Red Bull Racing

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

Licence: rakouská
Sídlo: Milton Keynes, Velká Británie
Jezdci: Max Verstappen, Daniel Ricciardo
Motor: Renault (Tag Heuer)
První závod: GP Austrálie 2005
Tituly: Tým: 4, jezdci: 4
Oficiální stránka: infiniti-redbullracing.com
Statistiky: GPGuide

Majitel gigantického výrobce energetických nápojů Dietrich Mateschitz ve formuli 1 nejdřív sponzoroval týmy Sauber a Arrows, ale brzy zatoužil po vlastním týmu. Rozhodl se proto koupit stáj Jaguar (původně Stewart), o kterou už Ford přestal mít zájem. Šéfem stáje se sídlem v Milton Keynes jmenoval bývalého jezdce a šéfa týmu Arden ve formuli 3000 a GP2 Christiana Hornera. První sezonu absolvoval Red Bull roku 2005 s motory Cosworth. Prvním jezdcem byl David Coulthard, ve druhém voze se střídali Christian Klien a Vitantonio Liuzzi. Skot během sezony pravidelně bodoval a přidali se i oba další jezdci, stáj se ve své premiérové sezoně umístila na sedmém místě v Poháru konstruktérů. V dalším roce, kdy tým používal motory Ferrari, Coulthard v Monaku Red Bullu vyjel v přestrojení za supermana třetím místem první pódium.

Roku 2007, přišel do týmu geniální aerodynamik Adrian Newey, Red Bull začal využívat motory Renault a angažoval Marka Webbera, který s Coulthardem vytvořil nejstarší dvojici v závodním poli. V týmu spolu absolvovali dvě sezony, Webber byl třetí roku 2007 na Nürburgringu a Coulthard byl o rok později třetí v Kanadě.

V roce 2009 se už naplno projevila Neweyho práce. Do týmu přišel Sebastian Vettel, který už o rok dříve suverénně vyhrál v Monze za volantem vozu sesterského týmu Toro Rosso. Ten Mateschitz koupil roku 2006 na výchovu talentů. V Číně zajistil první výhru i Red Bullu a během sezony získal ještě další tři. Dvakrát triumfoval i Webber. Vettel byl dokonce ve hře o titul mistra světa, celkově obsadil druhé místo, Australan byl čtvrtý.

V dalších čtyřech letech Red Bull a Vettel naprosto dominovali a získali čtyři jezdecké a čtyři konstruktérské tituly. Roku 2010 se rozhodovalo až v posledním závodě mezi Vettelem, Webberem a Alonsem. Němec, kterého si oblíbila šedá eminence týmu Helmut Marko, vyhrál, přestože měl nejhorší výchozí pozici, Webber skončil celkově třetí. V následující sezoně byl Vettel suverénní, zvítězil v jedenácti závodech a patnáctkrát zajel pole position, Webber obhájil třetí místo. Roku 2012 po zákazu foukaných difuzorů Vettel zachraňoval titul až sérií čtyř výher ve druhé polovině sezony, Webbera pronásledovala smůla a skončil celkově šestý.

V sezoně 2013 Vettel svým soupeřům opět nedal šanci. Zpočátku se sice Red Bull trápil s opotřebením pneumatik, ale změna jejich specifikace mu pomohla. Na konci sezony Vettel zaznamenal devět výher v řadě, čímž vyrovnal rekord Alberta Ascariho, který ovšem sérii vítězství zaznamenal na přelomu dvou sezon. Na začátku sezony v Malajsii nastala kontroverzní situace. Němec nerespektoval týmovou režii a předjel Webbera ve chvíli, kdy oba měli šetřit vozy a držet pozice. Australana situace znechutila natolik, že se rozhodl po sezoně F1 opustit. Přestože poprvé od roku 2008 nevyhrál závod, rozloučil se celkovým třetím místem.

V roce 2014 Red Bull k Vettelovi angažoval Daniela Ricciarda, který v minulých dvou sezonách jezdil za Toro Rosso. Po letech dominance se ale rakouská stáj musela sklonit před německou konkurencí z Mercedesu. Nespolehlivý a slabý motor Renault znemožnil obhajobu titulu. Na konci roku tým opustil Sebastian Vettel a na jeho místo přišel pro rok 2015 Daniil Kvjat.

Toho ale už po čtyřech závodech nahradil mladíček Max Verstappen, který si v nadcházejícím podniku ve Španělsku připsal díky kolizi mercedesů vůbec první vítězství v F1 a současně se stal v osmnácti letech nejmladším vítězem královny motorsportu. V celkovém součtu pak Red Bull obsadil druhé místo v Poháru konstruktérů.

Pro fanoušky týmu máme nejen oblečení Red Bull v našem obchodě.