Sainz top tým nenašel, tak jej buduje. S Williamsem cílí na titul

Španěl promluvil o svých plánech a vizích do budoucnosti. Jeho ambice s Williamsem rozhodně nejsou malé a "důchod" v nejbližších letech nepřipadá v úvahu.

Štítky: Carlos Sainz Williams Zveřejněno 9. 06 2025 — Bára Goldmannová

Carlos Sainz přišel ve Ferrari o místo na úkor Lewise Hamiltona. V jiném top týmu pro něj nezbylo místo. V Mercedesu dali přednost dle očekávání svému odchovanci Kimimu Antonellimu, v McLarenu se rozhodli pokračovat s dvojicí Lando Norris – Oscar Piastri. A Red Bull? Ten nepřipadal v úvahu, protože na základě předchozích zkušeností z Toro Rosso (dnes Racing Bulls) se dalo předpokládat, že by chemie mezi ním a Maxem Versappenem nebyla zcela ideální.

Španěl tak musel hledat o “třídu níž”. Nakonec volba padla na Williams, v němž vidí do budoucnosti velkou perspektivu. Už letos se ukazuje, že to byl zřejmě velmi dobře promyšlený krok. Forma stáje z Grove jde pomalu ale jistě vzhůru a zatím zažívají jednu z nejlepších sezon za poslední roky.

“Z osobního hlediska je to mnohem lepší. Jsem v týmu s dlouhodobým projektem, což mě opravdu motivuje. Cítím se být součástí rodiny,” pochvaluje si Sainz, který ještě před rokem nevěděl, kam jeho další kroky ve formuli 1 povedou. Jedním dechem ale dodává, že “to ale neznamená, že jsem se ve Ferrari necítil dobře.”

Vzhledem k tomu, že už na začátku roku 2024 věděl o svém konci, to pro něj byla velmi náročná sezona. “Byl to divný rok. Celkově si myslím, že jsme jako tým odvedli dobrou práci,” zhodnotil čtyřnásobný vítěz velkých cen, jehož slova cituje portál Motorsport.com

Sainz si dával s finálním rozhodnutím, kam půjde, načas, s čímž pochopitelně nebylo spoustu jeho soupeřů spokojeno, jelikož tehdy jejich budoucnost prakticky stála na jeho rozhodnutí. Bude to Audi, Williams, Haas? Nakonec si plácnul s Williamsem.

“Dal jsem si čas do léta, abych zjistil, jestli se naskytne možnost u nějakého top týmu, a bych zvážil tu nejlepší alternativu. Nechtěl jsem se rozhodnout špatně – všechno jsem velmi pečlivě zhodnotil.”

Budování vlastního top týmu

Proč nepřišly do úvahy jiné špičkové týmy? “Udělal jsem si na to svůj vlastní názor. Ale ten si nechám pro sebe. Myslím, že lidé ve Formuli 1 moc dobře vědí, proč byla určitá rozhodnutí učiněna – nemusím to vysvětlovat před mikrofonem. Řekl jsem si tedy, že jestli nemůžu jít do top týmu, tak pomůžu nějaký vybudovat.“

A tuto vizi mu nabídl právě Williams, se kterým viděl “potenciál začít skvělý příběh. Dlouho jsem o tom projektu mluvil s Jamesem (Vowlesem, šéf týmu) a rozhodl jsem se vsadit na Williams, protože mi to připadalo jako nejlepší šance vybudovat špičkový tým. Šest měsíců po začátku této cesty můžu říct, že jsem ještě přesvědčenější než při podpisu smlouvy. Všichni na tomto cíli pracujeme na sto procent.”

Nicméně nevěří, že se špičkou se budou moci měřit už v nadcházející sezoně: “Nemyslím si, že to zvládneme už příští rok. Bylo by skvělé udělat další krok vpřed, protože to by znamenalo, že se přibližujeme top týmům – ale moje zkušenost z Ferrari mi ukázala, že být součástí špičky je jedna věc, ale porazit ji je věc úplně jiná.”

Přesto je ale s dosavadním vývojem nadmíru spokojený, protože letos se jim několikrát podařilo vystrčit růžky a potrápit ať už Mercedes, nebo dokonce i červené vozy z Maranella.

“Letos máme první ochutnávku – v několika kvalifikacích jsme dokázali bojovat s Mercedesem a Ferrari, a to není samozřejmé. Udělali jsme chyby, které nás stály spoustu bodů, což ukazuje, že růst týmu nezávisí jen na autě – celá organizace musí růst, a myslím, že James je na to správný člověk. Věřím, že se tam dostaneme, a v jistém smyslu je lepší, že letos uděláme pár chyb – protože zatím nemáme auto, se kterým bychom mohli bojovat o ty největší cíle.”

Sainz se zastává Hamiltona

Není tajemstvím, že změna týmu není pro žádného jezdce procházka růžovým sadem, jelikož každý monopost má jiné požadavky a reaguje jinak, než byl pilot zvyklý z předchozího týmu. Je to o drobných detailech – od pohonných jednotek, přes chování brzd až po rozdílné zahřívání gum v kvalifikacích a závodech.

Sainz se s FW47 stále sžívá, ale závod od závodu se zlepšuje. Ale zdá se, že mnohem náročnější období zažívá jeho nástupce ve Ferrari Lewis Hamilton, který zejména po GP Španělska působil zcela zničeně.

“Myslím, že se o tom teď tolik mluví proto, že jeden skvělý jezdec právě prochází těžkostmi spojenými se změnou týmu. Lidé si teď uvědomují něco, co já vím už dávno – tým jsem měnil už pětkrát,” čímž naráží na trápení sedminásobného mistra světa.

Sainz moc dobře ví, o čem mluví, protože jeho dosavadní kariéra byla víceméně také jízdou na horské dráze. Od svého debutu v roce 2015 už vystřídal pět stájí. Proto se svého rivala nepřímo zastává: “Vzpomínám si na své období v Renaultu, dva roky v McLarenu – a tehdy, když jsem říkal, že se ještě musím přizpůsobit, myslím, že lidé nechápali, co tím myslím. ‚Jsi pilot F1, musíš se přizpůsobit rychle‘ – ale nemyslím si, že si lidé opravdu uvědomují, co to obnáší.”

Proč jsou tedy týmoví kolegové výše zmíněných zpravidla o parník lepší? Odpověď je zcela jednoduchá: Charles Leclerc či Alex Albon už chod týmu, ale i auto znají do toho nejmenšího detailu, jelikož tam jsou už několik let.

“Jezdec, který je ve stejném týmu tři čtyři roky, zná tyto věci dokonale a dokáže maximalizovat výkon. V mém případě se dívám na Alexe – a také na Charlese ve Ferrari, Verstappena v Red Bullu nebo Russella v Mercedesu – získat ten pocit zabere čas, protože oni mají důvěrnou znalost systému, která novému jezdci v týmu chybí. Dá se to odhalit jen během závodních víkendů – jízdou, analýzou dat nebo i kopírováním – a to potřebuje čas.”

Než skončí, chce být mistrem světa

Ačkoliv se to nezdá, tak Sainz je ve svých 30 letech čtvrtým nejstarším pilotem na startovním roštu – před ním je pouze “nesmrtelný” Fernando Alonso (43 let), o čtyři roky mladší Hamilton a 37 letý Nico Hülkenberg.

To ale neznamená, že by přemýšlel o konci kariéry. Ba naopak. Na otázku, kde se vidí, za čtyři až pět let odpověděl: “Chci se stát mistrem světa – bojovat s Williamsem o tento ultimátní titul. To je můj životní projekt: vložit nadšení, motivaci a všechno do společné vize.”