Richtr: Vettelův zkrat byl fotbalovým faulem na hráče bez míče

Cynicky přiznám, že mám rád, když jdou fanoušci F1 emotivně do vrtule. Je to dobrá reklama (ať už dobrá nebo špatná) pro celý sport jako produkt. Píší o něm mainstreamová média (ať už více nebo méně racionálně), mluví se o tom v (dnes již nekuřáckých) hospodách a místo Hamiltona s Vettelem si údery pěstí vyměňují fanoušci na internetových diskuzích. A v takových vřavách občas ránu schytám i já, ale to je daň z lásky k F1!

19 Štítky: Lewis Hamilton Sebastian Vettel Zveřejněno 28. 06 2017 — Tomáš Richtr

Fandové různých pilotů nebo týmů jdou proti sobě, a tak je to v každém sportu. Nebo motor-show-byznysu, jak já formuli 1 přezdívám. Že občas schytám facku za vyjádření, že pilot X udělal chybu, ačkoli pilot X chyby ‚nikdy nedělá‘, to vlastně není můj problém. Rolí komentátora je to okomentovat a komentář se nikdy nezavděčí všem. A že lidé nevěří tomu, že je mi jedno, jestli vyhraje Pilot X nebo Pilot Y, nebo Pilot Z, Ž, A, B, C či Pilot D…, když se tak stane po zajímavém závodě, pak ani to není problém, který bych měl řešit. Nemám to za svůj problém, jakkoli arogantně to může znít, ale je to tak. Upřímnost a arogance se často zaměňují.

A tak oproštěn od emocí, které svazují stovky milionů fandů na celém světě, si dovolím vám nabídnout ryze racionální pohled na události v ázerbájdžánském Baku, opřený o současné znění pravidel F1. Velmi rád si přečtu vaše nesouhlasy, protinázory a alternativní argumenty níže pod tímto textem, a jsem za ně předem vděčný. Strašně se o ně zajímám. Nekonstruktivní urážky přehlížím a lidsky mi nijak neubližují, takže není nutné se ani snažit.

Sebastian Vettel se tím, že v přípravě na druhý restart závodu v Baku z boku narazil do mercedesu Lewise Hamiltona, ocitl v situaci, která se nedala obejít bez trestu. 

Tento tučný text je snahou o popis nikoli názoru, ale faktu. Pokud někdo nabídne racionální rozbor toho, že Vettelovo najetí do Hamiltonova mercedesu (hovořím o bočním nájezdu z boku, ne drobnému kontaktu zezadu) bylo v pořádku, pak sem s ním. A je úplně jedno, zda se tak stalo záměrně nebo omylem, shodou určitých okolností. Osobně si myslím, že to záměr nebyl, protože kolikrát mně takříkajíc ‚utekl volant z ruky‘, o tom ani nechci vyprávět! Avšak… úmysl neúmysl, čin byl dokonán a nebyl správný. Přišla penalizace a úroveň její přísnosti ponechávám v pokračujících bouřích internetových diskuzích.

Vettelovo chování dokazuje, že Ferrari je pod tlakem

Chtěli byste potrestat Hamiltona?

Druhý tučný text je řečnickou otázkou ve vztahu k situaci, kdy z Vettelova pohledu nečekané Hamiltonovo zpomalení zapříčinilo jemný náraz ferrari do mercedesu a poškození Vettelova předního spojleru. Pravidla režimu jízdy za safety carem jsou složitá a komplexní, a zdá se, že málokdo se je snaží nastudovat. A tak vám to zjednoduším a vypíchnu jediný relevantní bod, který se týká momentu ohlášení, že safety car zajede do boxů. Což znamená, že se jezdci chystají k samotnému restartu.

„At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it. In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.“

Myšleno: V době ohlášení toho, že safety car zajede do boxů, lídr závodu diktuje tempo. Pokud je to nutné, nechá si safety car poodjet na větší vzdálenost než je deset jeho délek… ….Aby byla eliminována pravděpodobnost kolize před návratem safety caru do boxů, jezdci musí pokračovat takovou rychlostí, která se nevyznačuje žádným eratickým zrychlováním nebo brzděním, nebo jakýmkoli jiným manévrem, který by ohrozil ostatní piloty nebo samotný restart závodu.

Opřeni právě o tento text jsme se během přenosu snažili vysvětlit, že neexistuje EXAKTNÍ METRIKA na to, co je před restartem závodu správné, a co už není. Právě v tomto znění spočívá příčina největších hádek mezi fanoušky, protože interpretace takového pravidla má prostě tisíc podob. Důležitým argumentem celé záležitosti je fakt, že Hamilton během inkriminovaného momentu nebrzdil. On se jen nerozjel poté, kdy projel inkriminovanou zatáčku č. 15. (Některé argumenty poukazují na chvilkové objevení se aktivace brzdy na různých YouTube videích, ale to přišlo přibližně sekundu nebo dvě po nárazu zezadu, což je patrné z pohledu Hamiltonovy přilby.)

K přihlédnutím k těmto skutečnostem čelili sportovní komisaři GP Ázerbájdžánu rozhodnutí udělit Hamiltonovi penalizaci. Jak byste její udělení vysvětlili? „Po projetí zatáčkou jsem se nerozjel, a řidič za mnou do mě narazil. Jsem tedy vinen.“

Za léta komentování jsem viděl stovky restartů a při nich daleko více extrémní snahu zahřát pneu, brzdy a hlavně: nechat si poodjet safety car. Při předchozím restartu udělal Hamilton chybu, že se tak nestalo, a na začátku prostoru startu a cíle jej málem dohnal, což by znamenalo trest. Během druhého restartu si tedy chtěl vcelku pochopitelně Hamilton nechat safety car poodjet s větší rezervou. Že safety car zajede do boxů, je mimo jiné indikováno zhasnutím jeho výstražných světel v nájezdu do třetího sektoru dráhy. Ten se nachází právě tam, kde došlo k celému průšvihu: mezi zatáčkami 15 a 16. Na místě, kde si chtěl Hamilton připravit co nejlepší restart, aniž by čelil stejnému riziku dojetí safety caru.

Komentář Pavla Turka: Korektní vztah Vettela a Hamiltona se vedení F1 nehodil

Já sám jsem hlasoval pro Hamiltonův mírnější trest (jako je například trest 5 sekund). A kdyby jej dostal, alespoň by to vyslalo signál, že takhle se před restartem závodu chovat nelze. Komisaři GP Ázerbájdžánu ale měli pocit, že by to nebylo rozhodnutí férové, právě s ohledem na znění sportovních pravidel. A já mám za to, že jako chybu jim to vážně vyčítat nelze.

BOTTAS, OCON BEZ TRESTU

Jestli jsem to pochopil správně, pak další velmi emotivní vlnou byla kombinace toho, že Vettel trest dostal, ale Bottas nebo Ocon nikoli. Bottas hned po startu svou chybou odsoudil Kimiho Räikkönena k velkému trápení, stejně jako pilot Force Indie Esteban Ocon Sergia Péreze. Můj kamarád, bývalý redaktor České televize Viktor Tamayo, mi poslal odkaz na článek, ve kterém jsou v souvislostech GP Ázerbájdžánu Bottas a Ocon dokonce nazývány „spratky“. A jinde jsem postřehl, jak někdo Hamiltona označil za „ne bílého“.

Když na chvilku odbočím: Lidi, vážně tohle chcete? K takovému přístupu vás rodiče vychovali? Tohle jsou správné hodnoty, jak se vyjadřovat? Kam myslíte, že tenhle přístup dospěje? A co na to říkají vaše děti? Přebírají tento styl a vylepšují jej? Řečnické otázky…

Ale zpátky k F1: Bottas a Ocon se dopustili chyb, kdy v zápalu boje buď ztratili kontrolu nad vozem (Bottas) nebo – opět v zápalu boje – neodhadli poziční situaci ve vztahu k soupeři (Ocon).

Ve vlně emocí a napětí létají výhrůžky pěstí

Stárnu, ale šíleně dobře si pamatuji volání fanoušků po tom, aby komisaři přesně takováto pošťouchnutí neřešili. Protože to ze strany pilotů povede ke sterilním obavám o jakýkoli pokus o předjetí nebo útok. A velké ceny se ponesou ve znamení spršky zpráv ředitelství závodu o tom, jak je vyšetřován ten nebo onen, protože jeden nebo druhý se levým kolečkem otřel o pravé křidélko toho druhého. Vy jste byli těmi, kdo to nechtěli. A dnes to zase chcete.

Abyste mě neměli za hlupáka bez empatií: být v pozici fanouška Kimiho Räikkönena nebo Sergia Péreze, taky budu naštvaný. Ale jako Räikkönenův nebo Pérezův fanoušek jsem volal po tom, abychom takové boje – trochu víc tělo na tělo – viděli. A dnes už to nechceme. Chci tím říci, že i fanoušek musí být trochu zodpovědný, ne jen stavět na svých pochopitelných emocích, a zkusit odhadnout, kde je hranice.

Protože jinak z toho je stejný evergreen, ve kterém si lidé v zimě stěžují na zimu, v létě na teplo, nebo jen z principu na to, že by to mělo být jinak, pouze proto, že je to zrovna takhle. K incidentům Bottas-Räikkönen, Ocon-Pérez došlo v bojovém režimu. Nebojovalo se, když z boku najel Vettel do Hamiltona. Ve fotbale je to faul na hráče bez míče, a překvapuje mě, že se takové základy musíme učit právě odtamtud.

Nabízíme zájezdy na velké ceny F1

Diskuse k článku

19 komentářů: “Richtr: Vettelův zkrat byl fotbalovým faulem na hráče bez míče”

  1. PeeTeeR napsal:

    Ještě bych chtěl dodat, že máre pravdu ohledně Bottase a Kimiho. Ale menší trest by mu taky neuškodil, protože Kimimu poškodil vůz (jak výrazně tk ví jen on a Ferrari, ale také díky tomuto manévru se propadl o další příčky dozadu).Bottas shodou okolností dokázal dojet druhý jen díky safety caru. Tak že ani tento trest by mu neuškodil. Chci jen říct ano nemělo by se z každý ťukanec penalizovat ale myslím si, že kdybych to chtěl říci fotbalovou logikou znamenalo by to odstrční od míče který má za následek poničení kopačky….

    A ještě jednou k Vettelovi incidentu resp Hamiltonově nerozjetí se ( i když po shlédnutí videí mám na to jiný názor…. ). Nerozjet se ze ztáčky je taky dobrá podlost protože ztáčka za safety carem se vždy projíždí ve vláčku. Na rovince každý jede jak chce ale tímto manévrem mohl Hamilton způsobit řetězovou havárii.

    PeeTeeR:
    Pěkný názor…
    Pro doplnění zde je video, které objasňuje Hamiltonovo chování po restartu: https://www.facebook.com/Paul.Blackburn.ZA/posts/1483742665024063

    Jinak Ano Vettelův trest je adekvátní, ve sportu by se odplaty neměli dělat…
    Ale Vettel určitě do Hamiltona nenarazil úmyslně a když se podíváte na video kdy Ham jede rychlostí 68 kph a zpomalí hned na apexu na 51 kph kde ostatní formule mají jet když v zatáčce není místo… Jen by mě zajímalo z jakého kola měli komisaři data, když zde na videu jde vidět to co jde vidět….

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Děkuji všem za zajímavé komentáře a odezvy. Samotného mě překvapilo, jak velké téma to je!

  3. slako napsal:

    Pěkný komentář, pane Richtře, ale stejně k němu mám jednu poznámku. Když už srovnáváte Vettelův „faul“ s fotbalem, tak se pokusím ve stejném duchu popsat konflikt VET x HAM i já:
    1) to prvotní najetí zezadu, nepozornost .(možná přemotivovanost) Vettela. Nic se nestalo, maximálně volný přímý kop a jedeme dál.
    2) Horší už bylo to druhé najetí! Tady by spíš pasovalo – faul v přerušené hře! Za to se ve fotbalu dává červená karta + další trest od disciplinárky! No a ta teď zasedne a rozhodne!

  4. PeeTeeR napsal:

    Pěkný názor…
    Pro doplnění zde je video, které objasňuje Hamiltonovo chování po restartu: https://www.facebook.com/Paul.Blackburn.ZA/posts/1483742665024063

    Jinak Ano Vettelův trest je adekvátní, ve sportu by se odplaty neměli dělat…
    Ale Vettel určitě do Hamiltona nenarazil úmyslně a když se podíváte na video kdy Ham jede rychlostí 68 kph a zpomalí hned na apexu na 51 kph kde ostatní formule mají jet když v zatáčce není místo… Jen by mě zajímalo z jakého kola měli komisaři data, když zde na videu jde vidět to co jde vidět….

  5. madmark napsal:

    Jan Fridrich
    “Tady bych dodal, že Hamilton začal jak to napsat zkoušet týmovou režii, která byla úplně zbytečná a akorát sám se ukázal taky ve špatném světle…. aby 3 -násobný mistr světa žádal týmovou „dvojku“, aby zpomalila.“

    Hamilton se ptal se do rádia, jestli Bottas bojuje s někým před ním a jestli může zpomalit. V rádiu mu bylo odpovězeno, že Bottas bojuje o P2, což Hamilton přijal a dál už nekomentoval.

  6. villonso napsal:

    steven55:
    „Komentář se nikdy nezavděčí všem“. Ale nepovídejte pane Richter. To víte, že s vaším komentováním může být spokojena drtivá většina diváků. Stačí k tomu jen pár bodů, nad kterými byste se měl zamyslet a některé body dostudovat, když jste očividně takový fanda F1. Nebudu sem vypisovat všechny vaše neduhy, protože bych tady byl asi až do zítra, ale např. vůbec nerozumím tomu, jak si můžete splést Hamiltona s Vettelem při posledním kole v GP Monaka. Nebo nyní v Baku jste nevěděl, jestli se může pracovat na autě pod červenými vlajkami. Pochopil bych to u komentátora, který by působil v F1 prvním rokem, ale vy už tuto činnost zastáváte 10 let.. A asi nejvíc lidí štve, když neustále o Hamiltonovi slyší jaký je to superman.. 😀 K dokonalosti má opravdu hodně daleko, nejlépe to vystihl jeden z pilotů IndyCar: „Loni bojovaly o titul dva vozy a Hamilton skončil druhý“.
    K situaci mezi Vet Ham jsem se podrobněji vyjadřoval už pod jiným/podobným tématem, myslím si, že je to jasné. I kdyby to Ham zadupl, tak na to pilot musí stihnout zareagovat ať je to nováček, nebo má na kontě x titulů. Vet měl okamžitě (za ten druhý náraz) dostat černou vlajku a po závodě se mělo dál jednat o jeho budoucnosti v F1. Úmyslně do někoho narážet, nepřijatelné! Vet by si měl zajít na psychiatrii. Při druhém nebo třetím restartu Ham taky nejel zrovna rychle a Vet příkladně nejel nalepený na jeho zadním křídle, ale jel od něj vlevo, aby do něj nenarazil. Přesně tak by to mělo vypadat, možná by se měl Vet vrátit zpět do školy. Btw a jsem fanda Ferrari.

    Vettel není Júdži Ide, diskuze o odebrání superlicence není na místě.

  7. ahoso_vidaho napsal:

    malinko si dovolím s Tomem nesouhlasit v titulku. Hamilton byl na čele … on byl v držení míče. Takže to byl faul na hráče s míčem 🙂

    Ale jinak souhlas. Jsem sice fanda Ferrari, ale souhlasím, že tohle bylo přes čáru. Vettel ale asi nechtěl podle mě narazit do Hamiltona. Je sice horká hlava a nechá se snadno vyprovokovat, ale spíš se mu v tomto případě opravdu smekla ruka. Proč by riskoval poškození svého auta? Nemyslím si, že by to byl takový „blikanec“ (jako u Řepky – když už jsme u té fotbalové terminologie) … podle mne chtěl jen udělat takovou myšku …

    Každopádně úmysl/čin tam byl … (jako se ve fotbalu říká: ale kontakt tam byl) a VET za to dostal 10s a body (žlutou kartu v podstatě).

    Jak už jsem zmínil jako fanda Ferrari – podle opakovaných záběrů, koukal jsem na to snad 100x a musím uznat – HAM si počínal velmi zkušeně. V ten daný konkrétní okamžik mu opravdu není co vytknout. VET to prostě v zápalu boje neukočíroval. To co následovalo potom netřeba dál rozebírat.

    Co tady asi nikde v žádném článku nepadlo: ředitelství závodu si také, podobně jako britský pilot, počínalo mazaně. Podle mého názoru čekalo, jestli Hamilton skutečně zajede do boxů. Schválně se podívejte, kdy oznámili rozhodnutí o Vettlově penalizaci …. v době, kdy pilot Mercedesu zajel do boxů.
    Myslím si, že kdyby zůstal na trati, penalizaci 10s by VET nedostal. Proč? Protože máme zaděláno na napínavý šampionát. Kdyby VET do boxů nemusel, bojoval by o stupně vítězů a bodový rozdíl by byl větší.

    Takhle komisaři, určitě po konzultaci s vedením F1, zabili 2 mouchy jednou ranou. A nebylo by to zdaleka poprvé, kdy se o osudu šampionátu rozhoduje takovým způsobem. No, rozhoduje … spíše „pomáhá zápletce“.

    Čeká nás napínavá sezóna.

    A ostatní „tresty“ ? Opět z pohledu fanouška Ferrari mě neskutečně s*ere to, jak Kimi doplácí na chyby druhých. Po kolikáté už letos musel takhle bojovat s nepřízní osudu?
    Bottas byl při poslední GP hodně optimistický, v první zatáčce se závod nevyhrává. Měl by dostat minimálně trestné body nebo 5s k dalšímu Pitstopu. Jeho chyba totiž výrazně ovlivnila jiného jezdce.
    Stejně jako Ocon, který nenechal dost místa PER který do zdi prostě už víc zatočit nemohl. Ale tam to bylo spíš o pomstě za Kanadu 🙂 Ale opět, svým manévrem – nenuceným – negativně ovlivnil soupeře.

    Nevadí mi kontakt, ale nevinní nemohou pykat za chyby jiných. Pak se bude jezdit destruction derby. Je třeba si uvědomit, že F1 nejsou závody „plechovek“. Např. v rallyecrossu náraz do soupeře ještě neznamená jeho odstoupení nebo zpomalení.

    Takže tak 🙂

    Každopádně poslední sezóny F1 jsou super. Miluju tenhle sport a těším se do Rakouska … #ForzaFerrari

  8. benmarten napsal:

    Zdravím Vás,
    se zaujetím jsem sledoval VC a musím konstatovat, že dle mého názoru jasná chyba VET, bylo vidět, že si proto vyloženě šel. HAM neudělal vyloženě nic výrazně nestandardního v daný okamžik. Co se týče bočního vyjetí VET a najetí do HAM, dle mého názoru jasný úmysl a zkrat a jednoznačně by měla být černá vlajka, nemuseli bychom tu pak řešit tyto diskuze a další tresty ( FIA ).Myslím si, že toto do tohoto sportu nepatří, co bude následovat příště ? ( nejdříve veřejné urážky Charliho W a ted umyslne najeti do soupeře za SC ). Druhá věc, která mi přišla, že ovlivnila zbytek závodu je, že pod červenými vlajkami vlastně skončil původní zajímavý závod a po restartu začal úplně nový, s opravenými auty, výměny poškozených částí aut a novými pneu a pak se kroužilo do konce, kde vlastně jediný BOT dojel a předjel STR na cílové čáře. Nebylo by zajímavější, kdyby mohli pouze ohledat poškození a všechny tyto poškozené díly opravit až po ukončení červených vlajek a zajetí SC, asi by to bylo zajímavější a VET by si asi rozmyslel jestli bude měnit lehce poškozené křídlo nebo NE. Notabene když OCON, který to vše způsobil nakonec dojede na 6 pozici. Jsme teprve v polovině sezony a na ovlivnění boje z rozdílem cca 12 bodů ????

  9. Jan Fridrich napsal:

    Takové otevřené shrnutí, kde se nekritizuje Hamilton či Vettel, to je velké pozitivní plus.
    Já bych řekl, že ten trest pro Vettela byl v pořádku (jako fanoušek Ferrari) který se na to už dívá zpětně, určitě neměl dostat diskvalifikaci (nevyřadil Hamiltona a nezískal žádnou výhodu), kdyby Hamiltona vyřadil, tak je to jiná. A jak řekl Bernie či Jacque Villeneuve, není to jen jednoznačná chyba Vettela. Ohledně těch YT videí, tam je podle mě problém spíš s tím, že stevardi řekli, že Hamilton vůbec nebrzdil (což není pravda, na TV telemetrii šlo vidět, že tam brzdu použil) měli říci, že nebrzdil nijak výrazně (tady je spíš „prasárna“ to, že brzdil za zatáčkou a navíc za horizontem)….

    Prostě Hamilton lehounce zkoušel Vettela, jako každý jezdec, ale vybral si místo, kde to nešlo vidět tak dobře….Vettel mu ukázal, že nehodlá být jako Rosberg, který radši uhnul, než aby byla srážka….

    Mě spíš zaráží, co řekl po závodu Hamilton, že 4-násobný mistr světa dělá toto a doufá, že to nebudou následovat mladí závodníci…. Tady bych dodal, že Hamilton začal jak to napsat zkoušet týmovou režii, která byla úplně zbytečná a akorát sám se ukázal taky ve špatném světle…. aby 3 -násobný mistr světa žádal týmovou „dvojku“, aby zpomalila ….. a že nedokázal předjet Vettela se starým motorem, který měl přes 4 000 km najetých…

    Ale zase na druhou stranu, díky „karmě“ na Hamiltona a trestu Vettela, byl závod zajímavý…. a na který se bude dlouho vzpomínat (možná jeden z hlavních zlomů v boji o titul)…

  10. NakasiBMW napsal:

    Kde se tam vzalo to tvrdé Y ve Vašem jméně, tak to netuším a omlouvám se. Není tu možnost editovat.

  11. NakasiBMW napsal:

    Pane Rychtr moc si vážím Vaší nestrannosti a děkuji, že jste se vyjádřil i ke článku od Radka Vičíka, který byl krajně neprofesionální! Sám se občas nechávám strhnout emocemi a o to víc si cením zdravého pohledu na věc, který dle mého zastaváte na výbornou. Společně s P.Králem odvadíte perfektní práci, vytvořili jste dynamickou dvojici kterou vám může závidět nejedna TV stanice. Dovolím si pochválit i Števo Eiseleho rovněž perfektní komentátor, onehdy vaše trojkombinace byla zcela bezkonkurenční snad se něčeho podobného dočkáme i letos 😉 Dobrý komentátor je alfou a omegou a jiné série tím dost trpý! Omlouvám se za komentář který je tak trochu off topic. PS: Úplně jsem zapomněl na P.Fabryho taky oba palce nahoru!

  12. steven55 napsal:

    „Komentář se nikdy nezavděčí všem“. Ale nepovídejte pane Richter. To víte, že s vaším komentováním může být spokojena drtivá většina diváků. Stačí k tomu jen pár bodů, nad kterými byste se měl zamyslet a některé body dostudovat, když jste očividně takový fanda F1. Nebudu sem vypisovat všechny vaše neduhy, protože bych tady byl asi až do zítra, ale např. vůbec nerozumím tomu, jak si můžete splést Hamiltona s Vettelem při posledním kole v GP Monaka. Nebo nyní v Baku jste nevěděl, jestli se může pracovat na autě pod červenými vlajkami. Pochopil bych to u komentátora, který by působil v F1 prvním rokem, ale vy už tuto činnost zastáváte 10 let.. A asi nejvíc lidí štve, když neustále o Hamiltonovi slyší jaký je to superman.. 😀 K dokonalosti má opravdu hodně daleko, nejlépe to vystihl jeden z pilotů IndyCar: „Loni bojovaly o titul dva vozy a Hamilton skončil druhý“.
    K situaci mezi Vet Ham jsem se podrobněji vyjadřoval už pod jiným/podobným tématem, myslím si, že je to jasné. I kdyby to Ham zadupl, tak na to pilot musí stihnout zareagovat ať je to nováček, nebo má na kontě x titulů. Vet měl okamžitě (za ten druhý náraz) dostat černou vlajku a po závodě se mělo dál jednat o jeho budoucnosti v F1. Úmyslně do někoho narážet, nepřijatelné! Vet by si měl zajít na psychiatrii. Při druhém nebo třetím restartu Ham taky nejel zrovna rychle a Vet příkladně nejel nalepený na jeho zadním křídle, ale jel od něj vlevo, aby do něj nenarazil. Přesně tak by to mělo vypadat, možná by se měl Vet vrátit zpět do školy. Btw a jsem fanda Ferrari.

  13. Situs napsal:

    Gloso, máš nějaké argumenty nebo ne? Jsem tu kvůli F1, ty taky nebo jsi tu jen kvůli urážkám?

  14. Situs napsal:

    Tak pro „glosa“ napíši též co vzkázal diskutérům pan Richtr 🙂
    „Velmi rád si přečtu vaše nesouhlasy, protinázory a alternativní argumenty, a jsem za ně předem vděčný. Strašně se o ně zajímám. Nekonstruktivní urážky přehlížím a lidsky mi nijak neubližují, takže není nutné se ani snažit.“

  15. Itimi napsal:

    villonso:
    Dobrý názor! Příjemně mne překvapilo, že jste zde nehoroval za Vettelovu diskvalifikaci z GP Ázerbájdžánu, tento hlas je totiž mezi fandy velmi rozšířený (je vlastní i Matthewovi Gallagherovi z WTF1) i vzhledem k Vettelově reakci, kdy říkal během závodu, že neví, proč má 10sekundovou stop&go penalizaci dostat. Já osobně mám pocit, že případná diskvalifikace by výrazně ovlivnila šampionát jezdců i týmů.

    Nemozes sa na to takto pozerat, pretoze teraz by nemali trestat pilotov bojujucich o titul ? Resp len trestat mierne ? To by znamenalo ze si viacmenej mozu robit co chcu..

  16. Itimi napsal:

    Jedine co mi prislo divne je, ze vett dostal trest az ked bolo hasne ze ham bude musiet ist do boxov. Kebyze ham nemusel ist do boxov ( tym by vyhral VC), vett by vobec nedostal penalizaciu ? ( penalizacia prisla pol hodiny po incidente ) – nech mi nevravia ze tak dlho uvazovali aky trest mu daju, kedze pravidla su jasne 🙂

  17. Situs napsal:

    Plně souhlasím že Vettelova vendeta nešla projít bez trestu, a já jsem z těch co si myslí že za tento zcela nesportovní čin si zasloužil černou vlajku. Aby pod návalem emocí došlo ještě pod SC k najetí do soupeře, prostě nepřijatelné a tady se jezdec musí kontrolovat. Chtěl nechtěl … to ví jen on sám, ale tak či onak zavinil.
    A teď k Hamovi, já se přiznám nechápu za co by měl dostat trest, sám jste to popsal tak že nevidím nic za co by měl být potrestán, a vy vlastně také ne, tak nechápu proč jste hlasoval pro trest. Chtějte teda spíše změnit pravidla, a teď budu trochu ironický, ale asi tak že nikdo nemusí mít dostatečný odstup a ten první musí jezdit jen konstantní rychlostí jako SC. Víte Ham rozhodně nedupnul na brzdy a rozhodně nenastala prudká změna rychlosti. Tohle si jezdec za ním musí pohlídat! Našel jsem video kde už v předešlém SC se Vettel jako jediný chová jinak než ostatní jezdci kteří si ten odstup opravdu hlídají a konají tak aby k tomu kontaktu nedošlo. Vettel si o to spíše vyloženě koledoval, posuďte. Podotýkám že toto není ta situace kde došlo ke kontaktu, ale přesto už zde tím zaváněla a Vettel si pro to došel později znova https://www.facebook.com/autobildmotorsport/videos/1687924327903783/
    No a ještě dodám že nejprve Vettelův údiv nad trestem že neví za co a jeho nedostatečná sebereflexe v jeho následných prohlášení ukazuje že je přesvědčen že byl vlastně v právu a ničeho nelituje. Způsobil kontakt, podle mě oba, a ten druhý vzteky, a on ani nedokáže uznat že to přehnal? Doufám že si ho ještě pozvou na kobereček a jasně mu vzkážou že tohle ne!
    … toť můj názor k dané věci, jinak je skvělé že konečně máme v F1 téma které hýbe publikem, jsem fanoušek Alonsa a opravdu jsem si ťukal na čelo že se pořád především řeší on, a ne něco tam vpředu. Tak mám trochu oddychu a emočně si teď trochu užívám trápení jiných skupin 🙂

  18. vsek napsal:

    Podle mého všechna rozhodnutí komisařů byly v pořádku. Vettel si penalizaci zaručeně zasloužil, jestli i Hamilton se dá strašně těžko posoudit – ale když se na to dívám bez znalostí pravidel jízdy za safetycarem, tak vše v pořádku. První kontakt vyplynul ze zápalu boje a budování co nejlepší pozice. Vettel měl při prvním restartu problémy udržet za sebou Force Indie, Hamilton zase málem dojel safetycar, kombinace těchto faktorů vedla (svým způsobem) ke kontaktu …
    Zbytek kontaktů za mě bez trestů. Bottas si štrejchnul o zeď (nebo ho rozhodil obrubník) a to že si jezdci Force Indie nedokážou nechat dostatek místa na trati a vzájemně se vyřadí z výborně bodovaných pozic není problém komisařů, ale týmu Force Indie 😉

  19. villonso napsal:

    Dobrý názor! Příjemně mne překvapilo, že jste zde nehoroval za Vettelovu diskvalifikaci z GP Ázerbájdžánu, tento hlas je totiž mezi fandy velmi rozšířený (je vlastní i Matthewovi Gallagherovi z WTF1) i vzhledem k Vettelově reakci, kdy říkal během závodu, že neví, proč má 10sekundovou stop&go penalizaci dostat. Já osobně mám pocit, že případná diskvalifikace by výrazně ovlivnila šampionát jezdců i týmů.

Napsat komentář