Romain Grosjean
Národnost: | francouzská |
Startovní číslo: | 8 |
Tým: | Haas |
Datum narození: | 17. 4. 1986 |
První závod: | GP Evropy 2009 |
Tituly: | – |
Oficiální stránka: | romaingrosjean.com |
Statistiky: | GPGuide |
Přestože v současnosti jezdí pod francouzskou vlajkou, narodil se v Ženevě. Cesta Romaina Grosjeana do formule 1 nebyla zrovna přímočará. O to však byla zajímavější. Ve formulových monopostech debutoval v roce 2003 ve švýcarské formuli Renault. A debut to byl vskutku suverénní, Grosjean zvítězil ve všech závodech. Po vyzkoušení jiných odnoží formule Renault na jistou dobu zakotvil ve formuli 3.
V roce 2007 ovládl prestižní euroserii formule 3, když porazil jak Sébastiena Buemiho, tak i Nica Hülkenberga. Stáj formule 1 Renault byla Grosjeanem okouzlena natolik, že ho pro rok 2008 učinila svým testovacím jezdcem. Mimo těchto povinností Grosjean závodil v asijské i hlavní sérii GP2. V prvním případě se stal vítězem, v tom druhém skončil na čtvrtém místě.
Grosjean sám asi jen stěží mohl tušit, že v průběhu sezony 2009 naskočí do závodní sedačky. První půlku roku strávil opět v GP2. Kontroverze kolem tzv. Crashgate z Renaultu vyhnala Nelsona Piqueta mladšího, a to znamenalo šanci pro Grosjeana. Ocitl se však v nesnadné situaci. S jízdou ve voze formule 1 neměl příliš zkušeností, naskočil do rozjeté sezony a týmovým kolegou mu byl Fernando Alonso. Grosjean nedokázal bodovat a z formule 1 se po konci sezony stáhl.
I tak se ale Grosjean rozhodně nenudil. Ba naopak, měl nebývale napilno. Opět závodil v GP2, vyhrál šampionát Auto GP a nastupoval i v mistrovství světa GT vozů. Následující rok se opět plně zaměřil na GP2. A vyplatilo se, s přehledem vyhrál v regulerní i asijské sérii. Zároveň opět nakukoval do formule 1, byť zatím pouze jako testovač Lotusu, nástupce stáje Renault.
Lotus se rozhodl dát Grosjeanovi opět šanci. V roce 2012 dokázal, že rychlost mu neschází, na rozdíl od svého týmového kolegy Kimiho Räikkönena ale nedokázal podávat stabilní výkony. Jistá přemotivovanost také stála za několika Grosjeanovými karamboly. Vrcholem byl start ve Velké ceně Belgie. Tam se postaral o vyřazení sebe, ale i Lewise Hamiltona, Fernanda Alonsa a Sergia Péreze. Grosjeanovi bylo v důsledku toho zakázáno startovat v následujícím závodě. Byl tak prvním pilotem po Michaelovi Schumacherovi (rok 1994), který obdržel trest zakazující start v závodě. V celkovém pořadí skončil Grosjean na osmém místě, k čemuž mu pomohla také dvě třetí a jedno druhé místo.
V sezoně 2013 již působil Grosjean o poznání vyrovnaněji. Na pódiu stanul v šesti případech a v šampionátu mu připadla sedmá pozice. Lotusu zůstal Grosjean věrný i pro sezonu 2014, kdy se jeho novým týmovým kolegou stal Venezuelan Pastor Maldonado. Nový vůz francouzskému jezdci moc nesedl, ale to bylo stejně jedno, protože Lotus E22 byl velmi špatný, takže s ním nešlo dosahovat dobrých výsledků. Rok 2014 si proto Grosjean protrpěl.
Grosjeana v úvodu sezony 2016 angažoval zcela nový americký tým Haas, se kterým debutoval hned v první velké ceně. Grosjean s týmem Haas zůstal i pro rok 2017.