Retro F1 na Sport2: Strategická kouzla GP Maďarska 2015

Velká cena Maďarska 2015 je první z osmi velkých cen, které jsou vysílány na programu Sport2 v době nucené pandemické přestávky. Dobový článek přináší strategický rozbor závodu, který dokládá, proč se závod po právu zařadil mezi největší klasiky. S vědomím nejzajímavějších strategických příběhů tehdejšího závodu je možné si vysílání GP Maďarska 2015 užít s extra prožitkem.

Štítky: GP Maďarska Sport TV Zveřejněno 9. 05 2020 — Tomáš Richtr

Na Velkou cenu Maďarska 2015 se bude vzpomínat hodně dlouho. Došlo v ní k řadě zvratů, safety car průběh výrazně ovlivnil, stejně jako vloni. Daniil Kvjat skončil na stupních vítězů poprvé v kariéře a Nico Rosberg přišel o téměř jisté vedení v Poháru jezdců.

MOHL ROSBERG VYHRÁT S ODLIŠNOU VOLBOU PNEUMATIK?

Spousta fanoušků se na to ptá: Nico Rosberg nasadil tvrdší směs pneumatik pro poslední úsek závodu, a neměl tak moc šancí na to útočit na Sebastiana Vettela. Navíc se dostal do hledáčku Daniela Ricciarda, jejichž vzájemný kontakt byl pro Rosberga katastrofický. Proč si Rosberg nenechal nasadit měkčí sadu?

Nico Rosberg měl tvrdší pneu již v prostředním úseku závodu jako alternativa vůči Ferrari Sebastiana Vettela a Kimiho Räikkönena, kteří se dostali do vedení. Nemělo smysl jet stejnou strategii jako oni. Lepší je zvolit alternativu a pokusit se o něco ve druhé polovině závodu. Například při vyjetí safety caru.

Jak se ale ukázalo, Rosberg s rychlostí nestačil. A upravil svůj plán: místo toho, aby se pokusil Ferrari porazit, rozhodl se udržet si za sebou Hamiltona, který se prokousával startovním polem nahoru. Když jej dojel na odstup sedmi sekund, bylo Rosbergovi řečeno, že Hamilton bude stavět první a nasadí tvrdší sadu. Rosberg odpověděl, že udělá to samé, aby Hamiltona pokryl. V tu dobu na Räikkönena ztrácel 15 sekund a na Vettela 23 sekund.

Absence Rosbergových ambicí na vítězství byla zklamáním. Navíc to připomnělo incident z Monaka, kde Hamilton uvažoval podobně a myslel vlastně jen na svůj prospěch, než prospěch svého týmu.

Mercedes neměl zájem využít jednoho auta na zpomalení toho druhého, o což Rosbergovi šlo. Tým chtěl vyhrát. Chtěl, aby se pokusil dojet Räikkönena a pak na žluté sadě se pokusit na něj zaútočit. Šance na vítězství byla. Hamilton byl na volné části tratě nejrychlejším autem a Ferrari musely pro závěr závodu nasadit tvrdší sadu, na které jim to tolik nejde. Navíc vyšlo najevo, že Räikkönenovi nefunguje rekuperátor MGU-K, takže to bylo přinejmenším na druhé místo. Mercedes měl mít přinejmenším druhé a třetí místo v cíli.

Jak si ale Rosberg přál, Mercedes připravil Nikovi tvrdší pneu. Ve 42. kole ale havaroval Nico Hülkenberg a byl aktivován virtuální safety car. Ředitelství závodu získalo čas (zatímco jezdci si od sebe drží stejné odstupy) na promyšlení toho, zda je potřeba fyzický safety car, za kterým se startovní pole sjede dohromady. Ferrari najela do nového kola a Rosberg zajel do boxů na poslední chvíli v době, kdy připraveny byly tvrdší pneu, ačkoli lepší šanci nabídly pneu měkčí. Ale už se nestihlo je vyměnit, tím spíš, když Hamilton jel do boxů také 7 sekund za Rosbergem. Zpětně bylo lepší zůstat na dráze ještě jedno kolo a situaci promyslet. Karbonových úlomků bylo na dráze spousta, a i když by bylo zbývajících 28 kol do konce na žluté pneu příliš, safety car by si na dráze nějakou dobu pobyl a závěrečný stint pro Rosberga na měkkých tak zkrátil.

Byla to velmi zajímavá situace, na základě které se musí Rosberg poučit. Chce-li získat titul, musí občas projevit chuť přijmout statečné rozhodnutí a využít dní, během kterých si týmový kolega dává vlastní góly. Rosberg ale jel na jistotu a to jej stálo příležitost srovnat skóre.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Hungary, #6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), #7 Kimi Raikkonen (FIN, Scuderia Ferrari), start, mass, Masse, Menge, viele, many *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

RED BULL A JEJICH ŠŤASTNÁ JÍZDA NA STUPNĚ VÍTĚZŮ

Bez komplikací rychlejších vozů a Räikkönenovy absence ERS by Daniil Kvjat dojel pátý. Takhle získal první stupně vítězů a Daniel Ricciardo dojel třetí. První letošní bedna pro Red Bull.

Kvjat probrzdil pneu na začátku závodu a nedařila se mu první kola. Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera to bylo psychickou nesoustředěností po emotivní ceremonii krátce před startem závodu, kdy byla vyjádřena pocta zesnulému Julesovi Bianchimu. Kvjat dostal žádost, aby před sebe pustil Ricciarda. Přesto skončil v cíli za Kvjatem, protože kvůli agresivnímu stylu jízdy se dostal do několika kolizí.

Kvjat jel strategii tří pitstopů, což nebyla zrovna rychlá strategie, ale safety car mu pomohl stáhnout ztrátu a jako Rosberg nasadil pro poslední stint tvrdší pneu. Ricciardo jel naopak agresivně a v posledním stintu závodu použil čerstvou sadu měkkých gum, které jako jediný ušetřil v první části kvalifikace o den dříve. Jako vloni měl šanci vyhrát závod a ukázal, čeho Rosberg také mohl být schopen.

VERSTAPPEN vs. SAINZ – ZACHOVALO SE TORO ROSSO SPRÁVNĚ?

Vlna kontroverze se zvedla poté, co vyšlo najevo, že Toro Rosso dovolilo Verstappenovi takzvaný undercut na Sainze. Proceduru, která umožní předjet soupeře předsunutým pitstopem a rychlou jízdou na čerstvé sadě gum. To zkoušíte na soupeře, ale ne na týmového kolegu. U jezdců stejného týmu dostává přednost vůz vepředu.

Red Bull upřednostnil Ricciarda, protože Kvjat si zničil pneumatiky a zdržoval jej. To bylo fér. Verstappen byl také přesvědčen, že jej Sainz zdržuje, ale tým neměl důvod vydávat podobné rozkazy. Ale Toro Rosso coby sesterský tým Red Bullu je považován spíše za cvičiště, a tam jsou jezdci vystaveni čemukoli. Verstappen dostal přednost. Sainz v boxech musel navíc čekat, a tak spadl nejen za týmového kolegu, ale ještě za Fernanda Alonsa.

To bylo pro Sainze velmi těžké. Pravdou ale je, že podle analýz  byl ten víkend Verstappen rychlejším z Toro Rosso a tým získal dvanáct bodů za jeho čtvrté místo. V Poháru konstruktérů si prohodil místo s týmem Suaber, což má potenciální hodnotu několika milionů eur.

GRAF ZÁVODU

Základní nulová čára je průměrná rychlost vítěze závodu v každém kole. Jednotlivé čáry pak ukazují relativní výkon každého jezdce. stoupající čára je dobrý výkon, klesající čára je horší výkon. Prudký pokles většinou znamená pitstop. Graf zpracoval Williams.

Screen Shot 2015-07-28 at 09.39.22

HISTORIE VOLBY PNEUMATIK

11-Hungarian-Race1-1k-EN

Diskuse k článku

Napsat komentář