Sabotovat aerodynamicky vůz soupeře? Na to naštěstí nejsou prostředky

Sportovní šéf F1 Ross Brawn se neobává, že by některá ze stájí zkusila využít změny pravidel tak, aby postavila vůz, kterým by úmyslně komplikovala jízdu „v závěsu“.

Štítky: Pravidla Ross Brawn Zveřejněno 25. 02 2022 — Lukáš Štěrovský

Hlavním cílem letošních pravidel bylo snížení proudění vzduchu, které vozy vytvářejí, v němž se ztrácí přítlak a které tím pádem znemožňuje těsnou jízdu v závěsu za jiným autem. To zavdalo spekulacím o tom, zda se některé týmy nepokují přijít s takovým designem, který by jízdu autu vzadu cíleně komplikoval.

Sportovní šéf Ross Brawn, jehož tým vedený aerodynamikem Jasonem Sommervillem se na pravidlech podílel, si to nemyslí. „Nemyslím si, že by se některý tým snažil o něco takového úmyslně. Pokud se to stane, bude to jen důsledkem snahy o zisk výkonu,“ má jasno Brawn.

„Přijít s něčím takovým, na to není dost času ani prostředků. Týmy musí usilovat hlavně o čas na kolo. V důsledku honby za výkonem se může stát, že se netrefí do černého a trochu zkomplikují to, jak moc jejich vozy půjde následovat. Ale pořád to oproti starým vozům bude o moc lepší,“ dodává zkušený technik.

Podobného názoru je i Sommerville. „Často jsme o tom spekulovali. Nedávno jsme zkoumali vůz jednoho z nejlepších týmů a jeho fungování z hlediska vytváření proudění. Aerodynamici udělají vše pro to, aby vůz měl co nejlepší výkon. Ale s potěšením můžeme říci, že jejich dosavadní práce proudění za autem nijak výrazně nezvýšila,“ těší ho.

Ross Brawn a bývalý ředitel závodů Michael Masi.