Russell a ti další: přehled diskvalifikovaných vítězů v F1

Euforii vystřídalo trpké zklamání. George Russell se stal šestým pilotem v historii F1, který byl diskvalifikován po vyhraném závodě.

Štítky: George Russell Historie Zveřejněno 31. 07 2024 — Dominik Kovář

Jak už pravděpodobně všichni víte, George Russell získal v Belgii třetí vítězství své dosavadní kariéry, aby o něj za pár hodin po skončení závodu přišel. Důvodem byl o 1,5 kg lehčí monopost, než povolují pravidla. Reálně to nemělo na výkon žádný vliv, ale pravidla musí být dodržována. Naposled byl vítěz grand prix diskvalifikován před 30 lety a bylo to také ve Spa. Pojďme ale popořadě..

GP Británie 1976 – James Hunt (nedokončil celé kolo po červené vlajce)

Při GP Británie 1976 na okruhu Brands Hatch došlo k historicky první diskvalifikaci vítěze závodu. V první zatáčce došlo k velké nehodě, do které se zapletl také James Hunt. Závod byl přerušen a Hunt zajel se svým poškozeným vozem do boxů. Využil však únikové cesty a neabsolvoval kolo pod červenou vlajkou v plném rozsahu.

Během přerušení byl Hunt nejdříve diskvalifikován, ale kvůli obavě o reakci domácích fanoušků byl trest zrušen a Hunt si dojel pro vítězství. Týmy Ferrari, Tyrrell a Fittipaldi ale proti tomuto rozhodnutí protestovali. O dva měsíce později byl Hunt diskvalifikován podruhé a tentokrát definitivně. Vítězství pak přebral jeho rival Niki Lauda.

Článek pokračuje níže…

ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO

GP Brazílie 1982 – Nelson Piquet sr. (nižší váha vozu)

Co je to s těmi diskvalifikacemi pilotů v jejich domácích velkých cenách. I druhý případ diskvalifikovaného vítěze totiž potkal domácího miláčka publika. Závod v Rio de Janeiru 1982 je považován za jeden z nejnáročnějších závodů v historii F1. Mnoho pilotů mělo problémy s vysokými teplotami, které tehdy v Brazílii panovaly.

Trápil se i domácí Nelson Piquet, ale nakonec závod dokončil a vyhrál. Na pódiu pak on i Keke Rosberg z vyčerpání omdleli. Heroický výkon jim však nebyl platný, jelikož byli oba diskvalifikování pro nižší hmotnost jejich monopostů. Problémem byla prázdná nádrž na vodu, která chladila brzdy. Po závodě se ji snažil tým doplnit, ale byl při tom přištižen. Závod díky tomu vyhrál Alain Prost.

GP San Marina 1985 – Alain Prost (nižší váha)

Zatímco dříve Prost z diskvalifikace druhého těžil, o tři roky později to byl on, kdo o vítězství takto přišel. V GP San Marina 1985 vedlo hned několik pilotů, kteří museli později zajet do boxů kvůli přísným limitům paliva. Prost projel cílem jako první, ale při cestě vítězným kolem mu došlo palivo.

To mělo fatální následky. Tehdy měly monoposty minimální váhový limit 580 kg a Prostův McLaren navážil o 2 kg méně. Výsledkem byla diskvalifikace a vítězství Elia de Angelise z Lotusu.

GP Japonska 1989 – Ayrton Senna (ilegální návrat na trať pomocí traťových komisařů)

GP Japonska 1989 se zapsala do dějin jako jeden z nejdramatičtějších závodů v historii F1. O světový titul bojovali nesmiřitelní rivalové a týmoví kolegové v jednom – Alain Prost a Ayrton Senna. Senna tahal v šampionátu za kratší konec. Dlouhý souboj v Suzuce skončil ve 47. kole, kdy se při nájezdu do poslední šikany pokusil Senna o předjetí, byl neúspěšný a vzal s sebou i Prosta.

Zatímco pro Prosta závod skončil, Senna se za pomoci traťových komisařů vrátil na trať a závod zvládl vyhrát. Po závodě se však stewardi podívali na zmíněný incident a usoudili, že Senna si při návratu na trať zkrátil šikanu a byl diskvalifikován. Závod v Japonsku nakonec vyhrál Alessandro Nannini s Benettonem.

Senna obvinil tehdejší prezidenta FISA Jean-Marie Balestreho z toho, že chtěl, aby získal titul jeho krajan Prost. McLaren podal odvolání, ale nebyl úspěšný, ba naopak. Dostal tučnou pokutu 100 tisíc dolarů a Senna šestiměsíční závodní podmínku.

GP Belgie 1994 – Michael Schumacher (ilegální podlaha vozu)

Neméně dramatická byla sezóna 1994 a svým způsobem za to může dění z GP Belgie 1994. Michael Schumacher podal další z dominantních výkonů a jel si pro své osmé vítězství v sezóně. Po závodě ale o vítězství přišel. Jeho monopost totiž nesplňoval limit minimální světlé výšky. Prkno ve spodní části vozu bylo příliš opotřebované.

Benetton se snažil odvolat s přihlédnutím k technickým problémům a agresivnímu jízdnímu stylu Schumachera přes obrubníky, což mělo zapříčinit větší opotřebení. Nic z toho ale stáji neprošlo a Schumacherova diskvalifikace platila. Vítězem GP Belgie 1994 se stal Damon Hill a díky absenci Schumachera v dalších dvou závodech se boj o titul protáhl až do posledního závodu sezóny.