Vettel: S přechodem na udržitelná paliva je F1 příliš pomalá

Pilot Aston Martinu Sebastian Vettel je po své předváděcí jízdě ve vozech, které využívají udržitelná paliva, přesvědčen, že formule 1 je na podobnou technologii stále příliš pomalá.

Štítky: Aston Martin e-paliva FIA Sebastian Vettel Životní prostředí Zveřejněno 27. 07 2022 — Vašek Štěpánek

Sebastian Vettel dostal příležitost svézt se ve sto let starém voze Aston Martin. Britská značka o víkendu slavila výročí od založení firmy. Předváděcí jízdu čtyřnásobný šampion absolvoval před začátkem oficiálního víkendu ve čtvrtek.

„Bylo to dobré. I když jsou dnešní auta dobrá a zábavná, rád bych se vrátil do doby, kdy člověk k řízení potřeboval lepší koordinaci rukou i nohou k tomu, aby ho vůz lépe poslouchal. Dnes je to především o postřehu,“ porovnal Vettel.

Sto let starý vůz Astonu, takzvaný ‚Green Pea‘ měl ve své nádrži udržitelné palivo. Podobnou zkušenost dostal Němec už na Silverstonu, kde provětral Williams z roku 1992. Vůz FW14B dnes také využívá paliva z udržitelných zdrojů.

F1 cílí na uhlíkově neutrální paliva už za necelé čtyři roky, budou vhodná pro běžná auta

Samotná královna motorsportu by měla zcela přejít na udržitelná pravidla v roce 2026. Právě na tento rok se počítá s velkou změnou motorů. Díky svým nedávným zkušenostem je Vettel skeptický a vedení F1 nemůže být podle něj více ambiciózní.

„Byly to dobré jízdy, které jsem si užil a všem nám to ukázalo, že tato technologie už je dávno připravená. Proč ji tedy nevyužíváme ve formuli 1? Myslím si, že jsme pořád příliš pozadu, zhruba tak ‚tři čtyři‘ roky a taky se nás hodně dotýká politika.

Ve světě motorů to funguje trochu jinak. Je potřeba myslet do budoucnosti, a i na silniční provoz. Formule 1 není výjimkou a pořád tu jsou ropné společnosti, které příchod podobných udržitelných paliv nechtějí podporovat,“ popsal čtyřnásobný šampion.

Technický šéf formule 1 Pat Symonds, který stojí za myšlenkou udržitelných paliv a je hlavním zastáncem této myšlenky už od roku 2018 věří, že se formuli 1 plynule podaří přejít na nové pohonné hmoty v plánovém termínu, tedy v sezoně 2026.