Tomáš Richtr: Moje romantické vzpomínky na poslední GP Francie

Velká cena Francie se v letech 1991 až 2008 jezdila v obci Magny-Cours ležící v okresu Nièvre ve střední Francii. Daleko od civilizace. K dnešku je to jeden z nejromantičtějších zážitků během mého působení v motorsportu. Nabízím svou vzpomínku tak, jak byla zapsána v mých soukromých memoárech.

Štítky: GP Francie Historie Magny-Cours Zveřejněno 21. 06 2018 — Tomáš Richtr

Ne že by tyhle závody daleko od civilizace neměly vlastní atmosféru. Naopak. Nejbližší město je čtyřicetitisícový Nevers vzdálený necelých třicet kilometrů. Města tohoto typu ale velkou cenu neuživí. Jihovýchodně od Magny-Cours leží Lyon s půl milionem obyvatel, vzdálený 250 km. Stejně daleko, jako Paříž na severu. Orléans se 100 000 obyvatel leží 180 kilometrů od Magny-Cours severozápadně. Je to dvakrát škoda, že potřebujete plnohodnotnou infrastrukturu, aby měla velká cena šanci na přežití: ubytování pro desetitisíce členů komunity F1 a návštěvníků velké ceny (ta současná se vyznačuje tisícovkami lůžek ubytovacích kapacit v okruhu mnoha desítek kilometrů), dopravní infrastrukturu (vlaky TGV regionem jen projíždí), nedaleké letiště s obstojnou kapacitou, doprovodný program, stravování…

Byla to právě ale absence výše uvedeného, co činilo Velkou cenu Francie speciální. Když jsme měli v roce 2008 možnost zprostředkovat přenos z posledního závodu v Magny-Cours, stal se z toho jeden z nejkrásnějších zážitků. Pryč je veškerý shon tolik typický pro jiné závody, kam mohou (a chtějí) jezdit všelijaké celebrity a vznešení zástupci sponzorských firem. Samotní jezdci tak nemají před kým poklonkovat a jelikož je to přeci jen daleko do nějakého města se slušným hotelem, přespávají v luxusních karavanech přímo v areálu závodního okruhu.

“Je to prostředí bez stresu, žádný shon, je to tu jen o závodění,” řekl nám tenkrát tehdejší ředitel oddělení šasi v týmu Toyota Pascal Vasselon. Zkušenosti má, neboť před nástupem do Toyoty byl šéfem projektu F1 u někdejšího dodavatele pneumatik týmům formule 1 Michelin a ještě před tím pracoval pro Renault.

My jsme přímo v areálu okruhu nespali. Po dlouhé cestě z Paříže, kam jsme se dopravili leteckou linkou z Prahy, jsme našli ubytování v malebném domku na francouzském venkově asi 20 minut cesty autem od okruhu. Přímo z pokoje vylezete rovnou na perfektně upravený trávník a pak louku s koňmi, kde široko daleko není vidět a slyšet nic moderního. Jen samá pole a lesíky. Klidná nádhera. Malebné skromné hospůdky v tichém prostředí uzoučkých silnic, kde skutečně musíte často dávat přednost krávám, které se jednou staly terčem zlého posměchu ze strany týmu Red Bull.

Ne že by se členům týmu na francouzském venkově na rozdíl od ostatních nelíbilo, ale tyto zlé útoky byly cílenou kampaní rakouského výrobce energetických nápojů, jejichž prodej byl ve Francii donedávna zakázán. To kvůli jedné ze složek nápoje – taurinu, derivátu aminokyseliny, který byl podle francouzských správních autorit zdraví škodlivý. Mimochodem, název taurin je odvozen z latinského taurus – býk, protože byl poprvé izolován německým vědcem Friedrichem Tiedemanem z býčí žluči v roce 1827.

Shodou okolností právě v roce 2008, kdy se jel ve Francii poslední závod F1, Red Bull dočasně vyměnil taurin za arginin, jinou biogenní aminokyselinu. Ale hlavně francouzské úřady uznaly, že škodlivé účinky taurinu na lidské zdraví nejsou prokazatelné a zákaz zrušila. Velká cena Francie se do kalendáře F1 vrací již v roce 2013, samozřejmě k velkému potěšení Red Bullu a jeho dceřiného týmu Toro Rosso, stejně jako k radosti francouzského pilota Toro Rosso Jeana-Erica Vergne. I takové záležitosti, jako nutnost spřátelit si významný trh a uspět na něm, hovoří do výběru těch vhodných pilotů. Ostatně, jak jinak by mohla mít Francie zájem o formuli 1, když kromě ztráty pořadatelství závodu neměla v sezonách 2010 a 2011 ani jednoho Francouze ve startovním poli?

Navzdory exoticky komornímu prostředí Magny-Cours je ale zřejmé, že úspěšnějším receptem je přitáhnout formuli 1 k lidem po vzoru Melbourne, Montrealu, Monaka, Valencie, Singapuru… “

Diskuse k článku

Napsat komentář