Rok 2018 a závod na Hockenheimu rozdělil Vettela a Ferrari

118 závodů za vzpínajícího se koně – s takovou statistikou uzavře po letošní sezoně Sebastian Vettel své šestileté působení u Ferrari. S italským koněm získal celkem 14 vítězství a dvakrát se stal vicemistrem světa. Které okamžiky ale byly těmi nejlepšími a který moment zvrátil Vettelův vztah s týmem?

Štítky: Ferrari Sebastian Vettel Zveřejněno 12. 12 2020 — Petr Čermák

Nedělní šachovnicový prapor odmávne konec nejen GP Abú Dhabí a letošní sezony, ale také konec šestiletého vztahu mezi Sebastianem Vettelem a Ferrari. Před závodním víkendem se novináři čtyřnásobného mistra světa dotázali, které okamžiky patří mezi jeho nejoblíbenější.

„První vítězství (s Ferrari) budu už navždy považovat za něco velmi výjimečného, takže tedy Malajsie 2015,“ uvedl Vettel. „Pak bych řekl Monako 2017, vyhrát v Monte Carlu je vždycky skvělé. Možná bych ještě dodal Kanadu 2018. Je tu několik výher, z kterých si lze vybrat. Není jich hodně, ale pořád tu jsou.“

Kromě závodů v roce 2016 Vettel nevyjmenoval ani jeden závod z posledních dvou sezon. Podle mnohých osobností v paddocku byla GP Německa 2018, ve které Sebastian Vettel havaroval z vedoucí příčky, klíčovým momentem, který vedl k jeho odchodu z Ferrari. Od té doby německý závodník vyhrál pouze dvakrát.

„V posledních letech to bylo jako na horské dráze, hodně se toho událo. Co se týče dynamiky (v roce 2018), rozhodně (nehoda v Hockenheimu) nepomohla. Byla to drobná chyba, která vedla k velkým následkům. Stalo se toho ale mnohem více.“

„V roce 2018 zemřel pan Marchionne (bývalý ředitel Ferrari) a změnilo se vedení týmu. Maurizio (Arrivabene) odešel a nahradil ho Mattia (Binotto). Rok 2018 byl tedy v mnoha oblastech rozhodující.“

„Nevím, zda lze určit jen jeden klíčový moment. V roce 2016 odešel James (Allison, tehdejší technický ředitel Ferrari, který v současnosti pracuje pro Mercedes). Došlo tam k osobním konfliktům a když se podívám zpětně, určitě se mohlo a mělo několik situací řešit lépe. Vše, co se stalo, mělo své důvody a já osobně jsem se z těchto okamžiků poučil.“

Vettel o Ferrari otevřeně: Byly spory, do kterých jsem nemusel vstupovat

„K některým nelibým okamžikům došlo přímo na trati… Například Hockenheim. Bylo ale několik incidentů, ke kterým došlo mimo pohledy kamer. Nyní se cítím komfortně, mnohem lépe než před několika lety. Tehdy to ale nebylo jednoduché.“

Liší se současné Ferrari od toho, ke kterému Sebastian Vettel v roce 2015 přišel? „Určitě, je to úplně jiné,“ přiznal Vettel. „Když jsem začínal, šéfovali tu jiní lidé, bylo to odlišné.“

„Atmosféra v garáži je pořád stejná, závodnický duch zůstává nezlomný a podle mě je škoda, že jsme nedosáhli cíle, který jsme si stanovili. Měli jsme silné chvilky, ale také slabší momenty.“

„V některých ohledech se tým zlepšil, v jiných je stále prostor k zdokonalení. Charles má před sebou nejen mnoho skvělých let s Ferrari, ale také mnoho práce, takže uvidíme, jak se jim bude dařit. Já však svou kapitolu uzavírám zde a začínám novou s jiným týmem, což je velmi vzrušující.“

Sebastian Vettel zvítězil s Ferrari naposledy vloni v Singapuru. Letošní sezona bude zároveň jeho nejhorším ročníkem od roku 2007. Svou pozici v Poháru jezdců už vylepšit nemůže, nejlépe může skončit na 13. místě. Musí se ale bránit Daniilu Kvjatovi, který na Vettela ztrácí pouhý jeden bod.

V ulicích Oxfordu se testují autonomní Mondea