Rychlost nebo spolehlivost? Šéf Alpinu má jasno
Technické poruchy francouzského dodavatele motorů pokračují. Zatím poslední obětí byl ve Velké ceně Mexika Fernando Alonso, který musel závod předčasně ukončit. Nicméně, šéf Alpinu Otmar Szafnauer stále hájí rozhodnutí týmu ze začátku roku, kdy se stáj z Enstone soustředila na rychlost, ne na spolehlivost.
Alpine [respektive Renault, který motory vyrábí] zvolil pro revoluční sezonu 2022 riskantní řešení. Francouzská automobilka se inspirovala motorem Mercedesu a letos oddělila turbo od samotné pohonné jednotky.
Aby toho nebylo málo, Alpine se podobně jako Ferrari rozhodl věnovat se především výkonu motoru, spolehlivost byla odstavena ‚na druhou kolej‘. Už tehdy šéf týmu Otmar Szafnauer s rozhodnutím souhlasil a jeho přesvědčení trvá dodnes.
Rumunský manažer ve službách francouzské stáje nadále tvrdí, že je lepší mít rychlý motor a postupně jeho spolehlivost zlepšovat. Nedá se ale ignorovat, že Alpine letos už přišel o značné množství bodů, posledním příkladem je nedávná Grand Prix Mexika.
Fernando Alonso musel většinu závodu na okruhu bratří Rodríguezů absolvovat s pěti válci [z celkových šesti]. Španěl byl tak nucen výrazně zpomalit a šetřit monopost. Statečná jízda ale přišel vniveč, když nakonec musel Alonso ze závodu odstoupit.
Týmový kolega Esteban Ocon sice závod dokončil na bodech, ale také musel čelit technickým problémům a nemohl jet naplno. Francouz musel po většinu závodu šetřit pneumatiky, motor a také benzín, což si žádalo opravdu ‚skromné‘ závodní tempo.
Oconova jízda byla sice působivá, ale radost u Alpinu po konci závodu nepanovala. Největší soupeř v poháru konstruktérů McLaren problémů modro-růžových vozů využil a celkově si přišel na více bodů do celkového hodnocení.
Po Mexiku musel šéf stáje Otmar Szafnauer odpovídat na nepříliš lichotivé otázky. Rumun se ale nechal slyšet, že je pořád přesvědčený z přístupu k novému motoru a z Mexico City může Alpine odjet s několika pozitivy.
„Závod se pro nás vyvíjel dobře, ale bohužel tak nedopadl. Řekl bych, že strategii jsme zvolili správně. Start na středně tvrdých pneumatikách byl dobrý nápad. Měli jsme dobré tempo, lepší než McLaren a Alfa Romeo.
Když jsme se pak s oběma vozy dostali před Valtteriho [Bottase], věděl jsem, že zbytek závodu už bude jen o kontrolování tempa a správě pneumatik. Byli jsme daleko za top týmy, ale zase jsme měli náskok na auta za námi.
To je rozhodně pozitivní, vidíme, jak se v průběhu roku zlepšujeme. Všímám si, jak se závod od závodu zlepšuje naše rychlost na rovinkách a myslím, že jsme na správné cestě. Doufám, že brzy doladíme i naše problémy se spolehlivostí.
Myslím si, že technické problémy už jsou jedinou brzdou, která nám brání ve vybudování solidního základu, ze kterého budeme moci pomýšlet na vyšší cíle. Musíme to zkrátka vyřešit a věřím, že příští rok na tom budeme lépe,“ svěřil se Szafnauer.
Šéf Alpinu se později ještě jednou vyjádřil ke svému přesvědčení o rozhodnutí, které jeho tým na začátku roku udělal, tedy, že upřednostnil rychlost před spolehlivostí. „Ano, stále si myslím, že jsme udělali dobře.
Před začátkem roku jsme se museli rozhodnout: Budeme mít raději rychlý motor anebo se budeme soustředit na spolehlivost? Netrvalo to dlouho a brzy jsme se shodli, že nejlepší pro nás bude zlepšit výkon.
Do roku 2026 budou motory zmrazené a výkon, který teď máme, bude stejný i za čtyři roky. Pokud bychom byli letos pomalý, budeme pomalý celé další sezony. Spolehlivost se ale může zlepšovat nadále, což bylo pro naše rozhodnutí kritické,“ dodal Szafnauer.
I když letošní Alpine dosahuje vyšších rychlostí než loňský model a může se pyšnit působivou maximální rychlostí, tak kvůli technickým problémům už přišel o hodně bodů. Fernando Alonso mohl mít možná o padesát bodů navíc.
Vzhledem k vyrovnanosti v poháru konstruktérů, ve kterém je čtvrtý Alpine sedm bodů před pátým McLarenem, si Francouzi už nemohou dovolit další problém v podobě odstoupení ze závodu, a tak se na závěr nabízí otázka: je lepší mít rychlost nebo spolehlivost?