Ross Brawn zavelel k finálnímu útoku v boji za lepší budoucnost F1

Třetím rokem mají noví majitelé seriál formule 1 ve své zodpovědnosti. Třetí rok je klíčovým pro rozhodnutí o dalším vývoji sportu. Zatím se výkonný šéf F1 Ross Brawn moc nepředvedl. Vypadá to ale, že začíná vystrkovat růžky.

Štítky: FIA FOM oss Brawn Zveřejněno 18. 07 2019 — Tomáš Richtr

Takhle emotivního Rosse Brawna jsem ještě nezažil. Osočování, že některé stížnosti týmů jsou „nesmyslem“ nebo že volání po lehkých formulích je „frustrující“, jsou neobvyklé znaky projevu vele-úspěšného šéfa závodních týmů a nyní celé formule 1.

Je Ross Brawn pod silným tlakem okolností, nebo naopak velí k finálnímu útoku směrem k dobám, kdy se formule 1 musí trochu posunout a přizpůsobit moderní době? Uvidíme!

Problematickým faktorem moderních vozů F1 zůstává jejich aerodynamika, která podobně jako letadla generují velmi silné turbulence. V závěsu jedoucí auto, i když je třeba o dvě sekundy na kolo rychlejší, tak najednou ztrácí své jízdní vlastnosti a pilot v něm jedoucí se trápí. Definovat pravidla, která umožní formulím generovat aerodynamický přítlak, ale přitom nebudou za sebou tvořit smrticí turbulence, není jednoduché, ale ani to není nemožné.

V první řadě: proč emotivní Ross Brawn? On a jeho kolegové z vrcholového vedení F1 zdědili byznys, které Bernie Ecclestone nastavil ne tak, aby byly závody formule 1 atraktivní pro lidi, ale aby – byť krátkodobě – generoval co nejvíce peněz, a tím pádem jej novému majiteli Liberty Mediea prodal za co největší sumu. Podmínky, které jsou ve formuli 1 nastavené, značně omezují manévrovací prostor nových manažerů. Týmy formule 1 mají silnou pozici a iracionálně vyhrožují odchodem, pokud nebude po jejich. A přestože vedení F1 muselo trochu s ohnutou páteří požádat o prodloužení termínu, do kterého má připravit nová pravidla, vypadá to, že své snahy rozhodně nevzdává.

Tento týden vyšlo najevo, že Ross Brawn a jeho šéfové se snaží potlačit dnešní největší slabinu F1: negativní vliv povrchové aerodynamiky. A přenést větší důraz na vztlakovou přilnavost ve spodku auta. Přesně, jak po tom léta voláme. To se neobejde bez obrovských omezení při návrhu auta. Už teď je slyšet kritika, že kvůli tomu budou „všechny formule vypadat stejně“. Reakce je sympaticky asertivní: už teď vypadají všechny formule prakticky stejně. Bez zabarvení jen pár hard-core fanoušků rozpozná, která formule patří kterému týmu. Prostě falešný argument.

Šéf formule 1 vlastně až ve třetím roce svého působení se začal hlasitě projevovat i veřejně.

„Pokud nebudeme restriktivní v pravidlech, nedosáhneme našich cílů,“ říká Ross Brawn. Těmi cíli je myšlena hlavně možnost umožnit formulím jezdit v těsném závěsu za sebou. Dnes formule v závěsu, která jede s odstupem dvou délek aut, ztrácí neuvěřitelných 45 % přítlaku. Podle nových pravidel by to mohlo být mezi 5 až 10 procenty.

Pragmatický je Ross Brawn také ve vztahu k váze auta. Její nárůst v posledních 10 letech zapříčinily hybridní pohonné jednotky, kterých je prakticky nereálné se zbavit. S nimi budou auta prostě těžší. Jak je ale patrno z nových rekordů v posledních dvou letech, váha vozu nemusí být nesporně ten největší problém.

Když vedení F1 převzala nově Liberty Media, dali jsme jí tři roky hájení. Letošní třetí krok se ukazuje jako klíčový. A navzdory nepochopitelným chybám v on-line časomíře nebo trapasům se streamovací službou, důležité je, aby formule dokázaly jezdit za sebou s těsnými rozestupy. Zdá se, že této myšlenky se Ross Brawn a jeho kolegové pořád nevzdávají. Dejme mu ještě čas na to, aby se předvedl a prezentoval pravidla, která to umožní.

Diskuse k článku

Napsat komentář