“Rozlitý džus” na autech. Co to je?
Během předsezonních testů, ale i během sezony, se na jednotlivých vozech velmi často objevuje zelený nebo oranžový nátěr, který inženýrům pomáhá lépe pochopit proudění vzduchu. Diváci se často ptají na to, o co jde.
Flow-vis je kombinací fluorescenčního prášku a lehkého oleje, ve formuli 1 se velmi často používá parafín. Vzniklý roztok se natře na povrch samotného monopostu. Jak postupně vůz zrychluje a projíždí zatáčkou, barva zaschne. Olej se odpaří a inženýři jsou velmi snadno schopni identifikovat proudění vzduchu kolem auta.
Následná analýza dat je schopna odhalit místo, kde se proudění vzduchu rozděluje nebo kam míří. To vede k postupnému objevení celkové struktury a hladkosti vozu. Aerodynamikům flow-vis pomáhá také najít případné nedostatky a problémy.
Běžnou praxí je i to, že auto, které je pokryto tímto roztokem, je v boxech skryto. Jelikož flow-vis odhaluje proudění vzduchu kolem monopostu, je velmi užitečnou informací i pro konkurenční týmy, které by se teoreticky mohly nechat inspirovat řešením svého soupeře.
Ve zkratce, co to je flow-vis? Jde o velmi jednoduchou, ale užitečnou testovací metodu v prostředí závodní trati. Roztok je zeleného nebo oranžového či žlutého zbarvení a napomáhá týmům pochopit proudění vzduchu jejich monopostu, popřípadě odhalit různé aerodynamické nedokonalosti jednotlivých vozů.
Flow-vis slouží jako pomůcka, která pomáhá inženýrům potvrdit, jestli jsou data o aerodynamice auta v souladu s těmi ve sterilním prostředí aerodynamického tunelu a s počítačovými simulačními daty CFD. Týmy často mají problém s tím, že mezi těmito třemi oblastmi jsou většinou velké rozdíly. Fungování svého auta pak ne úplně rozumí.