Red Bull uznává, že přizpůsobením se Pérezovým nárokům auto zpomalí
Red Bull připustil, že pokud upraví nastavení svého vozu tak, aby lépe vyhovovalo Sergiu Pérezovi, obvykle "ztratí trochu výkonu".
Toto přiznání přichází po sérii Pérezových výkonů, které v posledních měsících klesají ve srovnání s týmovým kolegou Maxem Verstappenem.
Pérez začal sezónu slibně, získal svou první pole position v F1 v Saúdské Arábii a vyhrál Velkou cenu Monaka a zejména na pouličních okruzích dával Verstappenovi zabrat. Od červnové Velké ceny Ázerbájdžánu (kde startoval před Verstappenem, se ale ukázalo, že na jeho tempo nestačí, a skončil s velkým odstupem druhý) se však Pérez trápí a v posledních osmi závodech získal jen dvě umístění na stupních vítězů.
V rozhovoru před červencovou Velkou cenou Rakouska Pérez hovořil o tom, že vývoj vozu Red Bull RB18 “se mi vzdaluje, pokud jde o to, jak jsem se na na začátku cítil komfortně”.
Od té doby se on i tým snaží situaci zlepšit, ale s malým úspěchem. Po Velké ceně Belgie na konci srpna Pérez prohlásil, že by rád, aby Red Bull “nastavoval vozy trochu jinak”, aby z něj dostal více výkonu.
Pérezův problém spočívá v tom, že si je méně jistý “vyhraněnou” charakteristikou vozu, která Verstappenovi vyhovuje. Zásadní je, že tyto vlastnosti vozu umožňují Verstappenovi dosáhnout vyšší rychlosti než Pérez, zatímco když měl vůz na začátku tendenci být více nedotáčivý, byl rozdíl mezi dvojicí mnohem menší.
“Je to více faktorů, ale hlavním faktorem je jednoznačně vyváženost vozu a důvěra v auto ve srovnání se začátkem roku, kdy bylo auto pro něj trochu vyváženější a pro Maxe trochu méně, ” řekl technický ředitel Red Bullu Pierre Wache o Perezových potížích. “Směr, který využíváme pro nastavení auta, se od Péreze trochu vzdaluje. Je pak pro něj poměrně obtížné najít správné nastavení, nevěří si tolik, jak by mohl, aby Maxe porazil nebo s ním bojoval.”
Red Bull zdůraznil, že nejde o to, že by tým upřednostňoval jednoho jezdce před druhým. Místo toho jde o důsledek vývojové cesty, která přináší největší výkon, přičemž k současné situaci vedla Verstappenova pozoruhodná schopnost sžít se s vozem, který ostatní – včetně Péreze – považují za příliš nestabilní. A přestože se Red Bull pokouší svou techniku pro Péreze vylepšit tím, že ho učiní o něco stabilnějším a mírnějším, Wache přiznává, že je třeba udělat výkonnostní kompromisy.
“Je obtížné, když se snažíte teoreticky vyvinout vůz pro výkon a poté, co se zaseknete na nástrojích pro nastavení, abyste vůz znovu vyvážili,” řekl Wache na dotaz, zda je možné získat stejný čas na kolo z odlišných nastavení, nebo zda je kompromis na výkonu nevyhnutelný. “Pak to znamená, že budete muset jít trochu dolů na výkonu, abyste dosáhli správného vyvážení, toho požadovaného. Řekl bych, že za normálních okolností ztratíte trochu výkonu, abyste auto bylo lepší. To neznamená, že je to hodně, ale je hruba tak.”
Za vyvíjející se charakteristikou Red Bullu stojí nejen aerodynamické změny, které jsou částečně motivovány snahou posílit přední část vozu, která má zejména díky předpisům a pneumatikám Pirellis 2022 tendenci k nedotáčivosti v pomalých zatáčkách, ale také hmotnost. Verstappen v minulosti hovořil o nevýhodě nadměrné hmotnosti vozu, kterou Red Bull v průběhu sezony snižoval. Snížení hmotnosti zlepšilo rozložení vyvážení vozu, což hraje roli v jeho dynamických vlastnostech.
“Hmotnost je určitě aspekt, ale je součástí nastavení vozu,” dodal Wache. “Na začátku sezony jsme neměli možnost s hmotností hýbat, pak je to součást nastavení. Myslím, že je to všechno dohromady a potom si někde najdete svůj výkon a je to trochu složitější nastavit auto. Šlo to ve prospěch Maxe. Myslím, že je schopen řídit jakékoliv auto. Teď musíme najít způsob, jak dát Sergiovi auto, aby byl výkonný a mohl závodit.”