Rozhovor se šéfem Renaultu Cyrilem Abiteboulem: Podvádění Ferrari nenecháme spát
Šéf francouzské stáje se v rozhovoru rozpovídal nejen o agresivním plánu Renaultu na sezonu 2020, ale také o motorech Ferrari či novém monopostu Racing Pointu.
Cyril Abiteboul má v rukou opravdu velký úkol. Francouz stojí v čele Renaultu a jeho úkolem je navrátit značce bývalou slávu. Aktuálně bojuje jeho tým na čele středopolových týmů, ale na nejlepší trojku se zatím ne a ne dotáhnout.
Předsezónní testování však přineslo velkou naději, protože zanalyzovaná data dávají jasně najevo, že se žluto-černé monoposty posunuly opravdu hodně kupředu. Stopku však jako všem ostatním vystavil koronavirus a uvidíme, kdy se sezona 2020 rozběhne.
Není žádným tajemstvím, že se většina týmů aktuálně nachází ve finančních potížích. Renault své zaměstnance v Enstonu poslal na placenou dovolenou a totéž platí i pro zaměstnance ve francouzském Viry. Abiteboul říká, že to bylo správné rozhodnutí. „Takovýto krok je skvělý pro kontinuitu podnikání a v krátkodobém hledisku může pomoci celému týmu.“ Druhým dechem však dodává, že by některá opatření stál tým spoustu peněz. „Může se stát, že budeme muset odstěhovat náš provoz a výroba jednotlivých součástí bude spojena s velkými náklady. Pro některé týmy to může být obtížnější než pro ostatní.“
V současné době se spekuluje, že by sezona 2020 mohla být odstartována během července na rakouském Red Bull Ringu. Prozatím se o startu jedná, ale Abiteboul si je jistý, že jeho tým oznámení startu sezony potřebuje minimálně s měsíčním předstihem. „Musíme dostat určitá upozornění včas, abychom se dokázali připravit, a to jednoduše proto, že ve Velké Británii musíme respektovat sociální distancování, může přesun všeho potřebného trvat trochu déle. Víte, musíme přezkoumat naše plány, a proto je pro nás důležité mít co nejvíce informací o chystaném restartu sezony. Obecně si ale myslím, že se čtyř týdenním polštářem zvládneme jakoukoli situaci.“
Lodivod francouzské týmu se vyjádřil také na otázku vývoje monopostu pro letošní ročník. Tým se totiž musí radikálně zlepšit, protože byl dokonce poražen McLarenem, kterému Renault dodává své pohonné jednotky. „Potřebujeme zvládnou očekávání, ale je pravda, že v testech se nám opravdu dařilo a měli jsme z toho dobrý pocit. Dokázali jsme si zodpovědět všechny otázky až na tu, jestli je naše auto konkurenceschopné. Tato otázka měla být rozluštěna v sobotu v australském Melbourne, ale to se nakonec nestalo.“
Pokud by sezona začala dle plánu, Renault měl své první vylepšení nasadit do premiérového závodu ve Vietnamu a Nizozemsku. Tyto plány však nakonec vzhledem k situaci vzaly za své a tým musel najít novou strategii. Abiteboul přiznává, že tým chtěl být od začátku ročníku hodně agresivní v otázce vývoje monopostu. „Byli jsme připraveni na velmi agresivní plán rozvoje. Už se nemůžu dočkat až budeme moci pokračovat ve vylepšeních. Musíme být však velmi trpěliví.“
Další otázka padla na velmi palčivé téma, kterým jsou nová
pravidla. Ta měla vejít v platnost od následující sezony, ale o rok se
odložila.
V posledních dnech však přišel s tvrzením šéf Racing Pointu Otmar
Szafnauer, že je možné další odklad o jeden rok. Abiteboul ovšem už stejně jako
celý Renault čekat déle nechce. „Myslím, že Otmar to říká jen z důvodu, že
mají dobré auto a chtějí z toho vytěžit maximum. Od prvního dne je hlavním
cílem Racing Pointu prodloužit co nejvíce aktuální pravidla. Já osobně s prodloužením
nesouhlasím, a to hlavně proto, že formule 1 musí být více progresivní. Víte,
všichni se musíme pohnout z této krize, a to jak z hlediska zdravotního,
tak i z hlediska ekonomického. Je nutné udělat náš sport více konkurenční
a tím získat zpět svoji sílu a přilákat tak fanoušky a potencionální sponzory.
Nikdo bychom neměli ztratit směr, kterým je to, že chceme nabídnout soutěživou
a atraktivní platformu pro všechny fanoušky na světě.“
Při narážce na Szafnauera a Racing Point šéf Renaultu také nabídl vyjádření ohledně nového růžového monopostu. „Měli jsme již několik setkání, ale ta byla založena na otázce ohledně platového stropu a plánů, jak se dostat z aktuální krize. Momentálně se otázka Racing Pointu a jejich monopostu dostala do ústranní, ale slibuji, že rozhodně jak to bude možné a vhodné, se k legálnosti jejich představeného auta rozhodně vrátíme. Neříkám, že chci někoho ohrozit, jen říkám, že za současných okolností budeme muset přemýšlet daleko strategičtěji než dříve.“
Poslední otázka taktéž směřovala na poměrně ožehavé téma, kterým je rozuzlení loňského vyjádření FIA o motorech Ferrari. Renault rozhodně stojí za názorem, že je nutné, aby vydala kompletní zprávu o vyšetřování. „Vím, že je to něco, co je už částečně minulostí, ale měli bychom tomu pořád věnovat z části naši pozornost. Žijeme ve světě, který je zcela otevřený. Nezpochybňujeme proces FIA, chceme jen zjistit, co se stalo. Musíme vědět, co je v rámci regulí a co ne. Jsme také výrobce motorů a kompletní zprávou bychom se mohli ujistit, zda nejsme i my na hranici legálnosti,“ uzavírá rozhovor Abiteboul.
Diskuse k článku