Rozbor pátečních tréninků GP Itálie – párty pokračuje

Očekávaná velká cena se odehrává tento víkend. Velká cena Itálie přináší sjednocení výkonnostních režimů pohonných jednotek mezi kvalifikací a závodem, což má za následek eliminaci takzvaných párty módů. Co lze vyčíst z pátečních tréninků a nebude dominance Mercedesu naopak ještě větší?

Štítky: GP Itálie Zveřejněno 4. 09 2020 — Tomáš Richtr

Jedno je jisté. Kvalifikace na nedělní závod v Chrámu rychlosti bude podobně jako vloni hrou ne primárně o to, kdo je nejrychlejší, ale kdo bude mít nejlepší pozici na začátku kvalifikačního pokusu s cílem mít před sebou soupeře, který bude rozrážet vzduch. Ředitelství závodu má v úmyslu dohlížet na dodržování pravidla, které nařizuje nejezdit v přípravném kole příliš pomalu, ale ani stanovené limity nezaručují ‚sociální distancování‘ se krátce před zahájením rychlých kol – tedy na rovince před zatáčkou Parabolica.

Drtivá většina fanoušků je v očekávání, zda se nějak projeví takzvané zrušení kvalifikačních režimů motorů. Ale ani podle výsledků tréninků, ani podle datové analýzy to nevypadá.

Výsledky 1. tréninku GP Itálie 2020

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Valtteri Bottas Mercedes 1’20.703 28
2 Lewis Hamilton Mercedes 1’20.948 0.245 27
3 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’21.500 0.797 30
4 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’21.555 0.852 31
5 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’21.641 0.938 22
6 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’21.667 0.964 27
7 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’21.747 1.044 25
8 Lando Norris McLaren/Renault 1’21.747 1.044 29
9 Daniel Ricciardo Renault 1’21.789 1.086 22
10 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’21.821 1.118 27
11 Charles Leclerc Ferrari 1’21.904 1.201 25
12 Esteban Ocon Renault 1’21.984 1.281 28
13 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’22.131 1.428 21
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’22.409 1.706 20
15 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’22.422 1.719 19
16 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’22.552 1.849 24
17 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’22.619 1.916 27
18 Roy Nissany Williams/Mercedes 1’22.826 2.123 25
19 Sebastian Vettel Ferrari 1’22.988 2.285 24
20 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’23.120 2.417 22

Výsledky 2. tréninku GP Itálie 2020

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Lewis Hamilton Mercedes 1’20.192 32
2 Valtteri Bottas Mercedes 1’20.454 0.262 29
3 Lando Norris McLaren/Renault 1’21.089 0.897 19
4 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’21.121 0.929 25
5 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’21.228 1.036 30
6 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’21.313 1.121 30
7 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’21.376 1.184 35
8 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’21.389 1.197 32
9 Charles Leclerc Ferrari 1’21.503 1.311 32
10 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’21.594 1.402 31
11 Esteban Ocon Renault 1’21.697 1.505 32
12 Sebastian Vettel Ferrari 1’21.733 1.541 28
13 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’21.786 1.594 32
14 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’21.883 1.691 36
15 Daniel Ricciardo Renault 1’22.080 1.888 29
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’22.088 1.896 32
17 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’22.147 1.955 34
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’22.254 2.062 34
19 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’22.825 2.633 32
20 George Russell Williams/Mercedes 1’22.927 2.735 34

Dlužno poznamenat, že kvůli přísnějšímu dohlížení nad dodržováním limitů tratě bylo během tréninků vymazáno 45 časů, tři jezdci přišli o své absolutně nejrychlejší časy ve druhém tréninku: Pilot Renaultu (nejspíš příští rok přejmenovaného na Alpine F1) Daniel Riccardo (byl by jinak třetí), Alex Albon (11.) a Romain Grosjean (14.).

Překvapením je čtvrté místo Pierra Gaslyho s vozem AlphaTauri. Sám pilot ale nemá páru o tom, proč je auto tak rychlé. Ale i Gasly vyzývá k opatrnosti, protože za jeho dobrým výsledkem mohou být „zmatky v přípravě na kvalifikaci“. Nikdo nechce být první.

Nová Škoda ENYAQ iV střídá Kodiaq nebo Superb, alespoň během Tour de France

Podle očekávání se trápí jezdci Ferrari. Slabý motor, chlupaté auto (rozuměj aerodynamika s velkým koeficientem odporu vzduchu, který motor nezvládá překonat), velké tlaky v pneumatikách, jejich nesprávná teplota. To všechno má za následek nestabilitu auta a Charles Leclerc se Sebastianem Vettelem jsou spíše za hlupáky.

Valtteri Bottas je překvapen rychlostí monopostů Mercedes a přiznává, že v sobotu dokážou ještě více zrychlit.

Lando Norris s McLarenem zajel třetí nejrychlejší čas, přitom to sám označil nejspíš za nejhorší pátek, který v F1 zažil. Což jen dokládá ambice týmu i jezdce.

Kvůli velkým zmatkům během snah absolvovat kvalifikační pokus mohou být predikce více nepřesné než obvykle, ale i tak vypadají na to, že i bez párty módu je Mercedes připravený na italskou párty.

Odhady kvalifikačního tempa

Odhady závodního tempa