez, ale sezóna to byla pro tým velmi nevydařená. Nekonkurnceschopný vůz znamenal nulový bodový zisk, což byla pro tým historická premiéra.

Pro rok 2015 tým vyměnil jezdeckou sestavu a angažoval Marcuse Ericssona a Felipeho Nasra. Ti získali osmé místo v Poháru konstuktérů, Sauber však začaly sužovat finanční potíže. Naplno se projevily v sezoně 2016, kdy tým prakticky ani nemohl vyvíjet vůz a jediné dva body si připsal v předposlednímu podniku.