Restart sezony 2020: Co můžeme čekat od Haasu
I dnes pokračujeme v seriálu očekávání od jednotlivých týmů v sezoně 2020. Dnes přichází na řadu Haas, který měl v minulém roce velké ambice, ale nakonec vlivem špatných rozhodnutí z posunu vpřed sešlo a následoval tvrdý pád. Povede se Haasu zapomenout a navázat na dřívější solidní výkony?
Haas měl minulou sezonu jako na houpačce. Po zimních testech a prvním závodě vládla v týmu pozitivní nálada. Následoval však rozpad spolupráce s Rich Energy a následný obrovský propad v závodní rychlosti. Vše vygradovalo, když se tým po několika měsíčním vývoji vrátil zpět k verzi monopostu z Melbourne. Bohužel tým nevěděl kudy kam a jak Guenther Steiner řekl: „Rok 2019 se pro mě nestal.“
Zimní testy
Haas se snažil během pauzy vyřešit problém s velkým opotřebováním pneumatik a nestabilním závodním tempem. Výsledky z Barcelony naznačují, že se americkému týmu podařilo tyto fakty částečně vyřešit. Guenther Steiner však připustil, že jeho tým sice má na to bojovat ve středu pole, ale rozhodně ne na jeho špici. Navíc monopost VF-20 je podle získaných dat pomalejší v kvalifikaci, takže v tomto ohledu by mohlo dojít k částečnému propadu. Rozhodně pro Haas ale lepší ztratit jednu nebo dvě pozice v kvalifikaci, něž několik pozic v závodě.
Co se v týmu událo od zimních testů
Pokud mluvíme o Haasu není toho příliš mnoho. Tento tým se totiž v posledních letech především zaměřil na kontinuitu – něco, co je v letošním roce opravdu hodně důležité. Jezdecká sestava se nezměnila a tým společně s majitelem Genem Haasem tak dává již několikátou sezonu důvěru do Kevina Magnussena a Romaina Grosjeana.
Tým stejně jako ostatní zásadně ovlivnila koronavirová krize. Haas musel nechat některé své zaměstnance pracovat z domu a jak i sám šéf týmu Guenther Steiner přiznal se více než kdy dříve musel spokojit pouze s videokonferenčním spojením s jednotlivými členy týmu, protože Haas je dislokován v USA, Velké Británii a Itálii.
Gene Haas se navíc v poslední době nechal slyšet, že pokud bude nucen pouze do týmu investovat bez určitého výdělku, je ochotný tým prodat. Je ale také otázkou, jak situace z předcházejících měsíců ovlivnila Haasovu firmu na výrobu obráběcích strojů. Pokud by neměl dostatečné zisky je celkem logické, že by do svého týmu nebyl schopen dodávat tolik potřebných financí. Pokud by se tak skutečně stalo, mohlo by to pro americký tým mít fatální následky.
Co dělali piloti během přestávky?
Oba piloti Haasu se zpočátku věnovali především svým rodinám. Magnussen zamířil do Dánska, ale jak sám přiznal se po několika týdnech začal nudit. Dán se nakonec zabavil tím, že postavil domek pro svoji neteř a pokusil se tak stát nejoblíbenějším strýcem v rodině. Od konce května začal jezdit na motokárách a připravoval se na návrat do závodní sedačky.
Romain Grosjean propadl stejně jako většina jeho kolegů na startovním roštu eSportovému závodění. Grosjean se ale spíše věnoval platformě iRacing a rFactor 2. Francouz si dokonce založil i vlastní eSportový tým, který nese název R8G eSports a v jeho barvách se zúčastnil i virtuálního závodu 24h Le Mans.
Očekávání od Haasu v Rakousku?
Rakousko bylo v loňské sezoně pro Haas výjimečné, a to jak pozitivně, tak negativně. Pozitivum určitě bylo to, že Kevin Magnussen se dokázal kvalifikovat na úžasném pátém místě. Bohužel kvůli výměně převodovky musel do nedělního závodu startovat z desátého místo. Tou druhou strany mince byl obrovský propad v závodě. Výsledkem bylo to, že Haas dokonce dokázal předjet jeden Williams, a to jistě není dobrá vizitka. Letos tedy Haas může svůj výkon jenom zlepšit a je otázkou, jak se projeví změny pro letošní sezonu.
Cíl Haasu pro letošní ročník
Haas bude chtít určitě prokázat určitý pokrok oproti loňské sezoně. Jak konkurenceschopný ale tým bude ve středu pole je zatím ve hvězdách. Bohužel už teď je jasné, že Haas může výkonnostně během sezony klesat, a to z důvodu, že tým neplánuje aplikovat žádná nová vylepšení. Ptáte se proč? Steiner to vysvětluje tím, že se podoba kalendáře neustále mění a tým chce v této sezoně především šetřit. Steiner navíc přiznal, že nezná maximální výši rozpočtu, takže nemůže nějak zásadně investovat do vývoje. Až čas nám tedy ukáže, zda Haas vydrží bojovat až do konce sezony o body anebo se propadne až na samotný chvost startovního pole.