Sainzova nehoda jako varovný ukazováček?
Nehoda Carlose Sainze ze třetího tréninku rozpoutala velkou vlnu ohlasů napříč padokem formule 1. Kritika jezdců a týmových činovníků cílí hned na několik aspektů, počínaje strukturou bariéry, konče televizním vysíláním. Pro Rusko je letošní Velká Cena prozatím hodně smolná. Poté, co v prvním tréninku vznikly problémy na jednom z pomocných vozidel kolem trati, které asfalt znečistilo…
Nehoda Carlose Sainze ze třetího tréninku rozpoutala velkou vlnu ohlasů napříč padokem formule 1. Kritika jezdců a týmových činovníků cílí hned na několik aspektů, počínaje strukturou bariéry, konče televizním vysíláním.
Pro Rusko je letošní Velká Cena prozatím hodně smolná. Poté, co v prvním tréninku vznikly problémy na jednom z pomocných vozidel kolem trati, které asfalt znečistilo naftou, druhé měřené jízdy pro změnu propršely. Ve třetím tréninku pak přišla smolná nehoda Carlose Sainze, který se v zatáčce číslo třináct „zapíchl“ pod bariéry.
Trvalo skoro dvacet minut, než pořadatelé vyprostili pilota z vozu. A negativní ohlasy na sebe nenechaly dlouho čekat. „Maršálům to trvalo strašně moc dlouho. Pokud jedeme závod na nové trati, kde nemají tolik zkušeností se závoděním, měli by přemýšlet o pomoci maršálů z jiných závodů, aby se naučili pracovat rychleji,“ posílá výtku směrem k ruským komisařům Felipe Massa.
Tomu se také znelíbilo televizní vysílání, které o stavu španělského pilota dostatečně neinformovalo. „Užitečné by bylo vystavit zprávu o jeho stavu. Opravdu jsem se bál, když do televize nepustili žádné informace. Nevěděli jsme, co se stalo. Jenom ukazovali obličeje lidí, kteří čekali na odpověď. Přemýšlel jsem o rodině – netušili, co se děje. To je něco, co neakceptuji. Potřebovali zprávu. Pokud je pilot v pořádku, televize by okamžitě měla nechat zobrazit zprávu o stavu pilota,“ zlobí se Felipe Massa.
Jeho kolegu z Ferrari Sebastiana Vettela zase vyděsil způsob, jakým Sainz svoje torro rosso „zavrtal“ pod TecPro bariéru, která by měla být schopna absorbovat nárazovou energii. Jenže Sainzův monopost dokázal bariéru nadzvednout. „Bylo šokující vidět, jak hluboko do bariéry s vozem zajel. Oproti nehodě Maxe Verstappena v Monaku zafungovaly bariéry zcela rozdílně. Je to něco, čemu musíme porozumět. Princip fungování bariér není takový, aby se nadzvedly a šly přes auto, jakmile se dostanete s vozem pod ně,“ nechápavě kroutil hlavou německý jezdec.
S Vettelem souhlasí i stájový kolega Sainze Max Verstappen. „Něco takového by se nemělo stávat. Rozhodně ne, protože Carlos mohl inkasovat úder do hlavy. Jsem si jistý, že se o tom bude na dalším jezdeckém mítinku mluvit. A že to pro další sezónu bude vyřešeno…“ prohlásil Verstappen.
Možnou příčinu nadzdvihnutí bariér, které následně „zavalily“ vůz Sainze, předkládá Rob Smedley. Podle něj by na vině mohl být nízký profil nosu formule, který bariéru nadzvedl. Bývalý inženýr Ferrari ale dodává, že neexistuje řešení, které by vyřešilo všechny potíže – vždyť nízké nosy byly zavedeny také pro to, aby eliminovaly nadzvednutí vozu po kontaktu nosu a zadního kola jiného monopostu, ke kterému párkrát došlo.
„Bylo velmi děsivé vidět všechny TecPro bariéry na vrchu monopostu. Jak víme z několika tragických incidentů, které se staly v posledních pár letech, je vystavení hlavy jezdce riziku hlavní věcí, na které musíme zapracovat. Je jasné, že jakmile auto skončí pod bariérou, první věcí, v kterou doufám, je ať bariéra neprojde skrze ochrannou buňku jezdce. Ta ale udělala přesně to, co měla, a bariéra jen sklouzla po voze. Auto by se ale nemělo dostat takto pod bariéry, to rozhodně ne. Myslím, že to byl varovný výstřel,“ říká Rob Smedley.
Diskuse k článku